شناسهٔ خبر: 22361004 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

خانه تکانی در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران

صاحب‌خبر -
به رغم آنکه در شورای چهارم بحث نظارت بر عملکرد صندوق کارکنان شهرداری تهران با واکنش های تندی از سوی ناصر امانی، معاون توسعه و برنامه ریزی و امور شوراهای شهردار تهران روبه رو شد؛ اما خبر تغییر یکباره و در سکوت هیات مدیرت این صندوق خبری بود که بین کارکنان شهرداری تهران پیچید. این تغییرات نشان داد که اصلاح طلبان گام بلندی را برای به دست گیری تمامی منابع مالی و سرمایه گذاری شهرداری تهران برداشته اند. حتی اگر این صندوق به عنوان بخش خصوصی با 3 درصد از حقوق کارکنان شهرداری تهران اقدام به سرمایه گذاری های زیادی در بحث صادرات و واردات به کشور کرده باشد.
 
خانه تکانی در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران 
به گزارش تیتر شهر، روز گذشته بود که خبر از تغییر تمامی اعضای هیات امنای صندوق هزار میلیارد تومانی کارکنان شهرداری تهران در فضای مجازی دست به دست شد. بر مبنای این خبر از قرار معلوم 11 نفر از اعضای هیات امنای این صندوق  برکنار شدند.

شنیده های حاکی از آن است که محند علی نجفی در این تغییر به یکباره و در سکوت کامل خبری یازده عضو جدید هیات امنای صندوق ذخیره کارکنان را نیز طی احکامی منصوب کرده است.
آنطور که شنیده می شود؛ ابراهیم شیخ، حسینی مکارم، حجت میرزایی و حسن رباطی چهار معاون شهردار هستند که در ترکیب جدید هیات امنای این صندوق عضویت دارند. همچنین خبرهای پشت پرده ای از ورود  فرید موسوی نماینده تهران در مجلس و عماد قاضوی دوست و یار نزدیک نجفی و معاون سابق وی در آموزش و پرورش به عنوان دیگر اعضای این هیات امنا  شنیده می شود.

گویا حضور محمد حقانی عضو سابق شورای تهران، حسین پور عبدالهیان، وحید محمودی، فرهاد افشار و سید محمد طباطبایی نژاد نیز در این صندوق قطعی شده است.

به رغم آنکه شورای شهر برای تحقیق و تفحص بر عملکرد مالی  صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران ورود کرده است؛ اما شهردار تهران به یکبار تصمیم به تغییر هیات امنای قبلی این صندوق گرفت. محمد علی نجفی با انتصاب یاران خود در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تصمیم گرفت تا فعالیت های آن را که به عنوان بخش خصوصی در کنار شهرداری تهران فعالیت می کرد را به نوعی در حوزه نظارتی خود قرار دهد.

تا قبل از این تغییر، سید محمد هادی ایازی ریاست هیات امنای صندوق را برعهده داشت و  اعضای آن را ناصر امانی به عنوان نایب رئیس هیات امنا، مجتبی عبدالهی، محمد علی عفتی داریانی، حسین محمد پورزرندی، قدرت گودرزی، حمید محمد بیگی، پژمان پشمچی زاده، عباس محی الدین،  نادر کرمی و علی محمد نژاد برعهده داشتند.

در سال های اخیر ورود صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران در فعالیت های بازرگانی، عمرانی، صادرات و ورادات بود. مساله ای که با توجه به وضعیت اقتصادی و تحریم های بین المللی کارکنان شهرداری را نگران کرده بود . اما مدیرعامل این صندوق بر این باور بود تمامی  فعاليت هاي بازرگاني و عمراني صندوق ذخيره، به طور كامل كارشناسي شده و پس از يقين از داشتن حداكثر سود و نداشتن ريسك، اقدام به سرمايه گذاري مي شود. ممكن است حوادث پیش بینی نشده ای بوجود بيايد كه خارج از اختيار مدير عامل صندوق بوده و زياني به همراه داشته باشد كه اين موضوع در كليه فعاليتهاي اقتصادي اجتناب ناپذير است.

