شناسهٔ خبر: 22103172 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رئیس جمهور مصر: به دنبال کاهش تنش با ایران هستیم

رئیس جمهور مصر در یک گفتگوی خارجی در خصوص مسائل مختلفی مانند بحران سوریه، بحران قطر و رابطه با ایران سخن گفت و تأکید کرد: قاهره به دنبال کاهش تنش با ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، عبدالفتاح السیسی که به فرانسه سفر کرده است در گفتگوی تلویزیونی گفت: تروریسم تنها مصر و کشورهای عربی را هدف قرار نگرفته است بلکه سراسر خاورمیانه و اروپا هدف این پدیده است.

وی تأکید کرد: باید همه دست به دست هم داده و باپدیده تروریسم مقابله کنند و بدانند که تروریسم تهدید و چالش واقعی در برابر انسانیت و بشریت است.

رئیس جمهور مصر در گفتگو با فرانس ۲۴ در خصوص حمله اخیر به نیروهای مصری در الجیزه هم گفت: ما به خوبی می دانیم موفقیت هایی که در برابر تروریسم در سوریه و عراق ایجاد شده پیامدهایی دارد که بخشی از آن فرار تروریست ها از جبهه سوریه و عراق به لیبی، مصر و حتی غرب آفریقا است.

السیسی افزود: برخی کشورها از تروریسم به صورت مالی، با آموزش نیروهای نظامی، با ارسال سلاح و با استفاده از ابزار رسانه حمایت می کنند که باید ایجاد ثبات در سراسر جهان دست از این اقدام خود بردارد.

رئیس جمهور مصر که کشورش روابط خوبی با قطر ندارد در خصوص اختلافات قاهره و دوحه گفت: مصر سیاست ثابتی دارد که در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی کند و به همین دلیل حق داریم که از دیگر کشورها بخواهیم که در امور داخلی مصر دخالت نکنند.

وی در خصوص قدمی که قطر برای بهبود روابط خود با مصر بردارد نیز گفت: خواسته عجیبی نداریم آنها باید مطالبات ۱۴ گانه ما را بپذیرند.

السیسی همچنین اتهام های وارد شده به این کشور در خصوص نقض حقوق بشر را رد کرد و گفت: مسئولیت دولت مصر ایجاد امنیت در این کشور است و در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس ۲۴ درباره وجود هزاران زندانی سیاسی در زندان های مصر گفت: ما زندانی سیاسی نداریم.

رئیس جمهور مصر درباره آشتی طرف های فلسطینی هم واکنش نشان داد و گفت که موضع قاهره مقابله با رشد افراط گرایی در نوار غزه است و تلاش کرده تا از طریق این آشتی تشکیلات خودگردان فلسطین مسئولیت خود در اداره نوار غزه را برعهده بگیرد و از فرصتی که برای اجرای طرح دو دولت ایجاد شده است بهره ببرد.

السیسی در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس ۲۴ درباره اینکه آیا ایران، ترکیه و قطر با بزرگ شدن نقش قاهره در پرونده صلح فلسطین مخالف هستند، گفت: ما به دنبال نقش بزرگتر یا بیشتری در این پرونده نیستیم ما معتقدیم که فرصتی پدید آمده و دیداری که با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل داشتیم در همین راستا صورت گرفت.

وی در خصوص نقش مصر در پرونده بحران سوریه هم گفت: ما همواره سیاست ثابتی در خصوص سوریه داشتیم و اعلام کرده بودیم که مهم است تا وحدت سوریه حفظ شود و با حفظ ارتش میهنی کشور بحران را با راهکار سیاسی پایان داد.

السیسی افزود: تنها مردم سوریه از طریق انتخابات آزاد می توانند سرنوشت خود را تعیین کنند حتی اگر این انتخاب بشار الاسد باشد. رئیس جمهور مصر گفت که ارتش ملی سوریه تنها طرفی است که باید امنیت و ثبات را در کشور خود پیاده کند.

رئیس جمهور مصر درباره نقش ایران در سوریه و توافق ایجاد مناطق کاهش تنش گفت: ما حامی امنیت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستیم و از هر اقدامی که به ایجاد ثبات و آرامش در حاشیه خلیج فارس شود مورد حمایت ماست.

وی در خصوص روابط با ایران هم گفت: ما تقریبا ۴۰ سال است که با ایران رابطه ای نداریم، هیچ رابطه ای پشت پرده ای هم با ایران در زمینه امنیتی، سیاسی یا نظامی نداریم اما به دنبال کاهش تنش موجود و تضمین امنیت برادران خود در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستیم و این به معنای کنار گذاشتن دیگران نیست.

السیسی که برخلاف همتایان عربی خود در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تلاش کرده بود لحن تندی در قبال ایران نداشته باشد در خصوص رابطه ایران و قطر و بحرانی که کشورهای عربی بر سر این رابطه ایجاد کرده اند، مدعی شد: یکی از اهداف ما در ارائه مطالبات خود در خصوص قطر مقابله با نا امن کردن منطقه است و فکر می کنیم به خوبی نقش این دولت را در ایجاد نا امنی در منطقه نشان داده است.

نظر شما