شناسهٔ خبر: 22276729 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

وزیر ارتباطات برای پاسخ به مجلس دو هفته مهلت خواست

صاحب‌خبر -

فناوران - شنیده ها حاکی از آن است که جلسه کمیسیون اقتصادی، بیشتر به مسایل کلی همچون توسعه زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه اقتصاد در کشور تاکید شد. اما جلسه وزیر در کمیسیون صنایع و معادن سخت تر بود و از او درباره قراردادهای شرکت زیرساخت که اخیرا در وزارت اطلاعات در حال بررسی است سوال شد. البته آذری جهرمی هم پاسخی به این سوالات نداده و از کمیسیون صنایع برای پاسخگویی دو هفته وقت خواسته است.

 روایتی از جلسه کمیسیون اقتصادی
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس پس از نشست این کمیسیون با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: توسعه اقتصاد دیجیتال ماموریت ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید باشد.
محمدرضا پورابراهیمی داورانی در گفت وگو با خانه ملت در خصوص نشست اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با وزیر ارتباطات گفت: توسعه اقتصاد دانش بنیان یکی از دغدغه های کمیسیون اقتصادی مجلس است و در این راستا باید حوزه اقتصاد دیجیتال رشد کند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زیرساخت ها و قوانین باید شرایطی را فراهم کند که در توسعه کسب و کارهای نوین شرایط برای پیشرفت کشور فراهم شود.
پورابراهیمی داورانی ادامه داد: توسعه اقتصاد دیجیتال ماموریت ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید باشد و در این راستا کمیسیون اقتصادی مجلس آمادگی حمایت های لازم را دارد و می تواند از لحاظ تقنینی به توسعه اقتصاد دیجیتال کمک کنند.
وی ادامه داد: باید وزارت ارتباطات تکالیف مرتبط و تخصصی در برنامه ششم توسعه کشور را انجام دهد و در این راستا به ایجاد سامانه مالیات الکترونیکی و سامانه معاملات الکترونیکی و همچنین دیگر حوزه های مرتبط کمک کند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون نظام صنفی کشور در حال بازنگری است، گفت: باید در تمامی حوزه ها اقدامات لازم و هماهنگ برای رفع مشکلات اقتصادی انجام شود.
براساس این گزارش در این نشست آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت: تعامل با نمایندگان مجلس، برگزاری نشست ها می تواند به ارتقای حوزه فناوری اطلاعات در کشور کمک کند.
در این جلسه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس دغدغه ها و مسائل خود را برای رفع مشکلات در زمینه ارتباطات را بیان کردند و تاکید داشتند برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی باید زیرساخت های لازم در کشور تقویت شود، همچنین رفع مشکلات در زمینه آنتن دهی تلفن همراه، رفع مسائل در زمینه برقراری ارتباطات تلفنی در روستاها و پوشش اینترنت از دیگر مطالبات نمایندگان از وزیر ارتباطات بود.

 روایتی از جلسه کمیسیون صنایع و معادن
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درباره نشست این کمیسیون با محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت: یکی از سوالات درخصوص تصویب آیین نامه مشترک بین وزارت ارتباطات و وزارت کشور بود که بعد از گذشت شش ماه هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
سیدجواد حسینی کیا درخصوص نشست بعد ازظهر امروز( سه شنبه 9 آبان ماه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست وزیر ارتباطات به منظور پاسخگویی به سوالات برخی از نمایندگان حضور داشتند.
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این سوالات در خصوص قیمت گران اینترنت و این که چرا قیمت اینترنت در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر تفاوت وجود دارد و سوال دیگر نسبت به قراردادهای حوزه زیرساخت بود، گفت: برخی از تجهیزات خریداری شده برای همان جایی خریداری شده که از قبل تجهیزات نصب بوده است.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که سوال دیگر نمایندگان از آقای جهرمی در خصوص عدم آنتن دهی اپراتورهای تلفن همراه در شهرها و جاده ها بود، ادامه داد: همچنین سوال دیگر مطرح شده درحوزه برخی قراردادهایی که با شرکت های خارجی منعقد شده و دوباره این قراردادها با بخش های دیگری منعقد شده و یا اینکه تجهیزات در محل های دیگری استفاده شده است.
وی با تاکید بر اینکه سوالات مطرح شده از قبیل موارد بالا بودند، عنوان کرد: مقرر شد که وزارت ارتباطات مستندات خود را به منظور پاسخگویی به سوالات برخی از نمایندگان ظرف دو هفته آینده در اختیار سوال کنندگان قرار دهد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از سوالات درخصوص تصویب آیین نامه مشترک بین وزارت ارتباطات و وزارت کشور بود که بعد از گذشت شش ماه هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است گفت: گفته می شد وزارت کشور باید ابتدا اقدامات عملی را انجام دهد.
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خاتمه این جلسه سوالات نمایندگان مراعا (بلاتکلیف) ماند گفت: در مجموع قرار شد وزارت ارتباطات مسایل مالی و مستندات خود را ظرف مدت یک ماه آینده به کمیسیون صنایع و معادن ارائه کند و درصورت قانع نشدن سوال کنندگان سوالات به صحن علنی مجلس ارائه می شوند.
براساس این گزارش پیشتر حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع گفته بود: دو سوال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص قراردادهای مرتبط با شرکت ارتباطات زیرساخت پرسیده شده است.
وی افزود: سوال اول که جهرمی وزیر ارتباطات باید به آن پاسخ دهند مربوط به دلایل جایگزینی قرارداد نگهداری شبکه ارتباطات زیرساخت است که ۶ ماه زودتر از موعد مقرر به اتمام رسیده و مشکلات متعدد از جمله بیکاری نیروهای متخصص، صرف هزینه های میلیاردی و نبود بهره وری را به همراه داشته است. در همین حال سوال دوم مربوط به شفاف سازی پروژه ارتقا و توسعه شبکه انتقال کشور است که مطابق با برنامه توسعه در سال ۹۰-۹۱ قرارداد آن بسته شده است اما بعد از گذشت ۵ سال پیشرفت و دستاوردی نداشته است.
بر اساس اخبار قرار بود از وزیر در خصوص طرح رجیستری نیز سوالاتی مطرح شود که در این مورد گزارشی دریافت نشده است.

نظر شما