شناسهٔ خبر: 22110425 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد در نشست خبری:

خودکشی در اصفهان هیچ ربطی به چالش نهنگ آبی ندارد/ جام دیجیتال خلیج فارس در ۳۱ استان برگزار می شود

خبرگزاری شبستان:دکتر مرتضی موسویان گفت :خودکشی های اصفهان هیچ ربطی به چالش نهنگ آبی ندارد، هنوز گزارش موثقی نداریم که در ایران کسی به واسطه حضور در چالش نهنگ آبی خودکشی کرده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان نشست خبری نخستین دوره بازی های موبایلی خلیج فارس و همچنین چهارمین دوره بازی های رایانه ای خلیج فارس امروز 2 آبان در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با حضور دکتر مرتضی موسویان رئیس مرکز ، دکتر حمید ضیائی پرور معاون مرکزو دبیران بخش های مختلف لیگ برگزار شد.

 

 

دکتر مرتضی موسویان در سخنانی در این نشست گفت: نسل اول بازی در دهه 60 تی وی گیم ها بودند، نسل دوم آتاری و نسل سوم میکرو و سگا بود و با آمدن پی اس تو تحولی در این حوزه ایجاد شد و کیفیت بازی ها متحول شد و حتی به خانواده ها کشیده شد.

 

 

 وی افزود: تعداد گیمرها در سال 1989، 16 میلیون بود که از این میان 14 درصد آنلاین بودند، در سال 92، 18 میلیون پلیر داشتیم که 30 درصد آنها آنلاین بودند، در سال 95، 23 میلیون پلیر داشتیم که 39 درصد آنها آنلاین بودند و پیش بینی می کنیم در سال 1400 این رقم به 42 میلیون گیمر با تعداد بالای افراد آنلاین برسد. کیفیت بازی ها مرتب افزایش پیدا می کند و ما به دنبال این هستیم که در فضای دوم یا فضای مجازی تعداد کسانی که درگیر سرگرمی های مدیریت شده هستند را بالا ببریم.

 

 

رییس مرکز فناوری اطلاعات رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد بیان کرد: آنچه در برگزاری جام بازی های خلیج فارس به دنبالش هستیم فعال کردن مجتمع های دیجیتال در استان هاست و همچنین شناخت گیمرها و برقراری رابطه مستمر بین آنها، امسال اولین دوره بازی های موبایلی خلیج فارس را تجربه می کنیم و معتقدم رفتن به سمت پلت فرم ها و همراه های هوشمند مسیری است که باید ناگزیر طی کنیم.

 

 

وی تاکید کرد: تعدادی بازی های تحت اندروید و IOS‌ بسیار زیاد است. همچنین تعداد گیمرها و کسانی که اقدام به دانلود بازی ها می کنند در حال افزایش است. متوسط سن افرادی که به بازی های موبایلی روی می آورند به 47 سال رسیده و بنابراین باید برای بازی های همراه و هوشمند اهمیت زیادی قایل شد.

 

 

موسویان توضیح داد: این مسابقات از 12 آبان ماه و همزمان با یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال از 29 تا 26 همین ماه در استان تهران برگزار خواهد شد. این مسابقات با همکاری خانه های فرهنگ دیجیتال در 31 استان و حتی در دورترین نقطه و منطقه کشور برگزار می شود.

 

وی افزود: نسبت به سال گذشته بازی های بر پایه PC‌ تغییری ندارند اما اغلب بازی های موبایلی ایرانی هستند یعنی در واقع می توان گفت 50 درصد بازی ها ایرانی است. امسال چهارمین لیگ خلیج فارس را در بخش سنتی اجرا می کنیم اما بخش موبایلی لیگ برای نخستین بار است که برگزار می شود و امیدواریم بتوانیم با ترویج بازی صنعت نوپای بازی در ایران را ترویج دهیم. صنعت بازی در برخی از کشورها نقش پررنگی در درآمدزایی ملی دارد، تعدادی از کشورها روی این صنعت سرمایه گذاری کرده اند و بخش عمده ای از درآمد ناخالص ملی شان از راه بازی سازی است.

 

 

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد همچنین در مورد حوادث و حواشی اخیر در مورد چالش نهنگ آبی در فضای مجازی گفت: نهنگ آبی بازی اینترنتی نیست و چالش آن به این صورت است که از شرکت کنندگان می خواهند طی 50 مرحله کارهایی انجام دهند برای مثال خراشی روی دست خود ایجاد کنند و عکس تهیه کرده و برای فرد بفرستند،‌ در مرحله بعد لینک فیلم ترسناکی می فرستند و از او می خواهند آن را تماشا کند و به این ترتیب فرد را با خود همراه می کنند که کارهایی را انجام دهد که کارهای معمول نیست.

