شناسهٔ خبر: 22253703 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

قاچاقِ پوششی

پایگاه اینترنتی «جاست استایل» دیروز خبر عجیبی منتشر کرد: «شرکت ال‌سی‌وایکیکی ترکیه تامین آزمایشی تولید پوشاک از ایران را آغاز کرد، اقدامی که احتمالا موجب واردات ۳/۲۳ میلیون دلاری پوشاک توسط این شرکت ترک از ایران طی ۱۸ ماه آینده خواهد شد.»

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری دانشجو، خبر مذکور اما دیروز در رسانه‌های ایرانی بازتاب فراوانی داشت.

در این خبر آمده است: «این شرکت طی هشت ماه گذشته مشغول مذاکره با وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنایع، معادن و تجارت ایران بوده و از حدود 70 کارخانه و واحد تولیدی پوشاک در ایران تحقیقاتی را انجام داده است. فاتح آلماز، مدیر سرمایه‌گذاری‌های تولید داخل شرکت ال‌سی گفت به صورت آزمایشی یک سفارش کوچک به شرکت روناک جینز داده شده تا ال‌سی بتواند توانمندی‌های این شرکت را ارزیابی کند.» برخی منابع خبری بر این باورند که انتشار خبر مذکور توسط یک رسانه خارجی و انعکاس گسترده آن در رسانه‌های داخلی یک فریب رسانه‌ای است. این منابع خبری می‌گویند بعد از انتقادهای گسترده رسانه‌های ایرانی از ورود برندهای ترک به ایران مانند «ال‌سی‌وایکیکی»، اتاق فکر این برند ترکیه‌ای تصمیم گرفته تا با خبرسازی‌های مصنوعی مانند «تامین آزمایشی پوشاک از ایران به‌زودی آغاز خواهد شد» جلوی انتقادها از سوی رسانه‌های داخلی ایران گرفته شود. در سال‌های اخیر با ورود گسترده برند ال‌سی انتقادها درباره حضور این برند ترکیه‌ای و توسعه کار آن در بازار ایران به‌شدت افزایش یافته است. رسانه‌ها و کارشناسان داخلی حضور این برند ترک را عامل ورشکستگی تولیدکنندگان پوشاک ایرانی می‌دانند و معتقدند برندهای ترک هر چه زودتر باید از ایران بروند. برخی رسانه‌ها نیز از چراغ سبز دولت یازدهم برای حضور برندهای بی‌کیفیت ترک در ایران خبر داده‌اند.

 «ال‌سی‌وایکیکی» غیررسمی برای اردوغان است

برند LC waikiki یک برند پوشاک ترک است که در سال‌های اخیر با ورود به بازار پوشاک ایران پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را در به دست آوردن سهم بازار ایران کسب کرده است. برخی سایت‌های خبری پشتوانه حقیقی این برند معروف ترکیه‌ای را حزب حاکم ترکیه و دولت اردوغان معرفی کرده‌اند. لذا می‌توان گفت که این برند، برندی سیاسی و شبه‌دولتی با ظاهری کاملا خصوصی است.

 حضور ۱۰۰ فروشگاه «ال‌سی‌وایکیکی» در ایران

آمارهای غیررسمی درباره فعالیت ال‌سی وایکیکی در بازار پوشاک ایران حاکی است این برند معروف ترک، توانسته در سال‌های اخیر حدود 100 شعبه در سراسر ایران افتتاح کند، لذا سهم بسیار بالایی در بازار پوشاک ایران داراست. گفته می‌شود فروش این برند در ایران چیزی در حدود هزار میلیارد تومان در سال است.

 درباره حضور «ال‌سی‌وایکیکی» به مسئولان گلایه کردیم

محمدحسین عرب، عضو اتحادیه پوشاک در واکنش به حضور این برند برای تولید پوشاک در ایران به «فرهیختگان» گفت: «جالب است این برند ترک، در خود ترکیه تولید نمی‌شود، بلکه در کشور چین تولید می‌شود و کیفیت نسبتا پایین‌تری نسبت به سایر برندهای ترکیه‌ای دارد.  به‌طور کلی برندهای خارجی موجود بازار در حد تولیدات درجه 2 و 3 داخلی هستند که با وضع فعلی، حضور آنها برای تولید داخلی سم است.» عرب افزود: «به نظر نمی‌رسد ال‌سی‌وایکیکی برای تولید به ایران بیاید، چراکه هزینه تولید برای او در ایران بسیار گران‌تر تمام می‌شود.»  عرب توضیح داد تولیدکنندگان ایرانی نسبت به حضور برندهای بی‌کیفیت ترک نسبت به دولت گلایه دارند.

بارها به مسئولان دولتی گفتیم اینقدر راحت به برندهای بی‌کیفیت خارجی مجوز فروش ندهید. وی ادامه داد: «حضور برندهای بی‌کیفیت ترکیه موجب نابودی صنعت پوشاک می‌شود و باید جلوی واردات را بگیرند.»

 تولید «ال‌سی‌وایکیکی» در ایران صرفه اقتصادی ندارد

جعفر جهان‌پاک، تولید‌کننده پوشاک نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «به نظر می‌رسد این خبر یک شو و نمایش مصنوعی باشد. البته شاید تامین پوشاک ال‌سی‌وایکیکی از طریق ایران امکان‌پذیر باشد، ولی مشروط به اینکه اراده‌ای برای تولید وجود آن وجود داشته باشد و به نظر من که سال‌هاست در صنعت پوشاک فعالیت دارم این موضوع با توجه به قیمت‌هایی که محصولات خود را عرضه می‌کند، تولید در ایران برایشان توجیه اقتصادی ندارد.» وی افزود: «قیمت تمام‌شده کالا و واردات کالای قاچاق بزرگ‌ترین چالش یک تولیدکننده پوشاک ایرانی است. برندهای خارجی بدون‌شک این مسائل را می‌داند، ازجمله برند ال‌سی‌وایکیکی و با این اوصاف وارد صنعت پوشاک ایران می‌شوند. آیا با این توصیفات او وارد صنعت پوشاک ما خواهد شد؟!»

وی با بیان اینکه آینده خوشایندی برای صنعت پوشاک نمی‌بینم، گفت: «تولید‌کننده ایرانی با دست بسته در حال مبارزه است. از مواد اولیه تا مالیات، تامین اجتماعی و... مشکل داریم. مدام هزینه‌های سالانه بالا می‌رود. در حالی که برند خارجی فقط با نرخ دلار درگیر است و مشکلات ما را ندارد.»

نظر شما