شناسهٔ خبر: 22126607 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه:سیاست آمریکا در مساله تحقیقات حوادث شیمیایی سوریه، زیانبار است

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، قطعنامه تمدید ماموریت کمیسیون تحقیقات درباره حوادث شیمیایی سوریه تحت عنوان «سازوکار تحقیقاتی مشترک» که از سال 2015 تحت نظارت سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی فعالیت می کرد، روز سه شنبه از سوی روسیه در شورای امنیت وتو شد.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: روسیه به دلایلی که بارها بطور علنی و در دیدارهای کاری با سایر اعضای شورای امنیت اعلام کرده بود به این قطعنامه رای منفی داد. دلیل اصلی این است که نباید این گونه تصمیمات مهم را نسنجیده و بدون ارزیابی دقیق اوضاع سوریه گرفت.
در بیانیه گفته شده است: بدون چنین ارزیابی، تشخیص عاقلانه بودن تمدید ماموریت «سازوکار تحقیقاتی مشترک» در شرایط تغییر نیافته یا ضرورت اصلاح آن که در قطعنامه 2319 پیش بینی شده، ناممکن است.
«طرف آمریکایی پیش نویس قطعنامه را برخلاف منطق و مراحل معمول شده در شورای امنیت به رای گیری گذاشت و بدیهی است اهداف خود را دنبال می کرد که دور از اهداف ایجاد «سازوکار تحقیقاتی مشترک» برای تحقیقات درباره حوادث شیمیایی سوریه بود.»
وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: این روش معمول آمریکا شده که بدون هر گونه ملاحظات دیپلماتیک و غیرمودبانه، موضع خود را بدون ارائه استدلال ها بر طرف دیگر تحمیل می کند. چنین رویکردی را در ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا شاهد بودیم که چگونه تلاش می شد آن را به جامعه آمریکا تلقین کند.
در بیانیه آمده است: آمریکا چنین رویکردی را در عرصه بین المللی اتخاذ می کند و در رای گیری قطعنامه شیمیایی نیز دولت سوریه بدون هر گونه مدرک و شواهدی به ارتکاب جرایم متهم شده است. مسکو نیز به حمایت از دولت این کشور متهم شده است. آمریکا دروغ می گوید و «سازوکار تحقیقاتی مشترک» و سازمان منع تسلیحات شیمیایی و شورای امنیت را گرفتار اقدامات خود کرده است.
وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا نه فقط قوانین بین المللی بلکه اصول دیپلماتیک و منطق را نقض می کند، خاطرنشان کرده است: این رویکرد واشنگتن برای تلاش های دیپلماتیک بین المللی زیان بار است و فعالیت سازمان های بین المللی ازجمله کمیسیون مشترک سازمان منع تسلیحات شیمیایی و سازمان ملل به نام «سازوکار تحقیقاتی مشترک» را تحت الشعاع منافع آمریکا قرار می دهد.
در پایان بیانیه آمده است: روسیه همواره تاکید داشته است که فعالیت «سازوکار تحقیقاتی مشترک» باید منظم باشد و انتظار دارد در آینده نزدیک این کمیسیون گزارش خود را اعلام کند. آن را به دقت مطالعه کرده و گام های بعدی را در این مورد پیشنهاد می کنیم.
به گزارش ایرنا، تحقیقات بین المللی پیرامون حوادث سوریه که تحت عنوان «سازوکار تحقیقاتی مشترک» یا به اختصار JIM شناخته می‌شود، از سال 2015 با رای موافق همه اعضای شورای امنیت، به صورت مشترک زیر‌نظر سازمان ملل متحد و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی آغاز بکار کرد.
مجوز ادامه تحقیقات در اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان) به پایان می‌رسد و این هیات قرار است 26 اکتبر (4 آبان) گزارشی از حادثه شیمیایی در شهر خان شیخون سوریه ارائه دهد.
«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت روز سه شنبه ابتدا تعویق رای‌گیری در خصوص تمدید ماموریت هیات تحقیقات را تا زمان انتشار این گزارش خواستار شد؛ ولی پس از بی‌توجهی اعضا به این درخواست، قطعنامه را وتو کرد.
وی پیش از رای‌گیری، با اشاره به فضاسازی رسانه‌‌ای کشورهای غربی گفت: سعی نکنید اینگونه القا کنید که اگر این قطعنامه امروز تصویب نشود، کار هیات تحقیقات به اتمام می‌رسد.
نبنزیا ادامه داد: ما آماده طرح مجدد این مسئله پس از انتشار و بررسی نتیجه تحقیقات هستیم.
حادثه شیمیایی خان شیخون در چهارم آوریل سال جاری (15 فروردین) رخ داد و در جریان آن ده‌ها تن کشته شدند. رسانه‌ها و مقام‌های غربی پس از این حادثه به سرعت و بدون هرگونه سندی، انگشت اتهام را به سمت دولت سوریه گرفتند.
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل هم دیروز در ادامه همین خط رسانه‌ای، روسیه را به کارشکنی در مسیر تحقیقات متهم کرد و بار دیگر مسئولیت حادثه خان شیخون را متوجه دولت سوریه دانست.
این در حالی است که دولت این کشور در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت، زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داده بود.
در رای‌گیری روز گذشته برای تصویب قطعنامه یاد شده، بولیوی و روسیه رای مخالف، چین و قزاقستان رای ممتنع و دیگر اعضا رای موافق به ثبت رساندند.
گزارش هیات مشترک تحقیقاتی در خصوص حادثه خان شیخون در شرایطی روز پنجشنبه پیش رو منتشر می‌شود که روسیه این هیات را به کوتاهی در انجام وظایف خود متهم کرده است.
«میخاییل اولیانوف» مدیر بخش منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه، روز جمعه به خبرگزاری ایتارتاس گفته بود که اعضای هیات تحقیقاتی مشترک، برخی فعالیت‌ها را از دفتر‌های کار خود در لاهه و نیویورک انجام داده‌ و از نمونه برداری صحیح از مراکز مورد تحقیق خودداری کرده‌اند.
نکته بسیار مهم در حوادث شیمیایی سوریه که آمریکا و متحدان غربی این کشور عمدی و آگاهانه نادیده می گیرند، چند مورد کاربرد سلاح شیمیایی توسط تروریست های ضدسوری است.
اروپام*391**
ناشر: فریبا مدنی

انتهای پیام /*

نظر شما