شناسهٔ خبر: 22282634 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پس از بررسی باستان شناسی اعلام شد:

سرستون مکشوفه درهمدان مربوط به دوره ایلخانی است

صاحب‌خبر -

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در تاریخ 29 مهرماه امسال در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از کشف شئ سنگی در شهر همدان خبر داد و تشخیص قدمت آنها را به بررسی های کارشناسی و باستان شناسی موکول کرد.
احمد ترابی با بیان اینکه برای بررسی بیشتر و تشخیص قدمت، این شئ تحویل کارشناسان پایگاه تاریخی هگمتانه شده است، افزود: باید کاوش های باستانی توسط کارشناسان صورت گیرد تا قدمت این شئ سنگی مشخص شود و اطلاعات تکمیلی آن بدست آید.
در همین چارچوب بهرام توتونچی مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه همدان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اطلاعات تکمیلی در زمینه این شئ تاریخی را تبیین و اظهار کرد: بررسی های اولیه کارشناسان این مجموعه نشان می دهد که شی کشف شده از سنگ های بومی همدان است که به نام سنگ زرد خاقانی معروف بوده و این نوع سنگ در دوران قاجار و قبل از آن در معماری و مصالح بیشتر بناهای همدان استفاده می شد.
وی با بیان اینکه سنگ خاقانی، بومی همدان و جزو مصالح بوم آورد این منطقه بشمار می رود، ادامه داد: به طور معمول در آن دوران برای ساخت ستون ها و سرستون ها از سنگ خاقانی و نوع زرد آن استفاده می شد و شئ کشف شده نیز یک سرستون مربوط به دوره ایلخانی و نیم ستونی است که به دیوار یا بنایی متصل می شده است.
وی اضافه کرد: احتمال می رود در زمانی که میدان امام خمینی(ره) همدان را در اوایل سال 1300 احداث کردند بخشی از بدنه سنگی یک بنای تخریب شده که ردپای دیگری از آن پیدا نشده است.
وی گفت: نمونه های مصداقی حجاری این نمونه سنگ را در سنگ های قبور دوره اسلامی نیز شاهد هستیم که به همین ظرافت، با این تراش و حجاری و از این نوع سنگ ساخته شده اند.
مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه همدان بیان کرد: نوع ساختار این سنگ گویای این است که نیم ستونی تزئینی است که از آن زمان باقی مانده و گمانه زنی می شود قرینه ای هم داشته است که در مدخل ورودی بنایی بکار رفته است.
توتونچی اظهار کرد: هم اکنون مطالعات بعدی روی این سنگ در پایگاه تاریخی هگمتانه در حال انجام است تا نقوش آن خوانا سازی و تزئینات آن به درستی مشخص و برای قرار گرفتن در معرض دید بازدید کنندگان آماده شود.
وی بیان کرد: میدان امام خمینی(ره) همدان در حدود 90 سال پیش بر روی یک بافت منسجم شهری و تاریخی بنا شد و احتمال می رود بخشی از این عناصر تاریخی در کندوکاوهای انجام شده در روند نوسازی تاسیسات شهری پیدا شوند.
به گزارش ایرنا، استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده و به واسطه وجود شمار زیادی از آثار تاریخی، تفریحی و توریستی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین معرفی شده است.
آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.
سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران است.
1181/2090
گزارش از الهام تدین**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی

انتهای پیام /*

نظر شما