شناسهٔ خبر: 22141097 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

یادداشت وارده/ یک سوال از متولیان فضای مجازی؛

چرا مدعی‌العموم با اشاعه فحشا در «نی‌نی سایت» برخورد نمی‌کند؟

باتوجه به اینکه "نی‌نی‌سایت" به محلی برای عقده‌گشایی عده‌ای علیه ارزش‌ها و اعتقادات مردم تبدیل شده است، ورود نهادهای نظارتی برای پالایش محتوای آن امری لازم به نظر می‌رسد.

صاحب‌خبر -

سرویس جامعه مشرق - ماجرا از آنجا شروع می شود که خیلی از خانم‌ها مخصوصا در دوران بارداری برای پاسخ به سوالات و مشورت در خصوص شرایط خاص این بازه زمانی نظیر پرهیز غذایی و... چه توسط پزشک معالج خود و چه دوستان و نزدیکان به عضویت و استفاده از برخی مطالب سایت های فعال در این حوزه در فضای مجازی ترغیب می شوند.

نی‌نی سایت یک نمونه از این قبیل سایت‌هاست که توانسته به لطف تبلیغات فراوان و انواع روش‌های خاص جزو پربازدیدترین پایگاه های اینترنتی ایران قرار بگیرد؛ از همین رو بخش عمده ای از مادران آینده به اعتبار تعداد مخاطب آن و با این دیدگاه که مطالب موجود بر روی سایت از فیلترهای لازم عبور کرده، تخصصی و قابل استفاده است، به مطالب این پایگاه اینترنتی اعتماد کرده و در زندگی روزمره خود اطلاعات دریافتی از آن را مورد استفاده قرار می‌دهند.

روال کار در این سایت بگونه‌ای است که کاربران نه تنها می‌توانند از محتواها و محصولات تولید شده در آن استفاده کنند بلکه می‌توانند با طرح سوالات و دغدغه های خود در انجمن ها و اتاق های گفتگوی این پایگاه نیز همانند یک شبکه اجتماعی به تبادل نظر بپردازند.

تا اینجا مشکلی نیست و همه چیز خوب و مورد قبول است، اما ایراد اصلی از زمانی آغاز می‌شود که این پایگاه مختص "خانم‌ها" تبدیل می شود به محلی برای جولان عناصر مخرب و انسان‌های ناسالم که با استفاده از فرصت بدون نظارت پیش آمده به صورت کاملا آزاد به شبهه پراکنی و توهین به مقدسات مردم بپردازند.

قانون درباره محتواهای مخرب چه می‌گوید؟

در این زمینه روز گذشته مشرق در گزارشی تنها گوشه ای از اسناد موجود بر روی این وبسایت که مملو از توهین به مسئولان نظام و مقدسات کشور بود را منتشر کرد که نشان از ضعف نظارت شدید بر محتواهای منتشر شده در این پایگاه اینترنتی و آماده سازی فضا برای افراد منحرف داشت. به همین دلیل نیز با واکنش‌های بسیاری همراه شد و بسیاری از دلسوزان کشور و بنیان خانواده را نگران کرد.

از این رو لازم است که نهادهای نظارتی همانگونه که پیش از این نیز به دفعات، نسبت به حذف محتواهای خلاف منتشر شده در فضای مجازی جدیت به خرج داده و در موارد بسیاری نظیر ماجرای فیلتر کردن سایت خبری الف که به دلیل انتقاد تعدادی از نظرات مخاطبان به عملکرد قوه قضائیه انجام گرفت یا ماجرای فیلتر کردن پایگاه خبری جهان نیوز که به بهانه درج یک مطلب خارج از عرف صورت گرفت، این بار نیز با جدیت مسئله را پیگیری و گردانندگان این سایت را مجبور نمایند نسبت به تغییر رویه فوری خود اقدام کنند.

براساس مواد 21 و 22 قانون جرایم رایانه ای ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی موظفند طبق ضوابط فنی و فهرست مقرر از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه محتوای ناشی از جرائم رایانه‌ای و محتوایی که برای ارتکاب جرائم رایانه‌ای به کار می‌رود را فیلتر کنند و در صورتی که عمداً از فیلتر محتوای مجرمانه خودداری کنند، منحل خواهند شد .

با مروری بر برخی از مطالب منتشره و موجود بر روی این سایت به راحتی می‌توان مصادیقی که محتوای مجرمانه دارند نظیر موارد زیر که علی‌رغم ادعای مسئولان این پایگاه اطلاع رسانی پس از سال‌ها از انتشار آن هنوز در میان محتواها و مطالب وجود دارد و حذف نشده است، اشاره کرد. پیشاپیش بابت انتشار تصاویر زیر که تنها بخش کوچکی از حجم انبوه فساد و انحراف در این وبسایت است، عذرخواهی می‌کنیم.

  • اشاعه فحشا از طریق تحریک ، تشویق ، ترغیب ، تهدید یا دعوت به فساد و فحشاء و ارتکاب جرایم منافی عفت یا انحرافات جنسی

در این سایت هرکسی می‌تواند به راحتی خلاف عفت عمومی مطالبی را مطرح کند

  • اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن و به نفع حزب گروه یا فرقه منحرف و مخالف اسلام

توهین به دین و ارزش‌های اسلامی

  • محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران

اهانت به ارزش‌های دینی مردم و شبهه پراکنی آزاد و بدون محدودیت

  • نشراکاذیب و تشویش اذهان عمومی علیه مقامات ، نهادها و سازمانهای حکومتی

تحریف واقعیت‌های تاریخی و تطهیر دشمنان مردم ایران

  • تبلیغ و ترویج مصرف مواد مخدر ، مواد روان گردان و سیگار

ترغیب به استفاده از مشروبات الکلی

و... موارد بسیار دیگری که صدها مورد آن ثبت شده اما بدلیل حرمت شکنی‌های صورت گرفته، بازنشر آن در شأن مشرق و مخاطبان آن نیست.

از این رو باتوجه به اینکه تمام مواردی که در بالا مطرح شد، مصداق عینی در این پایگاه اطلاع رسانی دارد، لازم است مسئولان و متولیان فضای مجازی کشور و نهادهای ناظر، نسبت به برخورد با گردانندگان این سایت در جهت اصلاح روش های غلط اقدام لازم را انجام و تصمیم فوری اخذ کند.

چراکه در غیر این صورت سوال جدی به وجود خواهد آمد که نکند گردانندگان این وبسایت از حمایت های برخی افراد خاص برخوردار هستند که می‌توانند به همین سادگی بسترهای لازم را برای تخریب بنیان خانواده ها مهیا و خیال آسوده ای داشته باشند که هیچ‌کس نسبت به این رفتار مجرمانه برخوردی نخواهد کرد.

 

**مرتضی عرب

نظر شما