شناسهٔ خبر: 22288851 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«ترزا می» در دیدار با نتانیاهو بر پایبندی انگلیس به برجام تأکید کرد

لندن - ایرنا - «ترزا می» نخست ‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی در لندن بر پایبندی کشورش به برجام تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت: طرفین در رابطه ایران گفت‌ وگو کردند و نخست‌وزیر انگلیس بر حمایت جدی انگلیس از توافق هسته‌ای ایران تأکید و اظهار داشت که این دیدگاه از سوی سایر شرکای اروپایی ما (فرانسه و آلمان) مبنی بر اینکه برجام برای امنیت منطقه حیاتی به شمار می‌رود، مشترک است.
وی افزود: آن‌ها توافق کردند اجرای دقیق برجام مهم است و جامعه جهانی بایستی برای مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه، ازجمله حمایت از حزب‌الله در سوریه و لبنان، همکاری کند.
این سخنگو افزود: آن‌ها همچنین در رابطه با وضعیت عراق و سوریه گفت‌وگو کردند و نخست‌وزیر انگلیس در رابطه با ضرورت شکست داعش تأکید کرد.
وی اظهار داشت: رهبران دو دولت همچنین در رابطه با روند صلح خاورمیانه نیز بحث کردند و نخست‌وزیر انگلیس روشن ساخت که انگلیس از راه‌حل تشکیل دو دولت به‌عنوان بهترین ابزار برای رسیدن به صلح حمایت می‌کند تا اسرائیل از تروریسم در امان باشد و دولت فلسطین معتبر و مستقل تشکیل شود.
سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس اضافه کرد که طرفین در رابطه با ضرورت حل موانع صلح خاورمیانه نیز گفت‌وگو کردند و نخست‌وزیر انگلیس نگرانی‌های جدی ما را نسبت به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی [در کرانه باختری رود اردن] یادآور شد.
وی گفت که در این دیدار نخست‌وزیر انگلیس اظهار داشت که این کشور به نقش خود در تأسیس دولت اسرائیل افتخار می‌کند و باافتخار و احترام یک صدمین سالروز صدور بیانیه بالفور را جشن می‌گیرد.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های انگلیسی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در این ملاقات اظهار داشت که به‌رغم گذشت یک‌صد سال از صدور بیانیه بالفور، زمان آن رسیده که 'فلسطینی‌ها بالاخره دولت اسرائیل را به رسمیت بشناسند.'
وی هشدار داد که تنها درصورتی‌که فلسطین، رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسد، مسیر رسیدن به صلح هموار و محقق خواهد شد.
نتانیاهو همچنین تغییر رفتار کشورهای عرب حوزه منطقه را موردتوجه قرارداد و مدعی شد که آن‌ها دیگر دولت اسرائیل را دشمن خود نمی دانند.
وی بااین‌حال جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی برای منطقه توصیف کرد و ادعا کرد: این کشور نه‌ تنها می‌خواهد بر منطقه مسلط شود بلکه درصدد ساخت سلاح هسته‌ای است.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیان داشت: هدفی که من در سر می‌پرورانم این نیست که توافق هسته‌ای لغو یا حفظ شود، بلکه این توافق بایستی تقویت و نقایص آن اصلاح شود. بنابراین آن‌هایی که می‌خواهند برجام را حفظ کنند بایستی در اصلاح آن همکاری کنند.
ترزا می و نتانیاهو قرار است عصر امروز در ضیافت شام برای گرامیداشت یکصدمین سالگرد بیانیه بالفور شرکت کنند.
بیانیه بالفور نامه‌ای بود که در سال 1917 توسط «آرتور جیمز بالفور» وزیر امور خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روچیلد»، سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد.
در این نامه، وزیر امور خارجه انگلیس بر موضع مثبت دولتش برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد. بسیاری بیانیه بالفور را سرآغاز تلاش برای تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند.
اروپام ** هـ ن **

انتهای پیام /*

نظر شما