شناسهٔ خبر: 22118286 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همسفر با دلهره-محمدرسول ابراهیمی اسفدن**

بیرجند - ایرنا - حال و روز جاده های خراسان جنوبی از حیث زیرساخت و استانداردهای حوزه راه به قدری نامناسب است که رانندگان هنگام گذر از آنها، با دلهره همسفر می شوند.

صاحب‌خبر -

خراسان جنوبی یکی از استان های خاوری ایران است که پس از سیستان و بلوچستان و کرمان با گستره 151 هزار کیلومتر مربع سومین استان پهناور کشور است.
قرار گرفتن در مسیر پر تردد جاده ای و پراکندگی جمعیت در این استان سبب شده که به لحاظ بالابودن هزینه و دشواری خدمت رسانی وضعیت جاده های استان در شرایط نامطلوب باشد.
این استان با 9.2 درصد گستره کشور، 5.5 درصد راه های ایران را در خود جای داده است، طول راه های خراسان جنوبی 17 هزار و 150 کیلومتر است که در مسیر تردد استان های سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و افغانستان قرار دارد.
به گفته سرهنگ حسین رضایی فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی، 60 درصد حوادث فوتی و جرحی در جاده های اصلی این استان رخ می دهد که درصد بالایی از آنها مربوط به جاده بیرجند - قاین است.
از زمان ساخت جاده بیرجند - قاین نزدیک به چهار دهه می گذرد و از سویی قرار گرفتن آن در مسیر مشهد مقدس سبب شده روزانه این راه با ازدحام رفت و آمد وسایل نقلیه مواجه شود.
کم عرض بودن و وجود پیچ و خم های فراوان در بیشتر راه های این استان سبب شده افزون بر افزایش زمان سفر، جاده های خراسان جنوبی به مکانی تبدیل شود که برای جمعیت بسیاری از هموطنانمان نسخه مرگ می پیچد، به گونه ای که از تیرماه 96 تاکنون بر اثر حوادث رانندگی راه های استان 50 نفر فوت و 653 نفر مجروح شدند.
2 بانده شدن راه ها از نیازها و اولویت های ضروری خراسان جنوبی به شمار می رود و این در حالی است که از مجموع جاده های استان 473 کیلومتر باند دوم راه در استان بازگشایی شده و زیر بار ترافیک است.
رانندگان بسیاری از جاده های استان به عنوان جاده مرگ یاد می کنند اما آنچه حایز اهمیت است این وضعیت باعث شده که مدیران استان با وجود این همه جاذبه گردشگری قادر به جذب گردشگر به لحاظ نبود راه آهن و حتی جاده استاندارد نیستند.
چه بسا سرمایه گذارانی که برای ایجاد بنگاه های اقتصادی به این استان دعوت می شوند یا سفر می کنند اما نبود زیرساخت های حمل و نقل آنها را از ماندن و مثمر ثمر شدن در این استان باز می دارد که شاید این معضل به مراتب از خطر خشکسالی، به لحاظ مهاجرت بی رویه جوانان به حواشی شهرهای مرکزی خطرناک تر باشد.
آنچه مسلم است اعتبارات استانی در هیچ زمانی نخواهد توانست خطر جاده های این استان را به سرانجام برسانند و قطار امید هیچگاه بر ریل امیدواری به حرکت در نخواهد آمد تا اینکه اعتبارات ملی به مدیریت این بحران تزریق شوند.
دولت ها در گذشته اقدام های زیادی در این زمینه انجام داده اند اما مدیران دولت تدبیر و امید با جدیت بیشتری وارد میدان شده اند که این اقدام ها در جاده بیرجند - قاین کاملا برای مردم استان محسوس است و 2 بانده شدن 214 کیلومتر از راه های استان در دولت یازدهم گواهی روشن بر این سخن است.
بدون شک این نگاه ویژه در کنار استانداردسازی جاده ها و کمک به سلامت مالی و جانی مسافران باعث رونق اقتصادی و از طرفی رونق بیش از پیش بازارچه های مرزی استان خواهد شد که به ایجاد اشتغال پایدار در این خطه از مرز و بوم کمک خواهد کرد.
**خبرنگار ایرنا در بیرجند

