شناسهٔ خبر: 22108852 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

ترامپ با چین به جنگ کره شمالی می‌رود!

یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر ماه آتی به پکن از رئیس‌جمهوری چین می‌خواهد تا به تعهدش برای فشار آوردن بر کره‌شمالی عمل کند؛ گرچه لفاظی‌ها شدت یافته است، اما ترامپ به دنبال راه‌حل صلح‌آمیز برای بن‌بست با پیونگ‌یانگ است.

صاحب‌خبر -
به گزارش شفاف به نقل از خبرگزاری رویترز، منزوی کردن بیشتر کره‌شمالی بر سر آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای یکی از اهداف کلیدی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در طولانی‌ترین سفر خارجی او تا به امروز خواهد بود. ترامپ از شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین می‌خواهد تا کاملا قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه پیونگ‌یانگ را عملی کند و گام‌های دیگری در راستای فشار بر کره‌شمالی بردارد.

چین تنها متحد اصلی کره‌شمالی است که ۹۰ درصد از تجارت با این کشور شرق آسیا را تشکیل می‌دهد. چین می‌گوید قاطعانه تحریم‌های شورای امنیت که واردات منسوجات، ذغال سنگ و غذاهای دریایی را ممنوع کرده اجرایی می‌کند و انتقال نفت به کره‌شمالی را کاهش می‌دهد.

اما یک مقام ارشد کاخ سفید در آستانه سفر آتی ترامپ گفت، چین باید برای تبعیت از دو قطعنامه شورای امنیت که به اتفاق آراء کشورهای عضو از جمله چین تصویب شد، تلاش بیشتری از خود نشان دهد. او افزود: انتظار داریم چین به آن تعهدها عمل کند. انتظار داریم چین این اقدام را به صورت دوجانبه و حتی فراتر از آنچه در قطعنامه‌های شورای امنیت آمده است، انجام دهد.

گرچه چین از آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی مکرر کره‌شمالی خشمگین است و خواستار توقف آنها شده، اما معتقد است ایالات متحده آمریکا و کره‌جنوبی هم با برگزاری مانورهای نظامی در این منطقه در افزایش تنش‌ها نقش دارند. این مقام کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، همچنین گفت ترامپ به دنبال یک راه‌حل صلح‌آمیز برای بن‌بست کره‌شمالی است.

به گفته او، بعید است ترامپ حین سفر به آسیا به منطقه غیرنظامی شده در مرز دو کره برود. سه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا حین سفر به کره‌جنوبی از این منطقه بازدید کرده بودند. این مقام افزود:‌ گمان نمی‌کنیم این حرکت حامل پیامی باشد.

پیشتر هم ژنرال بازنشسته دیوید پترائوس، مدیر پیشین سیا در برنامه "این هفته" ای‌بی‌سی‌ نیوز با رد احتمال بروز جنگ هسته‌ای گفته بود لفاظی تند آمریکا علیه کره‌شمالی را باید به چشم یک "استراتژی ارتباطی" با هدف وادار کردن چین به کمک به متوقف کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای کیم جونگ اون نگاه کرد. او افزود: تمام این چیزها یک استراتژی ارتباطی است تا چین متوجه شود که این دولت در شرایط بسیار متفاوتی نسبت به دولت‌های پیشین خود قرار دارد. هدف چین است. وزیر امور خارجه آمریکا نوعی مشارکت استراتژیک را در پیش گرفته است که در اینجا برای شکل‌گیری آن رابطه لازم است.

برچسب‌ها:

نظر شما