شناسهٔ خبر: 22108835 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در پاسخ به پرسش ایرنا

تاکید پاکستان بر لزوم پایبندی همه طرف‌ها به برجام

صاحب‌خبر -

'نفیس ذکریا' سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان امروز (پنجشنبه) در نشست هفتگی خود با رسانه های داخلی و خارجی پاکستان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره 'موضع پاکستان در برابر تحولات هفته جاری با موضوع برجام، سخنان ترامپ، پاسخ رئیس جمهوری اسلامی ایران و بیانات مقام معظم رهبری' گفت: پاکستان معتقد است همه طرف های امضاکننده توافق جامع هسته ای با ایران (برجام) باید به تعهدات و وظایف خود در این پیمان پایبند باشند.
وی افزود: لازم است 'همه طرف های توافقنامه هسته ای، موضوعات مربوط به این توافق نامه را از 'روش های مسالمت آمیز' پیگیری کنند'.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب (به وقت تهران) پس از ماه ها جنجال آفرینی تبلیغاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدایانه ایران در منطقه می نامد، راهبرد جدید دولتش را در این باره اعلام کرد و از جمله گفت که پایبندی ایران به برجام را تایید نمی کند و تصمیم گیری درباره سرنوشت برجام را به کنگره آمریکا خواهد سپرد.
اعلام این موضوع بلافاصله واکنش سران کشورهای مهم اروپایی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حتی شماری از مقام های کنگره را برانگیخت و آنها عمدتا حمایت خود را از توافق هسته ای ابراز کردند و از جمله فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها دقایقی پس از سخنرانی ترامپ درباره برجام، در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد ': برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و هیچ کشوری نمی تواند به آن پایان بدهد' و سران آلمان، انگلستان و فرانسه سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته ای نیز ساعاتی پس از این سخنان، بیانیه مشترکی در حمایت از آن صادر کردند.
حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز همان شب در واکنش به سخنان ترامپ، گفت به برجام نه ماده‌ای و نه تبصره‌ای افزوده می‌شود.
روحانی افزود: ترامپ جز فحاشی و مشتی از اتهامات واهی علیه ملت ایران حرف دیگری نداشت و من رئیس‌جمهوری آمریکا را دعوت می‌کنم که هم تاریخ و هم جغرافیا را بهتر بخواند و هم ادب و اخلاق و عرف جهانی را.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دیروز (چهارشنبه) در دیدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی،تاکید کردند: تا طرف مقابل، برجام را پاره نکند، ما آن را پاره نمی‌کنیم، اما اگر برجام را پاره کنند ما آن را ریز ریز می کنیم.
همچنین دو روز پس از سخنان ترامپ، نیکی هِیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت «فکر می کنم که ما فعلا به برجام پایبند خواهیم بود. زیرا ما امیدوار به بهبود شرایط هستیم و این هدف است» و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور نیز برخلاف سخنان ترامپ اشاره کرد «پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام، به سود آمریکاست».
ساق**6125**1479
سیدبهادر حسینی **ناشر:حسن سالک رضائی

انتهای پیام /*

نظر شما