شناسهٔ خبر: 22305600 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کشف دو حفره بزرگ مرموز در حرم خوفو

- همشهزی آنلاین: معمای اهرام مصر با کشف حفره‌هایی بزرگ در هرم خوفو یا خئوپس پیچیده‌تر شده‌است.

صاحب‌خبر -

براساس گزارش BBC، هنوز دلیل وجود این حفره‌های خالی و اينكه آيا اقلام ارزشمندي درآن نگهداري مي‌شوند يا نه مشخص نشده‌است زيرا دو حفره در دسترس نیستند.

دانشمندان ژاپنی و فرانسوی پس از دو سال مطالعه روي این هرم مشهور، یافته‌های خود را در یک نشست خبری اعلام کردند. در اين كشف از تكنيكي به نام موئوگرافی استفاده شده‌است که تغییرات تراکم در سازه‌های بزرگ سنگی را تشخیص می‌دهد.

هرم

هرم بزرگ یا هرم خوفو در زمان فرمانروایی خوفو، فرعون مصر بين سال‌های 2509 و 2483 پیش از میلاد ساخته شد. ارتفاع این هرم 140 متر است و بزرگ‌ترین هرم در جیزه واقع در حومه قاهره است.

هرم خوفو سه تالار بزرگ داخلی و چندین گذرگاه دارد که چشمگیرترین آنها گذرگاه بزرگ با 47 متر طول و 8 متر ارتفاع است. فضای خالی کشف شده دقیقا روی این گذرگاه است و ابعاد تقریبا یکسانی دارد.

به گفته مهدی تیوبی از موسسه HIP پاریس نمی‌دانیم این فضای بزرگ خالی افقی است یا شیب‌دار. نمی‌دانیم این فضای خالی ناشی از یک سازه است یا چندین سازه متوالی. چیزی که از آن اطمینان داریم این است که چنین فضای خالی وجود دارد و كشف قابل توجهي است. در هیچ یک از فرضیه‌هایی که تا کنون مطرح شده‌اند، وجود چنین پديده‌اي پیش‌بینی نشده بود.

گروه اسکن‌پیرمیدز که زیر نظر وزارت باستان‌شناسی مصر فعالیت می‌کند در گزارش‌های خود از این فضای خالی به عنوان تالار یاد نمی‌کند. هرم خوفو دارای فضاهایی است که به نظر متخصصان ممکن است توسط سازندگان هرم تعبیه شده باشند تا از فروپاشی آن جلوگیری کنند.

نظر شما