شناسهٔ خبر: 22104074 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جابجایی بیش از 92 هزار تن گندم از طریق راه آهن جنوب شرق کشور

زاهدان - ایرنا - مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور (مستقر در زاهدان) گفت: بیش از 92 هزار و 43 تن گندم از بهمن ماه پارسال تا کنون از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جنوب شرق جابه جا شده است.

صاحب‌خبر -

مجید ارجونی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین 82 هزار و 308 تن گندم از ابتدای امسال تا کنون از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جنوب شرق کشور وارد سیستان و بلوچستان شده است.
وی ادامه داد: این مقدار گندم توسط هزار و 493 واگن به سیستان و بلوچستان حمل شده است.
وی بیان کرد: تامین بخشی از نیاز گندم سیستان و بلوچستان از 26 بهمن ماه پارسال از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جنوب شرق کشور انجام می شود.
وی تصریح کرد: 9 هزار و 735 تن گندم پارسال از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جنوب شرق کشور وارد سیستان و بلوچستان شده است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: این مقدار گندم در سال 95 توسط 177 واگن حمل شده است.
ارجونی اظهار داشت: کاهش بار ترافیکی جاده‌ها، تصادفات، هزینه جابجایی، سوخت و آلاینده های زیست محیطی و همچنین افزایش ورود گندم با بالاترین کیفیت و سلامت از مهمترین مزایای حمل گندم با قطار است.
وی با اشاره به میزان هزینه حمل گندم با قطار باری افزود: حمل و نقل ریلی به ازای هر تن 806 ریال به اقتصاد کشور کمک می کند. حمل گندم از طریق ناوگان ریلی به ازای هر تن 806 ریال به اقتصاد کشور کمک می ‌کند.
وی بیان کرد: با جابجایی گندم از طریق قطار می توان از تردد 20 هزار کامیون در جاده های سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد.
راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از 2 سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - کرمان و در آینده نزدیک مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور به دلیل قرارگرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر را آغاز کرده است.
سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
3213**6081خبرنگار: اکبر نوری **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazaheda

انتهای پیام /*

نظر شما