شناسهٔ خبر: 22120901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه با تمدید زودهنگام ماموریت هیات تحقیقات در سوریه مخالفت کرد

تهران – ایرنا – نماینده روسیه در شورای امنیت روز سه شنبه با وتوی قطعنامه مورد حمایت آمریکا برای ادامه فعالیت هیات تحقیقات درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، تصمیم‌گیری در این رابطه را به بعد از انتشار گزارش نتایج اولیه موکول کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این تحقیقات که تحت عنوان «سازوکار تحقیقاتی مشترک» یا به اختصار JIM شناخته می‌شود، از سال 2015 با رای موافق همه اعضای شورای امنیت، به صورت مشترک زیر‌نظر سازمان ملل متحد و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی آغاز شده بود.
مجوز ادامه تحقیقات در اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان) به پایان می‌رسد و این هیات قرار است 26 اکتبر (4 آبان) گزارشی از حادثه شیمیایی در شهر خان شیخون سوریه ارائه دهد.
«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت روز سه شنبه ابتدا تعویق رای‌گیری در خصوص تمدید ماموریت هیات تحقیقات را تا زمان انتشار این گزارش خواستار شد؛ ولی پس از بی‌توجهی اعضا به این درخواست، قطعنامه را وتو کرد.
وی پیش از رای‌گیری، با اشاره به فضاسازی رسانه‌‌ای کشورهای غربی گفت: سعی نکنید اینگونه القا کنید که اگر این قطعنامه امروز تصویب نشود، کار هیات تحقیقات به اتمام می‌رسد.
نبنزیا ادامه داد: ما آماده طرح مجدد این مسئله پس از انتشار و بررسی نتیجه تحقیقات هستیم.
حادثه شیمیایی خان شیخون در چهارم آوریل سال جاری (15 فروردین) رخ داد و در جریان آن ده‌ها تن کشته شدند. رسانه‌ها و مقام‌های غربی پس از این حادثه به سرعت و بدون هرگونه سندی، انگشت اتهام را به سمت دولت سوریه گرفتند.
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل هم روز سه شنبه در ادامه همین خط رسانه‌ای، روسیه را به کارشکنی در مسیر تحقیقات متهم کرد و بار دیگر مسئولیت حادثه خان شیخون را متوجه دولت سوریه دانست.
این در شرایطی است که دولت این کشور در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت، زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داده بود.
در رای‌گیری امروز برای تصویب قطعنامه یاد شده، بولیوی و روسیه رای مخالف، چین و قزاقستان رای ممتنع و دیگر اعضا رای موافق به ثبت رساندند.
چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا اعضای دائمی و بولیوی، مصر، اتیوپی، ایتالیا، ژاپن، قزاقستان، سنگال، سوئد، اوکراین و اروگوئه اعضای غیردائمی کنونی شورای امنیت سازمان ملل هستند.
گزارش هیات مشترک تحقیقاتی در خصوص حادثه خان شیخون در شرایطی روز پنج‌شنبه پیش رو منتشر می‌شود که روسیه این هیات را به کوتاهی در انجام وظایف خود متهم کرده است.
«میخاییل اولیانوف» مدیر بخش منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه به خبرگزاری ایتارتاس گفته بود که اعضای هیات تحقیقاتی مشترک، برخی فعالیت‌ها را از دفتر‌های کار خود در لاهه و نیویورک انجام داده‌ و از نمونه برداری صحیح از مراکز مورد تحقیق خودداری کرده‌اند.
شبس ** 9386 *1488* مترجم: مهران معینی جم

انتهای پیام /*

نظر شما