 

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بعد از مراحلی از او می خواهند عکس نهنگی را با چاقو روی دستش بکشد و از آن عکس تهیه کند. این چالش در ایران رواج نداشته و به دلیل آماری که داریم که فرزندان ما در دوران نوجوانی کمتر در فیسبوک و فضاهای اینچنینی هستند می توانیم بگوییم این طور نیست که این پیام ها برای نوجوانان ما فرستاده شود و تصور می کنم بیشتر بحث کری خواندن نوجوانان در بین یکدیگر است. از دیدگاه روانشناسی به دلیل وجود خلا فکری می توانند روی نوجوان ها تاثیر بگذارند.

 

 

موسویان تاکید کرد: اتفاقی که در اصفهان افتاد با توجه به شواهد و مستنداتی که هست هیچ ارتباطی به چالش نهنگ آبی ندارد و به اشتباه اعلام شده است، هنوز گزارش موثقی نداریم که در ایران کسی به واسطه حضور در چالش نهنگ آبی خودکشی کرده باشد.

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه تصور می کنم بایستی آموزش را به سنین پایین ببریم ، افزود: معتقدم باید آموزش ها را به دوران دبستان ببریم، هر روز با پدیده جدیدی روبرو می شویم و بنابراین آموزش هایمان به کودکان و نوجوانان نیز باید به روز باشد. با کسانی که از برخوردهای سلبی در این حوزه صحبت می کنند موافق نیستم و معتقدم اتفاقاتی که می افتد یک بخشش مربوط به تکنولوژی است و بخش دیگر آن فرهنگ مربوط به آن تکنولوژی است که به ما تحمیل شده است و ما نمی توانیم آن را نادیده بگیریم.

 

 

موسویان تصریح کرد: مقام معظم رهبری ( مدضله العالی) در صحبت های اخیر خود از فضای مجازی به عنوان فرصت یاد کردند و در بند سوم از حکمی که به فضای مجازی دادند گفتند بایستی به طراز کشورهای دنیا در زمینه سایبری برسیم. این چشم انداز واقعی است که اگر نتوانیم به آن برسیم باید انتحاری عمل کنیم، برای اینکه از انفعال خارج شویم باید خودمان چشم اندازهایمان را عملیاتی کنیم و این هم کار ساده ای نیست و نیاز به همراهی و همکاری دارد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان نشست خبری نخستین دوره بازی های موبایلی خلیج فارس و همچنین چهارمین دوره بازی های رایانه ای خلیج فارس امروز 2 آبان در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با حضور دکتر مرتضی موسویان رئیس مرکز ، دکتر حمید ضیائی پرور معاون مرکزو دبیران بخش های مختلف لیگ برگزار شد.

 

 

 

دکتر مرتضی موسویان در سخنانی در این نشست گفت: نسل اول بازی در دهه 60 تی وی گیم ها بودند، نسل دوم آتاری و نسل سوم میکرو و سگا بود و با آمدن پی اس تو تحولی در این حوزه ایجاد شد و کیفیت بازی ها متحول شد و حتی به خانواده ها کشیده شد.

 

 

 وی افزود: تعداد گیمرها در سال 1989، 16 میلیون بود که از این میان 14 درصد آنلاین بودند، در سال 92، 18 میلیون پلیر داشتیم که 30 درصد آنها آنلاین بودند، در سال 95، 23 میلیون پلیر داشتیم که 39 درصد آنها آنلاین بودند و پیش بینی می کنیم در سال 1400 این رقم به 42 میلیون گیمر با تعداد بالای افراد آنلاین برسد. کیفیت بازی ها مرتب افزایش پیدا می کند و ما به دنبال این هستیم که در فضای دوم یا فضای مجازی تعداد کسانی که درگیر سرگرمی های مدیریت شده هستند را بالا ببریم.

 

 

رییس مرکز فناوری اطلاعات رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد بیان کرد: آنچه در برگزاری جام بازی های خلیج فارس به دنبالش هستیم فعال کردن مجتمع های دیجیتال در استان هاست و همچنین شناخت گیمرها و برقراری رابطه مستمر بین آنها، امسال اولین دوره بازی های موبایلی خلیج فارس را تجربه می کنیم و معتقدم رفتن به سمت پلت فرم ها و همراه های هوشمند مسیری است که باید ناگزیر طی کنیم.

 

 

وی تاکید کرد: تعدادی بازی های تحت اندروید و IOS‌ بسیار زیاد است. همچنین تعداد گیمرها و کسانی که اقدام به دانلود بازی ها می کنند در حال افزایش است. متوسط سن افرادی که به بازی های موبایلی روی می آورند به 47 سال رسیده و بنابراین باید برای بازی های همراه و هوشمند اهمیت زیادی قایل شد.

 

 

موسویان توضیح داد: این مسابقات از 12 آبان ماه و همزمان با یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال از 29 تا 26 همین ماه در استان تهران برگزار خواهد شد. این مسابقات با همکاری خانه های فرهنگ دیجیتال در 31 استان و حتی در دورترین نقطه و منطقه کشور برگزار می شود.

 

 

وی افزود: نسبت به سال گذشته بازی های بر پایه PC‌ تغییری ندارند اما اغلب بازی های موبایلی ایرانی هستند یعنی در واقع می توان گفت 50 درصد بازی ها ایرانی است. امسال چهارمین لیگ خلیج فارس را در بخش سنتی اجرا می کنیم اما بخش موبایلی لیگ برای نخستین بار است که برگزار می شود و امیدواریم بتوانیم با ترویج بازی صنعت نوپای بازی در ایران را ترویج دهیم. صنعت بازی در برخی از کشورها نقش پررنگی در درآمدزایی ملی دارد، تعدادی از کشورها روی این صنعت سرمایه گذاری کرده اند و بخش عمده ای از درآمد ناخالص ملی شان از راه بازی سازی است.

 

 

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد همچنین در مورد حوادث و حواشی اخیر در مورد چالش نهنگ آبی در فضای مجازی گفت: نهنگ آبی بازی اینترنتی نیست و چالش آن به این صورت است که از شرکت کنندگان می خواهند طی 50 مرحله کارهایی انجام دهند برای مثال خراشی روی دست خود ایجاد کنند و عکس تهیه کرده و برای فرد بفرستند،‌ در مرحله بعد لینک فیلم ترسناکی می فرستند و از او می خواهند آن را تماشا کند و به این ترتیب فرد را با خود همراه می کنند که کارهایی را انجام دهد که کارهای معمول نیست.

 

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بعد از مراحلی از او می خواهند عکس نهنگی را با چاقو روی دستش بکشد و از آن عکس تهیه کند. این چالش در ایران رواج نداشته و به دلیل آماری که داریم که فرزندان ما در دوران نوجوانی کمتر در فیسبوک و فضاهای اینچنینی هستند می توانیم بگوییم این طور نیست که این پیام ها برای نوجوانان ما فرستاده شود و تصور می کنم بیشتر بحث کری خواندن نوجوانان در بین یکدیگر است. از دیدگاه روانشناسی به دلیل وجود خلا فکری می توانند روی نوجوان ها تاثیر بگذارند.

 

 

موسویان تاکید کرد: اتفاقی که در اصفهان افتاد با توجه به شواهد و مستنداتی که هست هیچ ارتباطی به چالش نهنگ آبی ندارد و به اشتباه اعلام شده است، هنوز گزارش موثقی نداریم که در ایران کسی به واسطه حضور در چالش نهنگ آبی خودکشی کرده باشد.

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه تصور می کنم بایستی آموزش را به سنین پایین ببریم ، افزود: معتقدم باید آموزش ها را به دوران دبستان ببریم، هر روز با پدیده جدیدی روبرو می شویم و بنابراین آموزش هایمان به کودکان و نوجوانان نیز باید به روز باشد. با کسانی که از برخوردهای سلبی در این حوزه صحبت می کنند موافق نیستم و معتقدم اتفاقاتی که می افتد یک بخشش مربوط به تکنولوژی است و بخش دیگر آن فرهنگ مربوط به آن تکنولوژی است که به ما تحمیل شده است و ما نمی توانیم آن را نادیده بگیریم.

 

 

موسویان تصریح کرد: مقام معظم رهبری ( مدضله العالی) در صحبت های اخیر خود از فضای مجازی به عنوان فرصت یاد کردند و در بند سوم از حکمی که به فضای مجازی دادند گفتند بایستی به طراز کشورهای دنیا در زمینه سایبری برسیم. این چشم انداز واقعی است که اگر نتوانیم به آن برسیم باید انتحاری عمل کنیم، برای اینکه از انفعال خارج شویم باید خودمان چشم اندازهایمان را عملیاتی کنیم و این هم کار ساده ای نیست و نیاز به همراهی و همکاری دارد.

 

 

 

 

 

نظر شما