شناسهٔ خبر: 22162226 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دولت عراق: مسوولان اربیل بجای دعوت به گفت و گو به احکام دادگاه فدرال پایبندی نشان دهند

بغداد-ایرنا- سخنگوی نخست وزیری عراق در واکنش به پیشنهاد مسوولان تشکیلات اقلیم کردستان عراق برای 'تعلیق' نتایج همه پرسی جدایی و شروع گفت و گوها با بغداد برای رفع اختلافات گفت که مسوولان اربیل قبل از هر چیز باید احکام دادگاه فدرال عراق را بپذیرند و نتایج همه پرسی غیر قانونی را ملغی اعلام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دادگاه فدرال عراق پیش از برگزاری همه پرسی، با برگزاری آن مخالفت و پس از برگزاری دستور به ملغی اعلام کردن نتایج آن داد.
سعد الحدیثی در سخنانی که روز جمعه در رسانه های عراقی منعکس شد، گفته است پیشنهاد مسوولان اقلیم برای تعلیق نتایج، به منزله پذیرش مشروعیت همه پرسی است و این امکان را به آنها می دهد که درآینده دوباره آن را مطرح کنند، درحالی که بغداد بطور کامل این همه پرسی و نتایج آن را رد می کنند و خلاف قانون اساسی و احکام دادگاه فدرال می داند.
طی دو روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل و برخی مقامات خارجی نیز خواستار حل و فصل مسائل فی مابین از طریق گفت و گو شدند اما درعین حال بر تمامیت ارضی عراق تاکید کرده اند.
دولت مرکزی در بغداد می گوید هر گونه گفت و گو با تشکیلات حاکم بر اربیل منوط به اعلام برائت از طرح ها و افکار جدایی طلبانه و به رسمیت شناختن وحدت و تمامیت ارضی این کشور و قانون اساسی، از سوی مسعود بارزانی و همفکران او در حزب دموکرات کردستان عراق است.
در پی کنترل مجدد ارتش عراق بر مناطق شمالی این کشور که پس از آزادسازی از اشغال داعش بدست پیشمرگه های کرد افتاده بوده بود، بویژه استقرار پلیس فدرال در استان کرکوک و مراکز حساس و چاههای نفت آن، بسیاری از ناظران مسائل عراق به این نکته اشاره کردند که همه پرسی جدایی طلبی عملا مرده و به تاریخ پیوسته است.
این ناظران می گویند، بسط حاکمیت ملی بر همه بخش های خاک عراق، اکنون بغداد و شخص حیدرالعبادی نخست وزیر را در چنان موضع قدرتی قرار داده است که دیگر حاضر نیستند حداقل تا زمانی که مسعود بارزانی ریاست بر اقلیم را بر عهده دارد تن به گفت و گو با او نخواهند داد چرا که او را عامل اصلی بحران اخیر همه پرسی و تحریک افکار جدایی طلبانه در عراق می دانند.
خاورم**380**1572

انتهای پیام /*

نظر شما