مشارکت کارکنان در سرمایه گذاری های کلان صندوق به این صورت بود که در ابتدا 3 درصد از حقوق آنها در صورت تمایلشان به حساب صندوق واریز می شد که در سال های بعد8،13 و 18 درصد می شد. اما با وجود این سهم از مشارکت کارکنان آنها هیچ دخالتی در انتخاب مدیرعامل و یا هیات امنای آن نداشتند. در واقع اساسنامه این موسسه به گونه ای تنظیم شده بود  تا هيأت مؤسس، هيأت امنائي را كه همه از مديران و مسئولان مورد وثوق شهرداري است را به عنوان هيأت امناء صندوق انتخاب و هيأت مديره و مديرعامل نيز توسط هيأت امناء انتخاب  می کردند.

مساله دیگری که همیشه برای کارکنان شهرداری جای سوال داشت؛ این بود که چرا صندوق ذخیره برنامه ای برای پرداخت تسهیلات به سهامداران با هدف خرید مسکن خودرو و.. ندارد که بارها مدیرعامل وقت این صندوق اعلام کرده بود تمامی این تسهیلات صرفا از سوی بانک شهر در اختیار کارکنان شهرداری تهران قرار می گیرد.

طریقه محاسبه سود حاصل از این سرمایه گذاری  نیز مساله دیگری بود که همیشه با آن مشکل داشتند. از قرار معلوم مجمع عمومي بابت عملكرد سال 88، 30 درصد سود قطعي را به تصويب رسانده و به حساب همه ي اعضاء منظور نموده است و از ابتداي سال 89 نيز سود علي الحساب 20 درصد محاسبه و به حساب اعضاء  پرداخت شده است.

در سال 88 نیز مبلغ 5000000ریال به اضای هر نفر از اعضای صندوق کارکنان از سوی شهردار قبلی تهران به صورت هدیه در اختیار این موسسه قرار گرفت. از قرار معلوم گویا در مجموع مبلغ 150 ميليارد ريال توسط شوراي شهر تهران جهت خريد سهام بانك شهر در اختيار صندوق ذخيره قرار گرفت، كه صندوق نيز اقدام به خريد سهام بانك کرد تا تمامی اعضاء از منافع اين سرمايه گذاري بهره مند شوند. از آنجائي كه هنگام واگذاري مبلغ 150ميليارد ريال از سوي شوراي شهر معوقه اعضاي صندوق 30هزار نفر بودند. استنباط شد كه به هر يك مبلغ 5ميليون ريال اختصاص يافته در حالي كه چنين برداشتي اشتباه  بود  اما هیچ وقت در این خصوص شفاف سازی انجام نشد. حتی در آن زمان سود 500هزار تومان به صورت برگه هایی تحویل کارکنان شد که در زیر آن عنوان شده بود تا 5 سال دیگر غیر قابل واگزاری بوده و بعد آن  می تواند به شخص تعلق گیرد. در این رابطه نیز اطلاع رسانی شد کارکنان شهرداری می توانند در مدت اعلام شده از سوي بانك شهر با مراجعه به سايت صندوق و اعلام نظر سود خود را براي خريد سهام بانك شهر اختصاص دهند.

عدم درج سود و اندوخته کارکنان در صندوق ذخیره کارکنان در فیش های حقوقی آنها نیز عدم شفاف سازی فعالیت این صندوق را نشان می داد اما اعضای هیات مدیره اعلام کرده بودند به این دلیل که فيش حقوق اعضاء در اختيار مراكز هزينه است و صندوق به آن دسترسي ندارد، این اطلاعات روی فیش های حقوقی درج نمی شود. همین مساله باعث شده لود که از برخی از کازرکنان سازمان های تابعه شهرداری تهران سال ها قبل 3 درصد از حقوقشان با هدف سرمایه گذاری در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری کسر شود اما در اوراق مشارکتی که به آنها داده شده بود؛ این میزان سرمایه گذاری عنوان نشده بود. به همین دلیل هیچ وقت مشخص نشد که چرا این مبلغ از حقوق آنها کسر شده است.

همسویی فعالیت های صندوق ذخیره کارکنان شهردار و شرکت تعاونی شهریار نیز یکی دیگر از مواردی بود که همیشه جای سوال برای کارکنان شهرداری تهران داشت.  به عنوان مثال یکی، دو سال پیش از حقوق پرسنلی که درخواست تعاونی شهریار را جهت سرمایه گذاری دریافت نکرده بودند مبلغ 300000 ریال کسر شد. در آن زمان مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران اعلام کرد با توجه به اينكه صندوق وكيل اعضاء براي سرمايه گذاري  بوده و سهام دار شدن در تعاوني شهريار براي تمامی اعضاء سود آور است این مبلغ کسر شود.

نظر شما