شناسهٔ خبر: 22194981 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

10 هزار مدرسه با جمعيت زير 10 نفر در استان هاي محروم داريم

وزيرآموزش و پرورش در جمع اعضاي كميته فرهنگي شوراي توسعه وامنيت پايدار از فعاليت بيش از 10 هزار مدرسه با جمعيت زير 10 نفر در استان‌هاي محروم مرزي با هدف توسعه عدالت آموزشي خبرداد .

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، پيش از ظهر امروز سيدمحمدبطحايي در بيست و نهمين جلسه كميته اجتماعي و فرهنگي شوراي توسعه و امنيت پايدار شرق و غرب كشور در سالن كوثر اردوگاه شهيد باهنر تهران با گراميداشت ياد و خاطره همه شهدا و امام راحل آرزوي صحت و سلامت براي مقام معظم رهبري اظهاركرد: شهيد فهميده همواره بر تارك شهداي ايثارگر دانش آموز مي درخشد و ما اميدواريم شاهد رشد شهيد فهميده در جامعه باشيم .

وي افزود: توسعه و امنيت پايدار درجامعه محقق نمي شود مگر اينكه ما آموزش و پرورش با كيفيت را در سطح جامعه داشته باشيم و اين امر درمناطق  محروم ومرزي بيشتر صدق مي كند .

بطحايي با اشاره به اهميت ارائه راهكارهايي براي هم انديش در خصوص توسعه دانست پايدار در مناطق مرزي گفت: همجواري نيمي از استان‌ها با كشورهاي همسايه فرصت و تهديداتي را در پي دارد كه ناشي از تنوع قومي، فرهنگي و مذهبي است.

وزيرآموزش وپرورش اظهاركرد: تنوع قومي، مذهبي و خرده فرهنگ‌هاي مناطق محروم مرزي، داشتن برنامه براي تقويت توسعه پايدار را  بيش از پيش ضروري ساخته تا بتوانيم به رفع مشكلات فرهنگي و پرورشي و آموزشي دراين مناطق بپردازيم .

وي ادامه داد: نبود يك استراتژي مشترك در استان‌هاي مرزي و تاكيدات مقام معظم رهبري بر تقويت آموزش و پرورش و توانمند سازي دانش آموزان مناطق مرزي و راهكارهايي كه در سند تحول بنيادين آمده است باعث شد تا تشكيل شوراي توسعه و امنيت پايدار شرق و غرب كشور در شوراي امنيت ملي به تصويب برسد .

عضوكابينه تدبير و اميد تصريح كرد: پوشش تحصيلي دانش آموزان بازمانده از تحصيل، راهبردهاي كاربردي براي استفاده از ظرفيت تمامي دستگاه هاي مرزي، از جمله مسائلي است كه توسط اين شورا پيگيري مي شود تا كنون اقدامات بسيار خوبي نيز در اين زمينه صورت گرفته است اما كافي نيست و بايد بيش از پيش در اين زمينه تلاش كرد .

وي از ايجاد بيش از 10 هزار مدرسه در مناطق محروم مرزي با هدف توسعه عدالت آموزشي خبرداد و خاطر نشان كرد: اختصاص رديف اعتباري ويژه مناطق مرزي، ايجاد حق مناطق مرزي براي معلمان با حمايت دولت و خزانه، و تشكيل مجتمع هاي آموزشي درمناطق محروم  و پراكنده از جمله خدمات نظام جمهور اسلامي در استان هاي مرزي است .

بطحايي گفت: عليرغم تلاش‌هاي صورت گرفته همچنان با چالش هاي جدي در مناطق مرزي مواجه هستيم، اعتياد – دسترسي آسان به مواد مخدر – قاچاق كالا و شغل هاي كاذب، حضور افراد بي هويت در مرزها، نبود انگيزه كافي در بين معلمان براي اشتغال در مناطق مرزي، حضور كم رنگ روحانيت در مناطق مرزي، و دسترسي دانش آموزان مرزي به شبكه‌هاي تلويزيون كشورهاي همسايه از جمله چالش‌هايي است كه با آن روبرو هستيم.

وي ادامه داد: نبود فضاهاي آموزشي مناسب درمناطق محروم مرزي به ويژه براي دختران باعث شده تا بسياري از خانواده ها به علت تعصبات قومي و مذهبي از ادامه تحصيل و حضور فرزندان دخترشان در مدرسه جلوگيري كنند.

وزيرآموزش و پرورش توسعه مراكز شبانه روزي در مناطق مرزي را ضروري دانست و افزود: عليرغم آثار سوء تربيتي كه ناشي از جدايي فرزندان از خانواده ها است تنها راه توسعه پوشش تحصيلي در 9 مناطق محروم مرزي ايجاد مراكز شبانه روزي است كه البته برگزاري جشنواره هاي فرهنگي و محلي، توسعه اردوهايي كه سپاه پاسداران در اين مناطق برگزاري مي كنند، توسعه اماكن فرهنگي وكتابخانه‌ها و امكان ورزشي، و ايجاد مراكز مشاوره به ويژه در مناطق اهل تسنن از جمله انتظاراتي است كه بايد در مناطق مرزي علمياتي شود .

گزارش تصويري کمیته اجتماعی و فرهنگی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور

نظر شما