شناسهٔ خبر: 22103886 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

وزارت فاوا برای نظارت بر فرزندان در فضای مجازی برنامه دارد

صاحب‌خبر -

فناوران- فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت که سقوط دو دانش آموز دختر اصفهانی از پل روگذر و فوت یک نفر از آنان و مجروحیت دانش آموز دیگر تحت تاثیر چالش «نهنگ آبی» بوده است. دختر 15 ساله در این ماجرا در دم فوت کرده و دختر 16 ساله در بیمارستان است. آنها پیش از خودکشی، در پیامی صوتی اعلام کرده بودند که تحت تاثیر چالش نهنگ آبی دست به این کار کرده اند.
این موضوع با واکنش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای روبه رو شد و البته بنیاد ملی بازی ها، بیانیه ای رسمی نیز منتشر کرد.
البته هنوز هیچ یک از خانواده های قربانیان فایل صوتی را که پلیس اصفهان اعلام کرده حاوی پیام خداحافظی دختران و تایید عضویت آن ها در چالش نهنگ آبی است، نشنیده اند و خانواده ها در گفت وگو با رسانه ها، وجود جراحات ناشی از بازی را رد کرده اند.
علاوه بر این رییس پلیس فتای اصفهان هم اعلام کرده است که هنوز معلوم نیست واقعا خودکشی این دو نوجوان ربطی به چالش نهنگ آبی داشته باشد.

 ابهام در ارتباط خودکشی با چالش نهنگ آبی
سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی، رییس پلیس فتای اصفهان در این باره به مهر گفت: پرونده اقدام به خودکشی دو دختر نوجوان ابتدا در اختیار پلیس آگاهی استان بود و بعد از آن برای تحقیقات تکمیلی به پلیس فتای استان اصفهان ارجاع شد. با این حال ما به عنوان پلیس فتا نمی توانیم تا زمان انجام تحقیقات تکمیلی و تخصصی اظهار نظر دقیقی در این باره داشته باشیم.
وی با اعلام اینکه هنوز نمی شود ارتباط این افراد را با بازی نهنگ آبی تایید کرد، افزود: گویا اعلام شده دو دختر نوجوان پیش از اقدام به خودکشی پیامی را ضبط کردند و در آنجا علت خودکشی شان را تحت تاثیر این بازی عنوان کردند. این ظاهر ماجراست و ما به عنوان کارشناس پلیس فتا تا بررسی دقیق و رسیدن به مستندات کافی نمی توانیم با قاطعیت اعلام کنیم علت خودکشی این دختران چالش نهنگ آبی بوده است.

 برنامه وزارت فاوا برای مراقبت از کودکان
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه اینستاگرام خود نوشت: خبر خودکشی دو دختر نوجوان به دلیل پیروی از رفتارهای شیطان گونه در فضای مجازی برای شنوندگان ناراحت کننده و بهت آور بود. بنده نیز از شنیدن خبر متاثر شدم. باید بپذیریم که در کنار منافع بسیار، آفات جدی هم در فضای مجازی وجود دارد.
محمد جواد آذری جهرمی ادامه داد: به عنوان یک پدر، فرزندانم را به عضویت در شبکه های اجتماعی تشویق نکرده ام و آنها نیز تاکنون عضویتی نداشته اند و همچنان با حضور یک بزرگ تر از فضای مجازی بهره می گیرند.
وی افزود: به عنوان حاکمیت باید مروج ابزارهای نظارت والدین بر استفاده فرزندان از فضای مجازی و همچنین ترویج کننده نحوه صحیح استفاده کودکان و نوجوانان از این فضا و کمک به تولید محتوا و سرویس های متناسب با این سنین باشیم. این از اولین برنامه های وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم بود که به زودی اعلام خواهد شد.
آذری جهرمی با بیان اینکه اتفاق تلخ امروز اگر منجر به تغییر شیوه های نادرست حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی نشود، متاسفانه مجددا قابل تکرار است گفت: ما در قبال کودکان خود در فضای حقیقی و مجازی مسوولیم و مراقبت از آنها را به صورت ویژه در دستورکار قرار دهیم.

