شناسهٔ خبر: 22267193 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

آثار لوریس چکناواریان به موزه موسیقی اهدا شد

موسیقی، معجزه خداوند است

صاحب‌خبر -

به اعتقاد لوریس چکناواریان، موسیقی معجزه و از نظر او زبان خداوند است و می تواند مردم را به یکدیگر نزدیک کند.
لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر طی مراسمی روز سه‌شنبه 9 آبان در حضور اهالی موسیقی تمامی آثار خود را به موزه موسیقی ملی ایران اهدا کرد.
این مراسم با حضور مهمانانی از جمله فرهاد فخرالدینی، حسن ریاحی، کامبیز روشن روان، شهرام ناظری، علی مرادخانی، مرتضی کاظمی، بهرام جمالی، بردیا صدرنوری، جواد کسایی، یارتا یاران، کریستف رضاعی، سید محمد میرزمانی، نوین افروز، علی ترابی، سید مجتبی حسینی و فرزین پیروزپی در محل موزه موسیقی برگزار شد.
در شروع این مراسم رازمیک اوحانیان سخنرانی کرد و خطاب به چکناواریان گفت: استاد عزیز تولد 80 سالگی‌تان مبارک. خداوند پشت و پناه‌تان باشد. قدردان تلاش‌های ارزشمند شما در عرصه موسیقی هستیم و از شما درس گذشت و انسانیت آموخته‌ایم.
پس از رهبر گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران، حسن ریاحی آهنگساز پیشکسوت کشور نیز بیان کرد: من از سال‌های دور عاشق هنر استاد چکناواریان بودم و همیشه منش و بزرگی ایشان را تحسین کرده‌ام. امیدوارم شاهد حضور این هنرمند ارزشمند موسیقی کشورمان روی صحنه‌های اجرای موسیقی باشیم و او بتواند همچنان به فعالیت خود در عرصه موسیقی ادامه دهد.
در ادامه شاهین فرهت آهنگساز و موسیقیدان نیز صحبت‌هایی کرد و پس از تعریف یک خاطره از حضور لوریس چکناواریان در مدرسه امیر اتابک، درباره این موزیسین ایرانی گفت: به نظرم لوریس مرد هزار چهره موسیقی است چرا که آهنگسازی در همه فرم ها را تجربه کرد.  لوریس چکناواریان از جمله افرادی است که موسیقی، شعر و آهنگسازی را به ما یاد داد و همیشه معلم ما است و باقی می‌ماند. من برای او موفقیت های بسیار زیادی آرزو می کنم.
همچنین علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت‌های خود را با تشکر از رسول خادم، محمدباقر قالیباف و مهندس یزدانی به خاطر کمک در راه‌اندازی موزه موسیقی ایران شروع کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که ما داریم، نداشتن حافظه تاریخی مکتوب است که خوشبختانه این موزه به عنوان محلی برای ثبت و نگهداری آثار و ادوات موسیقی باعث می‌شود که خیلی چیزها از خاطرمان نرود و همیشه جلوی چشم‌مان باشد. مرادخانی که مدیریت موزه موسیقی را نیز به عهده دارد، افزود: از لوریس چکناواریان هم تشکر می‌کنم که آثارش را به موزه موسیقی اهدا کرد. وقتی خسته می‌شوم با ایشان تماس می گیرم. حقیقتاً صحبت‌های شیرین آقای چکناواریان همواره به من انگیزه می‌دهد که هیچگاه آنها را فراموش نمی‌کنم.
معاون امور هنری وزارت ارشاد در پایان صحبت‌‌هایش گفت: کاری که آقای چکناواریان انجام داد، انگیزه‌ای می‌شود که دیگر موزیسین‌های کشور هم همچین کارهای بزرگی را انجام بدهند. موزه موسیقی ایران محلی برای استفاده از آثار ارزشمند هنرمندان است که هر زمان بازدهی اقتصادی هم داشته باشد قطعا به خود هنرمندان باز می‌گردد.
در پایان نوبت به لوریس چکناواریان رسید و این آهنگساز و رهبر برجسته گفت: از کسانی که این برنامه را برگزار کردند بسیار سپاسگزارم. خیلی خوشحالم که در سن 80 سالگی دوستانی به خوبی شما دارم.
چکناواریان افزود: چقدر خوشبختم که در کشور آبا و اجدادم متولد شدم و فرهنگ عظیم این کشور را یاد گرفته و بزرگ شدم و چقدر خوشبختم که افرادی چون علی مرادخانی سال‌ها پیش مرا به ایران دعوت کرد و من پس از سالها دوباره به کشورم بازگشتم تا آثارم را در وطنم تولید کنم. من همان پرنده‌ای هستم که دوباره به خاک ایرانم نشستم.
چکناواریان ادامه داد: به اعتقاد من موسیقی معجزه است که از نظر من زبان خداوند است و می تواند مردم را به یکدیگر نزدیک کند. همه مردمانی که در کوچه و خیابان با آنها روبرو می‌شوم در تولید همه کارهایم سهم داشته و دارند. من وقتی به خداوند نزدیک هستم پس باید به مردم نیز نزدیک شوم  و من چقدر خوشبختم که در خیابان سی تیر از رفتگر گرفته تا نانوا مرا می شناسند و هر روز با من سلام علیک می کنند. کف دست‌های من و شما و تشویق‌های من و شماییم که یکدیگر را داریم و می‌توانیم در کنار هم زندگی کنیم.
لوریس چکناواریان درباره موزه موسیقی ایران نیز گفت: علی مرادخانی، مرتضی کاظمی، فرزین پیروزپی سه تفنگدار این موزه هستند که من از زمانی که وارد موزه موسیقی شدم شاهد تلاش های آنها بودم و به همین جهت از این عزیزان قدردانی می‌کنم که کنارم بودند. به هر حال من در پایان می‌گویم که هنوز متولد نشده‌ام. من یک آَشپز موسیقی هستم که همه این نت‌ها غذاهای دست‌پخت من هستند.

نظر شما