انتهای پیام /*

خراسان جنوبی یکی از استان های خاوری ایران است که پس از سیستان و بلوچستان و کرمان با گستره 151 هزار کیلومتر مربع سومین استان پهناور کشور است.
قرار گرفتن در مسیر پر تردد جاده ای و پراکندگی جمعیت در این استان سبب شده که به لحاظ بالابودن هزینه و دشواری خدمت رسانی وضعیت جاده های استان در شرایط نامطلوب باشد.
این استان با 9.2 درصد گستره کشور، 5.5 درصد راه های ایران را در خود جای داده است، طول راه های خراسان جنوبی 17 هزار و 150 کیلومتر است که در مسیر تردد استان های سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و افغانستان قرار دارد.
به گفته سرهنگ حسین رضایی فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی، 60 درصد حوادث فوتی و جرحی در جاده های اصلی این استان رخ می دهد که درصد بالایی از آنها مربوط به جاده بیرجند - قاین است.
از زمان ساخت جاده بیرجند - قاین نزدیک به چهار دهه می گذرد و از سویی قرار گرفتن آن در مسیر مشهد مقدس سبب شده روزانه این راه با ازدحام رفت و آمد وسایل نقلیه مواجه شود.
کم عرض بودن و وجود پیچ و خم های فراوان در بیشتر راه های این استان سبب شده افزون بر افزایش زمان سفر، جاده های خراسان جنوبی به مکانی تبدیل شود که برای جمعیت بسیاری از هموطنانمان نسخه مرگ می پیچد، به گونه ای که از تیرماه 96 تاکنون بر اثر حوادث رانندگی راه های استان 50 نفر فوت و 653 نفر مجروح شدند.
2 بانده شدن راه ها از نیازها و اولویت های ضروری خراسان جنوبی به شمار می رود و این در حالی است که از مجموع جاده های استان 473 کیلومتر باند دوم راه در استان بازگشایی شده و زیر بار ترافیک است.
رانندگان بسیاری از جاده های استان به عنوان جاده مرگ یاد می کنند اما آنچه حایز اهمیت است این وضعیت باعث شده که مدیران استان با وجود این همه جاذبه گردشگری قادر به جذب گردشگر به لحاظ نبود راه آهن و حتی جاده استاندارد نیستند.
چه بسا سرمایه گذارانی که برای ایجاد بنگاه های اقتصادی به این استان دعوت می شوند یا سفر می کنند اما نبود زیرساخت های حمل و نقل آنها را از ماندن و مثمر ثمر شدن در این استان باز می دارد که شاید این معضل به مراتب از خطر خشکسالی، به لحاظ مهاجرت بی رویه جوانان به حواشی شهرهای مرکزی خطرناک تر باشد.
آنچه مسلم است اعتبارات استانی در هیچ زمانی نخواهد توانست خطر جاده های این استان را به سرانجام برسانند و قطار امید هیچگاه بر ریل امیدواری به حرکت در نخواهد آمد تا اینکه اعتبارات ملی به مدیریت این بحران تزریق شوند.
دولت ها در گذشته اقدام های زیادی در این زمینه انجام داده اند اما مدیران دولت تدبیر و امید با جدیت بیشتری وارد میدان شده اند که این اقدام ها در جاده بیرجند - قاین کاملا برای مردم استان محسوس است و 2 بانده شدن 214 کیلومتر از راه های استان در دولت یازدهم گواهی روشن بر این سخن است.
بدون شک این نگاه ویژه در کنار استانداردسازی جاده ها و کمک به سلامت مالی و جانی مسافران باعث رونق اقتصادی و از طرفی رونق بیش از پیش بازارچه های مرزی استان خواهد شد که به ایجاد اشتغال پایدار در این خطه از مرز و بوم کمک خواهد کرد.
**خبرنگار ایرنا در بیرجند

نظر شما