شناسهٔ خبر: 22325068 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

گذرگاهی برای شناخت دو فرهنگ ایران و کره

«نمایشگاه "سیلا و پارس، یک خاطره مشترک" علاوه بر تلاش برای معرفی فرهنگ کهنسال کره به مردم ایران، گذرگاهی برای تعامل و شناخت بیشتر فرهنگ‌ها با یکدیگر است تا ارتباط دیرین بر مبنای دوستی پایدار بین دو کشور را یادآوری کند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که امروز - شنبه ۱۳ آبان - در آئین افتتاح نمایشگاه «سیلا و پارس، یک خاطره مشترک» سخن می‌گفت؛ با اشاره به آغاز روابط دیپلماتیک ایران و کره در سال ۱۹۶۲ و ادامه‌دار بودن این روابط به مدت ۵۵ سال بین دو کشور گفت: بعد از برگزاری نمایشگاه ایران در کره در سال ۲۰۰۸ این نخستین بار است که آثار کره در ایران به نمایش در آمده است. این نمایشگاه که روابط عمیق فرهنگی بین این دو کشور را نشان می‌دهد.

او برگزاری این نمایشگاه را نتیجه امضای تفاهم‌نامه همکاری بین موزه ملی ایران و موزه ملی کره در اکتبر سال ۲۰۱۶ دانست و افزود: با توجه به مدارک موجود ایرانیان حداقل از حدود سده دوم پیش از میلاد با شرق آسیا ارتباط مستقیم داشتند و به تدریج از طریق راه ابریشم روابط مالی و تجاری گسرتش یافت و تأثیرات متقابل در فرهنگ و سایر جنبه‌های زندگی این منطقه دور از هم وجودداشته است.

وی با تاکید بر این‌که شهر تاریخی کیانگ‌جو شمار قابل توجهی از نمونه‌های برجسته هنر کره را در خود دارد، قالب‌های پیکره، نقش برجسته، پاگودا و بقایای معابد و کاخ‌ها را از نمونه این آثار برجسته کره دانست که تجلی خاص این هنر در نقوش و آثار مربوطه به فاصله‌ی سده ۷ تا ۱۰ میلادی در آن نمایان است.

او برگزاری این نمایشگاه را تلاش مشترکی بین موزه ملی کیانگ‌جو و موزه ملی ایران دانست و افزود: این نمایشگاه علاوه بر نمایش آثاری از فرهنگ سیلای باستان، باعث آشنایی بیشتر ایرانیان با این فرهنگِ کهن می‌شود و فرصتی برای پژوهشگران ایجاد می‌کند که از طریق بررسی و مطالعه آثار به نمایش درآمده نگاهی نو به ارتباطات کهن بین دو سرزمین داشته باشد.

وی همچنین یکی از دلایل برگزاری این نمایشگاه را تلاش برای معرفی فرهنگ کهنسال کره به مردم ایران دانست و افزود: این نمایشگاه گذرگاهی برای تعامل و شناخت بیشتر فرهنگ‌ها با یکدیگر است و ارتباط دیرین بر مبنای دوستی پایدار بین دو کشور را یادآوری می‌کند.

"سرزمین طلا" در موزه ملی ایران

جبرئیل نوکنده مدیر کل موزه ملی ایران نیز در این آئین افتتاح با بیان این‌که موزه ملی امسال میزبان چند نمایشگاه از کشورهای دیگر است، این نمایشگاه را دومین نمایشگاه از سلسله نمایشگاه‌های بین‌المللی سال جاری دانست و افزود: در نمایشگاه ایران و کره، با فرهنگ و تمدن کهن سرزمینی روبرو می‌شویم که از جهت جنوب شرق بیش از شش هزار کیلومتر با ایران فاصله دارد. اما این بُعد فاصله به معنای عدم ارتباط این دو سرزمین نیست.

او تعدادی از اثار به نمایش درامده در این نمایشگاه را نشان دهنده ارتباط فرهنگی این دو سرزمین کهن دانست و گفت: این نمایشگاه علاوه بر توجه به نکات مشترک فرهنگی دو سرزمین کره و ایران، فرصتی را برای مردم ایجاد کرده که با فرهنگ کهن و غنی سیلای باستان آشنا شوند. کشور کهنی که به سرزمین طلا شهرت داشت.

وی با تاکید بر این‌که نمایشگاه «سیلا و پارس، یک خاطره مشترک» نمونه‌هایی از آثار منقول تمدن سیلای باستان، از سده پنجم تا دهم میلادی را برای نخستین‌بار در غرب آسیا به نمایش در آورده است، توضیح داد: این نمایشگاه سه گالری با موضوعات ”سیلا: سرزمین طلا“، ”زندگی مردم سیلا“و ”سیلا و پارس“ است. همچنین چهار اثر از مجموعه نفایس ملی کره در این نمایشگاه برای نخستین‌بار است در یک کشور آسیایی به نمایش در آمده است.

به گفته‌ او تعدادی از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه جزو آثار زرین‌اند که جنبه‌های تکنیکی و هنری آن‌ها نشان‌دهنده شهرت به حق سیلا به‌عنوان سرزمین طلا است.

وی تاکید کرد: موزه ملی ایران در چند سال اخیر نمایشگاه‌های مشترکی با کشورهای غرب و جنوب آسیا داشته است. اما این نخستین‌بار است که نمایشگاهی از آثار یکی از تمدن‌های شرق آسیا برگزار می‌کند.

نوکنده با اشاره به این که ایران در نمایشگاه ارمنستان و ایران، از فهرست میراث جهانی یونسکو، به معرفی کلیساهای تاریخی ایران پرداخته است، افزود: این درحالی است که در نمایشگاه ایران و کره، منطقه تاریخی کیانگ‌جو معرفی می‌شود که در سال ۲۰۰۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، بنابراین موزه ملی ایران در معرفی میراث مشترک بشری نقش ایفا می‌کند و باور داریم که معرفی میراث بشری از وظایف موزه‌ها بوده که راه را برای گفت‌وگوی فرهنگ‌ها هموارتر می‌کند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما