شناسهٔ خبر: 22146125 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس فراکسیون کردی: بارزانی استعفاء می دهد و بازنشسته سیاسی می شود

بغداد - ایرنا - 'سروة عبدالواحد'رئیس فراکسیون کردی التغییر در پارلمان عراق گفت: مسعود بارزانی که خانواده اش باعث افتادن او در تله همه پرسی شدند، اکنون تمایل بسیار پیدا کرده است که بطور کلی از سیاست کناره گیری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مسعود بارزانی که از دو سال پیش دوره قانونی اش برای ریاست اقلیم کردستان عراق پایان یافته، اما همچنان بر این کرسی تکیه دارد، تا پایان ماه جاری میلادی فرصت دو ساله اضافی او نیز از نظر قانونی به پایان می رسد.
این نماینده فعال زن کرد به خبرگزاری الفرات گفت: اطلاعاتی از افراد نزدیک به مسعود بارزانی داریم که نشان می دهد او نه تنها از پست ریاست کناره گیری می کند بلکه از جهان سیاست نیز به طور کلی کنار خواهد رفت.
خانم عبدالواحد گفت: اگر بارزانی این کار را انجام دهد بعنوان نخستین رهبری کردی که شجاعانه استعفاء می دهد شناخته خواهد شد.
از سوی دیگر در ادامه ریزش همراهان سابق مسعود بارزانی در موضوع همه پرسی دیروز (چهارشنبه) همزمان با ورود نیروهای ارتش فدرال عراق به استان نینوا در شمال عراق پنج هزار نیروی پیشمرگه (تابع وزارت پیشمرگه وابسته به مسعود بارزانی) با تمام تجهیزات نظامی خود به ارتش فدرال عراق پیوستند.
طی هفته گذشته بسیاری از احزاب و شخصیت های کرد خواستار استعفای مسعود بارزانی و حتی حذف پست ریاست و واگذاری اختیارات آن به پارلمان محلی شده اند.
خورشید مسعود بارزانی در بغداد و نیز در میان کردها، درست از زمان برگزاری همه پرسی یکجانبه در شمال عراق رو به افول گذاشت اما با استقرار ارتش فدرال در مراکز حساس و چاههای نفت استان کرکوک کاملا غروب کرد.
ارتش عراق و پلیس فدرال این کشور از روز دوشنبه هفته گذشته برای اجرای مصوبات پارلمان و دادگاه قانون اساسی این کشور مبنی بر برقراری مجدد حاکمیت دولت فدرال بر مناطقی که تا قبل از ظهور داعش در سال 2014 در اختیار داشته است، به منطقه کرکوک اعزام شدند و توانستند به دلیل عقب نشینی پیشمرگه -عمدتا وابسته به اتحادیه میهنی کردستان عراق- به سرعت در همه این مناطق از جمله چاه های نفت و مراکز دولتی مستقر شوند اما نیروهای نزدیک به مسعود بارزانی همچنان از نظر سیاسی و تبلیغاتی و بعضا نظامی در برابر این اقدامات مقاومت می کنند.
تلاش برای بحرانی نشان دادن این مناطق و در خطر بودن کردها و حتی استفاده از تعبیری چون خطر نسل کشی کردها این روزها به خوبی در ادبیات نیروهای وابسته به مسعود بارزانی و رسانه های تحت نظر آنها دیده می شود.
خاورم**380**1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

انتهای پیام /*

نظر شما