شناسهٔ خبر: 22137079 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

العرب:‌ کُردها در حال رایزنی برای برکناری بارزانی هستند

روزنامه العرب چاپ لندن اعلام کرد که احزاب منطقه کردستان عراق برای برکناری مسعود بارزانی، رئیس این منطقه در حال رایزنی هستند.

صاحب‌خبر -

العالم ـ عراق

برخی منابع از هماهنگی و رایزنی احزاب سیاسی کرد منطقه کردستان عراق جهت برکناری مسعود بارزانی خبر می‌دهند.

روزنامه العرب، چاپ لندن عصر چهارشنبه (امروز) به نقل از یک مقام سیاسی کرد در شهر سلیمانیه اعلام کرد که اصرار بارزانی مبنی بر برگزاری همه‌پرسی جدایی و رد هرگونه میانجیگری‌های داخلی و خارجی و نادیده گرفتن هشدارهای مراکز قدرت در منطقه و جهان منجر به وقوع بحران در منطقه کردستان شده‌ است؛ کردستانی که طی یک ماه میادین نفتی کرکوک و درآمدهای حاصل از فرودگاه‌هایش را از دست داد و گذرگاه‌های مرزی با ایران و ترکیه در آستانه این است که تحت کنترل بغداد درآید.

این مقام کرد همچنین مدعی شد: «بغدادی که کرکوک را از کردستان پس گرفت و پروازهای بین‌المللی به و از فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه متوقف کرد، هم‌اکنون در حال برنامه ریزی برای سیطره بر گذرگاه‌های مرزی با ترکیه و ایران است».

وی افزود: نیروهای نظامی عراق هم‌اکنون در منطقه زمار واقع در غرب موصل جمع در حال لشکرکشی هستند و هر آن امکان دارد که به منطقه‌ای که گذرگاه ابراهیم الخلیل با ترکیه در استان دهوک حمله کنند».

این مقام سیاسی کُرد در مورد نقش بارزانی در بحران اخیر نیز گفت که «تاز زمانی که بارزانی در رأس صحنه سیاسی کردستان باشد، دولت عراق به اعمال فشارهای خود عیله منطقه کردستان ادامه خواهد داد».

وی در مورد برکناری بارزانی نیز اظهار داشت که این مسئله بیش از آنکه درخواست دولت مرکزی عراق باشد یک ضرورت و نیاز برای کردهاست.

در همین راستا، «اشواق الجاد» از رهبران حزب دموکراتیک کردستان امروز در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» اظهار داشت: «در اول ماه نوامبر، دوره ریاست بارزانی پایان خواهد یافت و وی به صراحت اعلام کرده است که تمدید این دوره را نخواهد پذیرفت. وی همچنین تاکید کرده که نه شخص او  و نه هیچ یک از اعضای خانواده‌‌اش برای تصدی این پست، نامزد نخواهند شد»(جزئیات بیشتر).

به نوشته روزنامه العرب، نیروهای سیاسی کرد چندین سناریو برای حل اوضاع سیاسی منطقه کردستان عراق مطرح کرده‌اند که از بین آن، تشکیل دولت نجات ملی است تا مأموریت مذاکره و گفت‌وگو با بغداد را بر عهده بگیرد تا از این طریق بنا بر ادعای این روزنامه، از پیشروی بغداد به سمت منابع اقتصادی کردستان دست بردارد.

جنبش التغییر (گوران)، جماعت اسلامی و ائتلاف برای دموکراسی و عدالت به رهبری برهم صالح در حال برنامه ریزی برای طرح سیاسی‌ای هستند که بتواند گزینه سیاسی برای کردستان عراق را برگرداند.

به گزارش فارس،  این 3 حزب کردی در بیانیه‌ای مشترک روز سه‌شنبه خواستار انحلال حکومت کردستان عراق و اعطای اختیارات آن بر اساس قانون به مؤسسات مربوطه شدند.

مسعود بارزانی از سال 2005 در پست ریاست منطقه کردستان حضور دارد و به موجب قوانین این منطقه هیج فردی حق ندارد که بیش از دو دوره در این پست بماند اما وی پس از دو دوره 4 ساله بار دیگر به دلیل اختلافات داخلی احزاب کُرد موفق شد حضورش در این کرسی را برای دو دوره دوساله تمدید کند.  

نظر شما