شناسهٔ خبر: 22244065 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

استاندار سمنان تاکيد کرد

تغییر الگوی کشت در سمنان باید به گفتمان و فرهنگ تبدیل شود

جوان آنلاين / جوان آنلاين

استاندار سمنان با تاکید بر تغییر الگوی کشت در این استان و تبدیل آن به گفتمان و فرهنگ، گفت: باید با توسعه سامانه های نوین آبیاری و منابع آبی بخش کشاورزی استان را مدیریت کنیم.

صاحب‌خبر -

محمدرضا خباز افزود : تغییر الگوی آبیاری برای کشاورزانی که بیش از نیم قرن با روش های سنتی زمین خود را آبیاری کرده نیازمند برنامه ریزی و آموزش است .
وی اظهارداشت : با توجه به این که کشور ما دارای کمبود منابع آبی و خشکسالی است و میزان بارندگی سالانه کاهش یافته، استفاده بهینه از منابع موجود و تغییر الگوی آبیاری بخش کشاورزی امری ضروری است.
وی بر انسداد چاه های غیرمجاز و مهار آب های هرز در استان برای رفع بخشی از مشکل کم آبی تاکید و اضافه کرد : در چند سال گذشته تعداد چاه آب کشاورزی غیر مجاز به حداقل رسیده و سمنان در این بخش نسبت به سایر استان ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
استاندار سمنان نصب کنتورهای هوشمند و فهام را یکی از راه کارهای مدیریت منابع آبی استان برشمرد و تصریح کرد : استان سمنان در این بخش اقدامات خوبی انجام داده و بنا بر گزارش رسیده عمده چاه های آب کشاورزی مجهز به کنتورهای هوشمند و حجمی شده است.
خباز با بیان این که همدلی و همزبانی قابل توجه ای برای رفع مشکل کم آبی و خشکسالی در استان وجود دارد،گفت : در بحث تأمین و استفاده بهینه از منابع آب در این استان نیازمند هم افزایی و همراهی مردم در همه بخش ها و دستگاه های اجرایی مرتبط هستیم ضمن این که می توانیم نسخه جدیدی برای حل بحران آب تهیه و ارایه شود.
استان سمنان دارای یک میلیارد و 250 تا 300 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی است که 87 درصد از آب استحصالی در این استان کویری، در حوزه کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و 9 درصد نیز در بخش شرب به مصرف می رسد.
از 26 دشت موجود در استان سمنان 13 دشت نقطه بحرانی و ممنوعه برای برداشت تشخیص داده شده که هرگونه برداشت آب در این دشت ها ممنوع است و سایر دشتها با وجود ممنوعه نبودن، فاقد ظرفیت آبی است.
استان سمنان 9.7 میلیون هکتار وسعت دارد و بیش از پنج میلیون هکتار کویر و 352 هزار هکتار عرصه های جنگلی است، از یک میلیون و 660 هزار تن محصولات کشاورزی در استان سمنان 734 هزار تن تولیدات زراعی است.
استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار حوزه جهادکشاورزی دارد.

نظر شما