شناسهٔ خبر: 22105292 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

هشدار مقام سابق وزارت خارجه آمریکا درباره خروج واشنگتن از برجام

یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا بر این باور است که تهدید دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران موجب ایجاد نااطمینانی بیشتری برای شرکت‌های انرژی خواهد شد که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شما نیوز ، جان هیوز رئیس سابق تیم تحریم‌های ایران در وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما در مصاحبه با پلاتز تأکید کرد: حتی اگر کنگره آمریکا با اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران موافقت نکند، تهدید دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران موجب ایجاد نااطمینانی زیادی برای شرکت‌های انرژی خواهد شد که قصد سرمایه گذاری در ایران را دارند و این مسئله در نهایت به‌نفع سرمایه گذاری چینی‌ها خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: شرکت‌های اروپایی از تجارت و همکاری با ایران دوری خواهند کرد حتی اگر دولت‌های آنها گام‌هایی را برای محافظت از این شرکت‌ها در برابر تحریم‌های جدید آمریکا بردارند.

هیوز گفت: پس شما فرصت‌های بیشتری را به شرکت‌های چینی و سایر شرکت‌ها خواهید داد، شرکت‌هایی که به‌احتمال زیاد نگرانی چندانی نسبت به اقدامات تحریمی آمریکا نخواهند داشت.

ترامپ اخیراً از تأیید توافق هسته‌ای ایران خودداری کرده و اکنون نمایندگان کنگره باید درباره اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه تهران تصمیم‌گیری کنند.

هیوز اظهار داشت: حتی اگر کنگره آمریکا تصمیم بگیرد تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال نکند، منافع تجاری در ایران که در نتیجه کاهش تحریم‌های غرب پس از توافق هسته‌ای در حال بازگشت و احیا شدن بود، به‌شدت لطمه خواهد خورد.

وی تأکید کرد: فارغ از اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد، شما شاهد کاهش فعالیت‌های تجاری و کسب و کار در ایران خواهید بود. بخشی از تحولات آینده بستگی به این خواهد داشت که اروپایی‌ها چه واکنشی نشان دهند.

تیم هیوز همکاری زیادی با بخش خصوصی انجام داد تا فشارهای اقتصادی بر تهران را افزایش داده و زمینه لازم برای دستیابی به توافق هسته‌ای را فراهم کند. آمریکا از واردکنندگان بزرگ نفت خام ایران خواست تا هر 6 ماه واردات نفت را به‌شدت کاهش دهند تا فشار بر ایران افزایش یابد.

زمانی که تحریم‌های نفتی در چارچوب برجام لغو شد، صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت. ایران هم‌اکنون روزانه 2.2 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند.

هیوز پیش‌بینی کرده است که کنگره آمریکا در کوتاه‌مدت تحریم‌های اقتصادی مجدد علیه بخش‌های مالی و انرژی ایران را اعمال نخواهد کرد، ولی اقدام اخیر ترامپ در عدم تأیید توافق هسته‌ای، تلاش‌های دیپلماتیک آینده را با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد کرد.

وی افزود: این اقدام ترامپ به اعتبار جهانی آمریکا لطمه می‌زند، این اقدام تعهد و پایبندی ما نسبت به متحدان‌مان را زیر سؤال خواهد برد، و همین طور پایبندی ما به سایر توافقنامه‌های بین المللی را.

منبع : آخرین خبر

نظر شما