شناسهٔ خبر: 22177955 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرنوشت تنها بیمارستان روان پزشکی قزوین درهاله ای از ابهام

صاحب‌خبر -

بیمارستان روان پزشکی 22 بهمن، ساختمانی قدیمی درست در کنار ایستگاه راه آهن است که در طول عمر طولانی خود روزگاری مرکز تخصصی درمان بیماری های چشم، گوش و حلق و بینی بود و روزی نیز مکانی جهت صدور مجوز پزشکی برای وصال صدها عروس و داماد قزوینی بوده که برای انجام آزمایش های پیش از ازدواج خود به آن مراجعه می کردند.
این ساختمان اما امروز پس از سال ها با تغییراتی اندک به تنها مرکز تخصصی درمان بیماران اعصاب و روان قزوین تبدیل شده است.
این مرکز علاوه بر مشکلاتی چون کمبود تخت و نیروی انسانی و فضای نامناسب از یک مشکل بزرگ دیگر رنج می برد و آن هم ساختمان استیجاری آن است که در تملک راه آهن جمهوری اسلامی است و هم اکنون نیز این شرکت برای رفع نیازهای خود ساختمان را مطالبه کرده است.
در حال حاضر به دلیل توسعه ایستگاه راه آهن قزوین منازل مسکونی اطراف این بیمارستان تخریب و تخلیه شده و تنها ساختمانی که در این نقطه به چشم می آید، ساختمان قدیمی بیمارستان 22 بهمن است و با وجود مطالبه شرکت راه آهن برای دریافت ساختمان خود از دانشگاه علوم پزشکی، هنوز مکانی به منظور جایگزینی این مکان یافت نشده است.

**بیمارستان 22 بهمن در ساختمانی فرسوده و استیجاری با 95 سال قدمت!
دکتر سیدعلیرضا حاج سید جوادی رییس مرکز آموزشی و درمانی 22 بهمن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت این مرکز درمانی گفت: با توجه به اهمیت درمان و مداوای بیماران اعصاب و روان و افزایش قابل توجه ابتلا به اختلالات روان پزشکی، بیمارستان اعصاب و روان قزوین که سال ها با بخش مغز و اعصاب یا نورولوژی بیمارستان بوعلی در بخش واحدی قرار داشت از سال 80 از این مجموعه جدا و مستقل شد.
وی اضافه کرد: در ابتدای انتقال به این ساختمان ، در ظاهر بیمارستانی مستقل و تک تخصصی روان پزشکی بود اما در عمل استقلالی نداشت به گونه ای که بدون چارت بیمارستانی و با وجود فاصله مکانی طولانی با بیمارستان بوعلی همچنان بخشی از بیمارستان بوعلی محسوب می شد، اما با همت کارکنان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و ضرورت استقلال بیمارستان اعصاب و روان استان از سال 87 برنامه ریزی برای استقلال دوباره این بیمارستان به عنوان تک تخصصی روان پزشکی آغاز شد و در نهایت در سال 91 و 92 توانستیم مجوز استقلال بیمارستان را از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بگیریم.
وی اضافه کرد: در آغاز کار، فعالیت بیمارستان 22 بهمن با 20 تخت آغاز شد و سپس به 50 تخت رسید و خوشبختانه در سه سال اخیر نیز تعداد تخت ها را به 80 تخت افزایش داده ایم.
حاج سید جوادی با اشاره به وضعیت نامناسب مکانی و استیجاری بودن این بیمارستان،خاطرنشان کرد: قدمت 95 ساله ساختمان، استیجاری بودن و مجاورت آن در کنار راه آهن شهر از چالش های بزرگ این بیمارستان است که هم بیماران و کارکنان و هم همسایگان ما را با مشکل مواجه کرده است.
وی خاطرنشان کرد: افزایش تخت ها در این بیمارستان به سختی صورت گرفته است و با وجود تمام مشکلات و کمبودها آموزش دانشجویان روانپزشکی و حتی تربیت دستیار تخصصی در این سال ها را دنبال کردیم اما اینها کافی نیست و کارهای علمی و درمانی این مرکز به شرایط بهتری نیاز دارد.
رییس مرکز آموزشی و درمانی 22 بهمن گفت: امروزه در دنیا این موضوع مطرح است که بخش روان پزشکی و بیماران اعصاب و روان را به عنوان بخشی در یک مجموعه بیمارستان جنرال یا عمومی در نظر بگیریم که این موضوع در کشور ما نیز مطرح هست اما شرایط آن تاکنون مهیا نشده است.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین وضعیت هتلینگ این بیمارستان را نیز نامناسب دانست و گفت: گرچه در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت اقدامات مختلفی از جمله رنگ آمیزی دیوارها، تعویض پرده ها و نوسازی تخت ها و کمد های بیماران به منظور ارتقای هتلینگ این بیمارستان انجام شده اما به هرحال تمام این کارها در بستر یک ساختمان استیجاری قدیمی اتفاق افتاده که شرایط نامناسبی دارد.
حاج سید جوادی ادامه داد: استیجاری بودن ساختمان بیمارستان نیز اجازه ساخت و ساز جدید در فضای آن را نمی دهد در حالی که افزایش شیوع اختلالات روان پزشکی از یکسو و لزوم معاینه و بستری بیماران استان از سوی دیگر نیاز زیادی به وجود یک بیمارستان مجهز اعصاب و روان با فضای مناسب و ساختار بیمارستانی در قزوین ایجاد کرده است.