خانواده ها بیشتر مراقب باشند
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز در اینستاگرام خود نوشت: متاسفانه مطلع شدیم دو دختر نوجوان در شهر اصفهان با الهام از چالش نهنگ آبی اقدام به خودکشی کردند. این موضوع اول از همه برای همه ما در بنیاد ملی بازی های رایانه ای دردناک بود و برای خانواده های این دو نوجوان آرزوی صبر داریم.
حسن کریمی قدوسی افزود: متاسفانه به دلیل انتشار اخبار چالش نهنگ آبی، تمامی مراحل این بازی در اینترنت قرار گرفته است و افراد به راحتی به آن دست پیدا می کنند در این خصوص خانواده ها باید مراقب رفتار پرخطر فرزندانشان باشند.
وی ادامه داد: شکاف به وجود آمده بین فرزندان و والدینشان باعث شده والدین توجه کمی به حضور فرزندانشان در فضای مجازی داشته باشند. 
باید همگی بیشتر مراقب باشیم نهنگ آبی یک چالش است که در فضای مجازی انجام می شود و می تواند به زودی وارد فضای واقعی هم بشود. در کنار این چالش بازی های رایانه ای و نحوه بازی کردن آنها نیاز به توجه بیشتر خانواده ها دارد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی ها گفت: در خصوص بازی های رایانه ای بی توجهی خانواده ها به رده بندی سنی بازی ها می تواند باعث ایجاد اثرات بدی در کودکان و نوجوانان شود.

تقصیر رسانه هاست!
در ادامه واکنش ها به این خبر، بنیاد ملی بازی های رایانه ای در اظهارنظری عجیب، اطلاع رسانی رسانه ها درباره این بازی را علت مرگ این دو نوجوان اعلام کرد.
در این بیانیه آمده است: خبری مبنی بر خودکشی دو دختر نوجوان ۱۷ و ۱۸ ساله در شهر اصفهان منتشر شد و این خودکشی ها به چالش نهنگ آبی منتسب شد. از آنجا که نسخه اصلی این چالش که به وسیله یک فرد روسی ایجاد شده بود، مدت هاست دیگر وجود ندارد و بنیاد نیز در جریان رسانه ای این چالش که مدتی پیش در کشور به راه افتاد رویکردهای تخصصی خود را اریه کرده بود؛ ذکر چند نکته در این زمینه حائز اهمیت است:
- همچنان برخی رسانه ها و افراد «نهنگ آبی» را یک بازی رایانه ای می نامند. بنیاد ملی بازی های رایانه ای بارها تاکید کرده که «نهنگ آبی» بازی رایانه ای نیست بلکه یک چالش است که از فضای مجازی برای اجرایی شدن بهره می برد. این چالش ۵۰ مرحله دارد که نه تنها با استفاده از فضای مجازی بلکه می توان این مراحل را به صورت حضوری نیز رد و بدل کرد.
- نسخه اصلی این چالش مدت هاست با دستگیری ایجادکنندگان آن در روسیه از دسترس خارج شده است.
- زمانی که رسانه های سراسر کشور شروع به اطلاع رسانی در زمینه نهنگ آبی کردند، بنیاد ملی بازی های رایانه ای هشدار داد که موج سواری رسانه ای در این زمینه خطرناک بوده و ممکن است سودجویانی با کپی برداری از مراحل نهنگ آبی، چالش های مشابهی را در کشور راه اندازی کرده و بحران آفرینی کنند. متاسفانه به این هشدار توجهی نشد و نهنگ آبی که چالشی ناشناخته در کشور بود، به یک باره بر سر زبان ها افتاد و موقعیت برای سودجویان فراهم شد.
- خانواده ها باید توجه کنند اگر فرزندشان فعالیت های مشکوکی از جمله دیدن فیلم ترسناک به صورت مداوم، زخمی کردن خود، گوش دادن به موسیقی های خاص و پوچ گرایانه و دیگر رفتارهای غیرعادی انجام می دهند، چرایی این اقدامات را بررسی و از ادامه آن جلوگیری کنند.
امید است با توجه و هشیاری خانواده ها و اطلاع رسانی صحیح شاهد تکرار چنین اتفاقات تلخی در کشورمان نباشیم. 

نظر شما