شناسهٔ خبر: 22346494 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

از حالا باید به فکر جوانگرایی باشیم

عبدالحسینی: تیم‌های پایه در اکثر رده‌ها ناکام بودند/ در باد قهرمانی آسیا خوابیدیم

R1434/P1435/S3,30/CT1

مربی سابق تیم‌های پایه کاراته گفت: تیم ایران نتوانست انتظارات را برآورده کند و در اکثر رده‌ها مانند نوجوانان دختر و پسر، جوانان دختر و امید پسران ناکام ماند.

صاحب‌خبر -

مجید عبدالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در خصوص وضعیت خود با تیم ملی کاراته چین اظهار داشت: در ابتدای حضور من در چین قرار بود که یک ماه با این تیم کار کنم اما بعد از یک ماه قرارداد 6 ماهه منعقد و سپس برای 2 سال به توافق رسیدیم که در پایان ماه جاری قراردادم به اتمام می‌رسد. در حال حاضر نیز رئیس فدراسیون کاراته چین تغییر کرده است و به نظر می‌رسد با این شرایط دیگر همکاری من با چینی‌ها سخت باشد و با این تیم قطع همکاری کنم.

وی در خصوص وضعیت خود عنوان کرد: در حال حاضر قصد دارم تا پایان سال 2018 میلادی استراحت کنم و سپس با بررسی شرایط تصمیم بگیرم در داخل کشور کار کنم یا مجددا به خارج از ایران بروم.

مربی سابق تیم‌های ملی پایه در خصوص عملکرد کاراته ایران در مسابقات قهرمانی نوجوانان، جوانان و امیدهای جهان اظهار داشت: ابتدا باید بگویم این دوره از مسابقات از سطح کیفی خوبی برخوردار بود اما تیم ایران نتوانست انتظارات را برآورده کند و در اکثر رده‌ها مانند نوجوانان دختر و پسر، جوانان دختر و امید پسران ناکام ماند. تنها در رده جوانان پسر و امید دختران نتیجه نسبتا قابل قبولی گرفتیم و در بقیه رده‌ها در شان نام و اسم کاراته ایران نبودیم.

عبدالحسینی در خصوص عملکرد تیم امید پسران گفت: در تیم امید از 5 فرصت ممکن تنها به یک برنز دست پیدا کردیم که اصلا شایسته ایران نیست. شهرام هروی دوست نزدیک و صمیمی من است اما باید بداند نتیجه گرفتن با امیر مهدی‌زاده، سجاد گنج‌زاده و بهمن عسگری که در بهترین شرایط سنی هستند و با حضور در مسابقات متعدد کاراته وان در اوج تکنیکی و تاکتیکی قرار دارند کار مهمی نیست. باید کادرفنی تیم ملی به عقب بازگردد و بررسی کند چرا تیم ملی به یک مدال برنز در مسابقات جهانی اسپانیا دست یافت. کاراته ایران در رده‌های سنی پایین مشکل دارد و اینجا هنر مربی مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: تیم ملی کاراته ایران در مسابقات جهانی آلمان و اتریش مانند یک ماشین پورشه می‌ماند که فقط نیاز به یک راننده داشت تا آن را استارت بزند و به حرکت در بیاورد اما تیم امید ما که باید پشتوانه تیم بزرگسالان باشد حرفی برای گفتن در مسابقات جهانی نداشت. 4 کشوری که در این مسابقات در رده‌بندی نهایی بالاتر از ایران قرار گرفتند قطعا از حالا برای المپیک 2020 و 2024 سرمایه‌گذاری کردند تا به نتیجه مناسبی دست پیدا کنند.

قهرمان سابق کاراته آسیا با تاکید بر جوانگرایی در تیم ملی کاراته تاکید کرد: تیم ملی کاراته بزرگسالان ما نهایتا یک دوره دیگر فرصت درخشش در مسابقات جهانی را داشته باشد و نیاز به خانه تکانی اساسی بعد از مسابقات جهانی دارد اما متاسفانه از لحاظ پشتوانه اصلا شرایط خوبی نداریم و زیر ساخت‌ها را درست انجام ندادیم.

عبدالحسینی در خصوص عدم حضور هروی در تمرینات تیم امید، گفت: برای من این اشتباه هروی عجیب بود که تیم امید را در اختیار سلطانی قرار داد چرا که نتایج سلطانی در گذشته مشخص است و نمی‌توان حرف دیگری زد.