***بیمارستان22بهمن مانع اجرای طرح توسعه ایستگاه راه آهن قزوین
مدیرکل راه آهن شمال غرب کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: راه آهن جمهوری اسلامی در راستای طرح توسعه ایستگاه راه آهن قزوین به شدت نیازمند فضای اداری است تا برای اجرای ساخت و سازها در داخل ایستگاه، بتواند فضای اداری خود را به مکانی دیگر منتقل کند.
علی خدایی افزود: از سوی دیگر اجرای پایلوت طرح TOD (توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل ریلی) در قزوین نیازمند تحقق پیش شرط هایی است که بدون تخلیه و جابجایی بیمارستان 22بهمن میسر نخواهد بود.
وی اضافه کرد: بیمارستان 22 بهمن مرکز روانپزشکی است و قرار گرفتن آن در کنار فضای پر سر و صدای راه آهن برای بیماران نیز خوب نیست و باید هرچه زودتر به مکان بهتری انتقال یابد.
خدایی ادامه داد: موارد بسیاری اتفاق افتاده که بیماران بستری در این مرکز با فرار از این مکان به سمت محیط سازمانی و مسافری ایستگاه راه آهن رفته اند و موجب زحمت کارکنان و رعب و وحشت مسافران شده اند.
وی همچنین گفت: در راستای نیاز مبرم به ساختمان بیمارستان، از سال های گذشته درخواست تخلیه این مرکز را به مسئولان قزوین مطرح کرده ایم و دانشگاه علوم پزشکی هم این موضوع را پذیرفته اما هنوز نتیجه مورد نظر حاصل نشده است.
خدایی ادامه داد: ایستگاه راه آهن قزوین هم اکنون از نظر فضای اداری در مضیقه است و با توجه به اجرای طرح های تخریب و توسعه در این ایستگاه ناچار به تخلیه بخش های اداری و انتقال آن به ساختمانی بهتر هستیم از این رو عاجلانه درخواست تخلیه سریع بیمارستان را داریم.

**رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین: دنبال فضایی برای جایگزینی بیمارستان 22 بهمن هستیم
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این بیمارستان هم از لحاظ مکان و هم از لحاظ تعداد تخت ها در وضعیت نامناسبی قرار دارد و به یقین باید زمینی مناسب در منطقه بهتری برای آن اختصاص یابد که البته این کار نیازمند زمان است.
دکتر منوچهر مهرام افزود:با توجه به دستور تخلیه بیمارستان 22 بهمن از سوی راه آهن فرصتی برای تامین زمین و ساخت بیمارستان برای این منظور نداریم بنابراین باید فضایی مناسب برای این کاربری پیدا کنیم و بعد از اخذ مجوز برای خرید که آن هم بسیار سخت است، اقدام به خرید کنیم.
وی اضافه کرد: بعد از خرید هم نیاز به چندین میلیارد تومان اعتبار داریم تا فضا را متناسب با استانداردهای یک بیمارستان روانپزشکی تغییر دهیم.
مهرام ادامه داد: تاکنون فضاهایی را دیده ایم که یکی از آنها مورد پسند واقع شد اما در مرحله مذاکره برای خرید، فروشندگان انصراف دادند و اعلام کردند که هیات امنای آنها اجازه فروش نمی دهد.
وی همچنین گفت: از فضای دیگری نیز دیدن کرده ایم که مانند قبلی مورد پسند نبود و البته گران نیز قیمت گذاری شده و اکنون در حال بررسی کارشناسی فنی و مالی هستیم تا در صورت توافق و اخذ مجوز خرید و تامین منابع آن را خرید کنیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود:پس از بازسازی و ایجاد استانداردها، بیمارستان 22 بهمن از مکان فعلی جابجا خواهد شد که البته اگر همه مراحل به سرعت انجام شود زمان جابجایی کمتر از 2 سال نخواهد بود.
7388*3013 خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*

نظر شما