شناسهٔ خبر: 22102031 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

هشدار رئیس مرکز بهداشت استان قم؛ ۷۰ درصد مردم قم اضافه وزن دارند

رئیس مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه متاسفانه حدود ۷۰ درصد مردم قم اضافه وزن دارند گفت: براساس آماری که از سامانه دریافت کردیم حدود ۷۰ درصد مردم قم دچار اضافه وزن هستند و ۲۹ درصد نیز چاقی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دکتر محمدجواد باقری در سیزدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد بیان کرد: در راستای اجرای طرح تحول سلامت، این طرح در کلانشهر قم نیز اجرا شد البته در ابتدا قرار بود این طرح فقط در حاشیه شهر اجرا شود اما در ادامه مقرر شد این طرح در تمام استان اجرا شود و خدمات بهداشتی و درمانی به تمام مردم شهر ارائه شود.

وی افزود: همزمان با اجرای این طرح، واحد‌ها و پایگاه‌ها درمانی و بهداشتی متناسب با جمعیت افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که در ابتدا فقط ۲۰ پایگاه خدمات درمانی فعال بود و در حال حاضر این تعداد به حدود 50 پایگاه افزایش پیدا کرده است.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با تاکید بر این‌که باید بیشترین اثر بخشی را با کمترین هزینه داشته باشیم افزود: هدف اصلی ما افزایش سطح سلامت مردم در جامعه است به همین دلیل در حال حاضر تعداد‌ زیادی پایگاه و مرکز خدمات درمانی در سطح شهر و حاشیه شهر فعال کردیم و مردم می‌توانند با کمترین هزینه از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی از ساختمان‌های مراکز و پایگاه‌های درمانی استیجاری است گفت: در حال حاضر ساختمان تعدادی از مراکز و پایگاه‌های درمانی استیجاری است و برخی از ساختمان‌ها نیز دولتی است و امیدواریم که در آینده همه ساختمان‌ها دولتی باشد.

دکتر باقری اظهار کرد: بر اساس سرشماری که در سال 1394 انجام شد حدود یک میلیون و 214 هزار نفر از خدمات طرح تحول سلامت استفاده کرده‌اند و از این تعداد بیش از ۷۰۰ هزار نفر در شهر قم و باقی مردم در حاشیه شهر قرار دارند.

وی ادامه داد: با افزایش پایگاه‌ها و مراکز درمانی نیاز به نیروی انسانی داشتیم و تعداد نیروها نیز از ۳۵۰ نفر به هزار و 16 نفر افزایش پیدا کرد البته بسیاری از این افراد کارشناس تغذیه، پرستار و روانشناس هستند.

رئیس مرکز بهداشت استان با تاکید بر اهمیت سلامت روان و تغذیه اظهار کرد: یکی از برکات طرح تحول سلامت، سامانه الکترونیکی بود که به وسیله این سامانه، کاغذ از چرخه اداری حذف شد و همچنین مدیریت اطلاعات بسیار آسان و سریع شد.

وی افزود: در این سامانه برای تمام افراد پرونده پزشکی تشکیل می‌شود و همچنین تمام مراکز و پایگاه‌های درمانی به این سامانه دسترسی دارند و می‌توانند پرونده و سوابق بیمار را مشاهده کنند.

دکتر باقری گفت: در حال حاضر 58 درصد از مردم استان قم از خدمات درمانی طرح تحول سلامت استفاده می‌کنند و تاکنون ۱۶ میلیون خدمت به مردم ارائه شده است و در حال حاضر 89 درصد کودکان، 76 درصد نوجوانان، 46 درصد جوانان، ۴۹ درصد میانسالان و 36 درصد سالمندان استان قم از خدمات درمانی استفاده کرده‌اند.

وی با بیان این‌که متاسفانه حدود ۷۰ درصد مردم قم اضافه وزن دارند گفت: براساس آماری که از سامانه دریافت کردیم حدود ۷۰ درصد مردم قم دچار اضافه وزن هستند و ۲۹ درصد نیز بیماری چاقی دارند و باید برای حل این مشکل تلاش‌های زیادی صورت گیرد.

 

 

نظر شما