مربی سابق تیم دانشگاه آزاد در مورد صعود دو پله‌ای ایران در رنکینگ جهانی مسابقات جهانی نسبت به دوره گذشته، اظهار داشت: تیم ما سابقه قهرمانی در مسابقات رده‌های پایه را نیز دارد و اینکه بگویم نسبت به دوره گذشته 2 پله صعود داشتیم و این یعنی پیشرفت کردیم اصلا حرف درستی نیست. نباید فراموش کنیم در دوره قبل تیم‌های ما این همه مربی در کنار خود نداشتند و یک مازیار فریدخمامی به تنهایی 30 بازیکن را اداره می‌کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه با سیاست فدراسیون کاراته واژه مربی در این رشته بسیار سبک شده است و در حال حاضر هر کجا را نگاه می‌کنیم یک مربی رده ملی می‌بینیم.این سیاست فدراسیون برخی از آدم‌ها را دارای حق و در آینده کار را سخت می‌کند.

عبدالحسینی در پاسخ به این سوال که مربی بدنساز تیم ملی اعتقاد دارد این تیم زمان کمی برای آماده‌سازی در اختیار داشته است، گفت:در تیم‌های ملی رده‌های پایه خارجی اصلا اردوی بلند مدت برای رده‌های پایه وجود ندارد و نهایتا در تعطیلات آخر هفته این بازیکنان در کنار هم تمرین و در آستانه مسابقات نیز دور هم جمع می‌شوند. مشکل ما زمان کم آماده‌سازی نبود و این بود که در باد قهرمانی آسیا خوابیدیم و این در حالی بود که نتایج ما در قزاقستان هم مانند مالزی سال 92 نبود که 13 مدال طلا کسب کردیم.

مربی سابق تیم ملی تصریح کرد: نتایج ما در مسابقات قهرمانی قزاقستان قابل قبول بود اما نباید بگویم عالی نتیجه گرفتیم چون چند مدال ما در لحظات پایانی و با قضا و قدر به دست آمد که در مسابقات جهانی تکرار نشد. شایستگی تیم ما در 6 رده سنی بیشتر از 2 مدال طلا بود که متاسفانه حاصل نشد. یک مدال طلای رقبای پایین‌تر از ما می‌توانست باعث چندین و چند پله سقوط بیشتر ما در رنکینگ شود.

وی تاکید کرد: پتانسیل انسانی ما در رده نوجوانان وجوانان از بسیاری از کشورهای قدرتمند دنیا بیشتر است اما باید از مربیان کارآزموده تری در کنار آنها استفاده شود تا همانطور که بهنام‌فر با جوانان نتیجه نسبتا قابل قبولی کرد در این رده‌ها نیز نتیجه حاصل می‌شد. کاراته ایران سرشار از استعداد ناب است و اگر مدیریتی درستی صورت گیرد توانایی کسب مدال در المپیک را نیز خواهیم داشت . باید در بحث مربیگری لابی‌گری را کنار بگذاریم و شایسته سالاری را حاکم کنیم.

عبدالحسینی با انتقاد از عدم پاسخگویی محسن آشوری، مدیر تیم‌های ملی عنوان کرد: امیدوارم آشوری در خصوص نتایج ضعیف تیم‌های پایه توضیحات لازم را ارائه کند و جامعه کاراته را آگاه کند. اینکه بخواهیم در سایه 2 مدال طلای کسب شده در این مسابقات بخواهیم به هیچ عنوان باعث پیشرفت ما نخواهد شد. نباید فراموش کنیم سجاد گنج‌زاده در مسابقات جهانی مقابل نماینده 20 ساله مراکشی به پیروزی می‌رسد که در المپیک 23 ساله خواهد بود یا در مسابقات قهرمانی آسیا در مقابل الحمودی عربستانی شکست می‌خورد که 19 ساله است.

مربی سابق تیم ملی کاراته چین در پایان خاطر نشان کرد: از حالا باید به فکر جوانگرایی باشیم و از تغییرات نهراسیم و شجاعانه اقدام کنیم. کاراته ایران توانایی بزرگی دارد و فقط باید ترس را کنار بگذارد.

انتهای پیام/

نظر شما