شناسهٔ خبر: 22102384 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پایش هفتگی بنزین در کلانشهرها برای کاهش آلودگی هوا

- معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که روزگذشته در پارک پردیسان و در دفتر مرکزی سازمان حفاظت محیط‌زیست و با موضوع آلودگی هوا برگزار شد یکی از مولفه‌های داشتن هوای پاک را سوخت مناسب دانست و افزود: تا پیش از این مرسوم بود به‌طور فصلی در کلانشهرها از پمپ بنزین‌ها نمونه‌گیری‌ شود.

صاحب‌خبر -

 از حدود 2هفته پيش اما رئيس سازمان محيط‌زيست دستور داد اين بررسي را به‌صورت هفتگي انجام دهيم و برخي پارامترهايي كه تا الان اندازه‌گيري نمي‌شد هم اندازه‌گيري شود.

به گزارش مهر، مسعود تجريشي در اين نشست با بيان اينكه براساس پيش‌بيني‌ها امسال زمستان سردي پيش رو خواهيم داشت، گفت: براي صرفه‌جويي در مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به همراهي مردم نيازمنديم. اگر همه ما تنها يك يا ۲درجه هواي محل كار يا سكونت خود را كاهش دهيم، نيروگاه‌هاي كشور نيازي به سوزاندن مازوت نخواهند داشت.

معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست افزود: براساس نمودارها برخي شهرهاي ما از نظر سوخت وضعيت مناسبي ندارند كه البته تهران جزو اين استان‌ها نيست. ما از جمله كشورهايي هستيم كه مصرف انرژي مان خيلي بالاست. به زمستان كه مي‌رسيم مصرف گاز افزايش مي‌يابد. صنعت ما هم نياز به گاز دارد. اتفاقي كه هر سال مي‌افتد آن است كه با اوج سرما دولت ناگزير مي‌شود براي اينكه نيروگاه‌ها برق را به مصارف خانگي برسانند سوخت برخي نيروگاه‌ها را از گاز به مازوت تغيير دهد و غباري كه در هوا داريم افزايش پيدا مي‌كند. وي با اشاره به اينكه وزارت نفت به موضوع توزيع سوخت با كيفيت، توجه ويژه‌اي داشته است، تصريح كرد: اگر در زمستان كه با وارونگي دما روبه‌رو هستيم، سوخت گاز نيروگاه‌ها تأمين شود مشكلات در اين فصل برطرف خواهد شد، البته در مكاتبه‌اي كه با وزير نفت داشتيم وي قول مساعد داد تا نيروگاه‌ها در زمستان از مازوت استفاده نكنند. همچنين براساس توافقي كه با وزير نفت صورت گرفته، قرار شده پالايشگاه‌هايي كه نتوانند سوخت با كيفيت عرضه كنند، تعطيل شوند.

تجريشي خاطرنشان كرد: برخي زمان‌هايي كه ذرات كمتر از ۱۰ ميكرون و زير 2/5ميكرون افزايش پيدا كرده دقيقاً مصادف با زماني بوده كه سوخت نيروگاه‌هاي ما از گاز به مازوت بدل شده است. امسال اما وزير نفت قول داده‌اند سوخت مازوت در نيروگاه‌هاي اطراف تهران نداشته باشيم اما اين هم به همياري مردم در مصرف انرژي وابسته است. اگر مردم بدانند كه با يك پيراهن بيشتر پوشيدن و يك درجه كاهش دماي خانه‌شان نيازي نخواهد بود سوخت مازوت در نيروگاه‌ها بسوزد حتماً رعايت خواهند كرد. به گفته وي، اگر مردم سلامت خودشان برايشان مهم باشد كافي است بدانند كه تبعات اين آلودگي‌ها بر سلامتي‌شان بسيار بيشتر از آنچه تصور مي‌كنند است. او همچنين يادآورشد: جهت‌گيري سازمان در حوزه برخورد با صنايع آن است كه تلاش كنيم از تنبيه به سمت تشويق برويم.

معاون سازمان حفاظت محيط‌زيست در ادامه با اشاره به نقش كاميون‌ها در آلودگي هواي تهران اظهار كرد: ۱۰۰ هزار كاميون شبانه در تهران تردد مي‌كنند و تمركز بر آلودگي هواي تهران نشان مي‌دهد كه از ساعت ۲۳ تا ۵ بامداد داده‌هاي آلودگي هوا به‌طور چشمگيري افزايش پيدا مي‌كند كه قطعا تردد شبانه كاميون‌ها عامل آن است.

تجريشي با بيان اينكه در شرايط فعلي اعداد و ارقام متفاوتي در مورد تأثير كاميون‌ها بر آلودگي هوا مطرح مي‌شود، گفت: به‌طور تقريبي كاميون‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد سهم ترددهاي شبانه را در توليد ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون دارند كه سهم بالايي به‌حساب مي‌آيد بنابراين لازم است در اين زمينه فكر جدي صورت گيرد كه پيگيري بحث سوخت در حاشيه كلانشهرها يكي از موضوعات مهم در اين زمينه است. قرار شده با همكاري راهداري و وزارت نفت كريدورهايي كه تردد بيشتر كاميون‌ها و سوختگيري بيشتر در آن صورت مي‌گيرد مشخص شود. وي افزود: تلاش مي‌كنيم با ايجاد بيمه فرسودگي به‌عنوان يكي از بندهاي قانون هواي پاك روند به‌روزرساني خودروهاي فرسوده اصلاح شود.

معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه اين سازمان به دولت قول داده است كه طي 3سال آينده مشكل پسماندهاي استان‌هاي شمال كشور را حل و فصل كند، گفت: در اين زمينه زباله‌سوزها به‌عنوان يك بخش اقتصادي مطرح است. براساس مصوبه هفته گذشته دولت قرار شده قيمت انرژي را رقابتي كنيم و دولت يارانه بدهد. در زمينه مديريت پسماند استان‌هاي شمالي، كار سازمان حفاظت محيط‌زيست شروع شده و نخستين جلسه را با وزارت كشور برگزار كرده است. وي افزود: قرار شده هر دو هفته يك‌بار براي موضوع پسماند، آلودگي هوا و گردوغبار با حضور رئيس سازمان محيط‌زيست جلسه داشته باشيم و براي حل مشكلات محيط‌زيست كشور، سازمان به ارائه راهكارها بپردازد تا بتوانيم با كمك دستگاه‌هاي اجرايي معضلات را حل و فصل كنيم.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد وقتي در شهر تهران ۸/۸ ميليون جمعيت مستقر مي‌كنيم و ۵۴۰ هزار ماشين فقط در يك شبانه‌روز وارد شهر مي‌شوند و بدون درنظر گرفتن طرح‌هاي بالادستي افزايش تقاضاي سفر را ايجاد كرديم، پل صدر را ساخته‌ايم بدون اينكه نيازي باشد. اين نشان مي‌دهد كه سياست‌هاي ما با الگوي درستي پيش نرفته و سياستگذاري‌ها در راستاي سلامت شهروندان نبوده است و خود را در عمل انجام شده قرار داده‌ايم. براساس همين عملكرد است كه اكنون شهري داريم كه بار اكولوژيكي آن به هيچ وجه پاسخگوي اين وضعيت نيست.

برچسب‌ها:

نظر شما