شناسهٔ خبر: 22125705 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

یادداشت/

مناظره پزشکیان و بیگی؛ فرصت ها و آسیب ها

نصر: با پذیرش درخواست «احمد علیرضابیگی» توسط «مسعود پزشکیان»، مقرر شده شنبۀ هفته آینده مناظره ای بین این دو نمایندۀ مطرح استان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شود.

صاحب‌خبر -

این برای نخستین بار در طول سال های اخیر است که نمایندگان منتسب به دو طیف سیاسیِ مختلف، در جمع دانشگاهیان حضور می یابند تا دیدگاه های خود را مطرح کنند و اگر سقف زمانیِ پیش بینی شده اجازه بدهد، مناظره کنندگان پاسخگوی سوالات حاضران در جلسه هم باشند.

واقعیت امر این است که برگزاری مناظره، به خودی خود اقدامی ارزشمند و قابل ستایش است که جای خالی آن در این سال ها دیده می شد. یکی از بزرگ ترین دستاوردهای این مناظره، تحرک بخشیدن به جنبش دانشجویی به ویژه در دانشگاه تبریز است که به کُما رفته بود. بیشتر دانشجویان و اساتید دانشگاه ها حتی از مدت ها قبل از حوادثِ مربوط به انتخابات سال 88، به نقش آفرینی در عرصه سیاسی بی انگیزه بودند و این عدم تمایل به حضور موثر در سپهر سیاست تا همین امروز هم استمرار داشته است.

واکاوی چرائیِ این بی رغبتی را باید در فرصت مناسب تر مورد بررسی قرار داد ولی آن چه اغلب کارشناسان اذعان دارند، گرفتاریِ دانشگاه ها و جنبش دانشجویی استان به آفت «رکود» است که مناظرۀ شنبه می تواند شرّ این آفت را بِکَند.
از سوی دیگر مناظرۀ پزشکیان و بیگی، علاوه بر این که خوراکِ رسانه ایِ خوبی دستکَم برای چند روز تولید می کند، می تواند برای صداوسیما و رسانه های دیگر هم الگوی عمل باشد. متاسفانه این روزها صدای منتقدان دولت کم تر از صداوسیمای مرکز استان و حتی خبرگزاری رسمی دولت در آذربایجان شرقی شنیده می شود و اگر میزگردی هم برگزار می شود، همه، از موافقان هستند. مناظره دانشگاه تبریز می تواند در صداوسیما و رسانه های حاکمیتی و دولتی نیز تکرار شود و این دستاورد بزرگی است که در کنار دانشگاهیان، بستر دغدغه مند شدن برای شهروندان هم به ارمغان آورده شود.

علاوه بر این، نظیر مناظره پزشکان و بیگی را می توان بین «زهرا ساعی و شهاب الدین بیمقدار» و «محمدحسین فرهنگی و محمداسماعیل سعیدی» البته در حوزه های تخصصیِ هر یک ترتیب داد.
با این وجود در کنار فرصت هایی که از رهگذر مناظره شنبه متصور است، آسیب های بالقوه ای هم وجود دارد که بی توجهی به آن ها پیامدهای جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
کشیده شدن بحث ها و مکالماتِ مناظره کنندگان به مسایل کلان ملی و بین المللی، بزرگ ترین آسیبی است که تمام دستاوردهای مناظره را به صِفر ضرب خواهد کرد. هر چند محور مناظره، مشخص شده و مقرر است دو نماینده مجلس در حوزه راه و شهرسازی بحث کنند اما بیم آن می رود که سیاست داخلی و خارجیِ دولت های روحانی و احمدی نژاد در کنار مسایلی نظیر تحولات جهانی نیز محل بحث مناظره کنندگان شود.

به نظر می رسد بحث پیرامون موضوعات محلی و استانی در ذیل محور تعیین شده، همۀ آن چیزی است که زمینۀ توسعۀ بیش از گذشته را برای این خطه فراهم خواهد کرد. مَخلَص کلام این که پزشکیان و بیگی در این مناظره نباید نمایندگان روحانی و احمدی نژاد باشند. طبیعتاً هر دولتی در کارنامه اش عملکرد مثبت و منفی دارد ولی تبدیل شدن این مناظره به محلی برای دفاع یا تخطئۀ عملکرد این دولت و آن دولت، سودی برای استان نخواهد داشت.

بی توجهی به این مساله از آنجا که مناظره کنندگان جزو چهره های شاخص هستند، امکان دارد بذر تفرقه را در استان بپراکند که هرگز با منافع کوتاه مدت و درازمدت آذربایجان شرقی سازگار نیست.

...................................................

حامد عاطفی فر

...................................................

انتهای پیام/

نظر شما