شناسهٔ خبر: 22101999 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

جولان کالاهای آی تی قاچاق در بازار کشور

گزارش های منتشر شده،اظهار نظر مسئولان و کارشناسان در خصوص حجم کالاهای آی تی قاچاق بسیار نگران کننده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،توسعه فناوری دیجیتالی و رایانه در طول سالیان اخیر با چنان سرعت و شتابی همراه شده که بدون تردید،فرآیند رشد و پیشرفت این حوزه،در قرن 21،بیش از تمامی حوزه های علمی و فناوری دیگر می باشد.
تنوع محصولات مرتبط با این حوزه در سالیان اخیر با چنان رشد فزاینده ای همراه بوده که به نوعی نیاز تمامی سلایق را تامین کرده است.

علیرغم تقاضای انبوهی که برای خرید و تهیه این نوع خاص از محصولات در بازار ایران وجود دارد،لذا گزارش های موجود موید این واقعیت تلخ است که تنها 5 درصد از نیاز بازار بواسطه تولید داخلی تامین و عرضه می شود و قریب به 95 درصد از محصولات مربوطه،از آنسوی مرزهای کشور روانه بازار این مرز و بوم می شود.

به واقع تنها در برخی محصولات و اقلام خاص همچون موس،کیبرد،فلش و...تولید داخلی نقش آفرینی می کند و در بسیاری دیگر از محصولات مرتبط با این حوزه،وابستگی شدیدی به تولیدات خارجی احساس می شود.

قصه پر غصه وابستگی کشور به محصولات و تولیدات حوزه IT تنها به عرصه فناوری و تکنولوژی خلاصه نمی شود،بلکه برخی بی برنامگی های و غفلت ها باعث شده در روند واردات این محصولات نیز با چالش هایی جدی مواجه شویم،چالشی که از آن تحت عنوان قاچاق یاد می شود و بدون تردید موضوع مذکور یکی از جدی ترین عارضه های فعلی کشور در عرصه اقتصادی و تولید به شمار می رود.

موضوع قاچاق کالا،صرفا در ایران به این شکل و شمایل ظهور و بروز پیدا می کند و در بازار بسیاری از کشورهای جهان،پدیده قاچاق کالا،محلی از اعراب ندارد.

به واقع در تعریف واژگانی پدیده قاچاق در کشورهای خارجی،پدیده اشاره شده صرفا مشمول قاچاق مواد مخدر،اسلحه،انسان و در مواردی اعضای بدن می شود اما در کشور ایران،این عارضه(قاچاق کالا) با چنان نفوذ و رسوخی در بخش کالا همراه شده که رمق را از بسیاری کارخانجات و مراکز تولید داخلی سلب نموده است.

با وجود توفیق هایی که در طول سالیان اخیر در این حوزه کسب شده،لذا همچنان حجم انبوه قاچاق کالا در عرصه های مختلف به عنوان آفتی خسارت بار در اقتصاد و تولید کشور مطرح است.

در کمتر حوزه ای(از حیث کالا و محصولات)رد و نشانی از قاچاق دیده نمی شود و متاسفانه این معضل چالش برانگیز ، ابعاد وسیعی از بازار ایران را درگیر خود ساخته است.

محمد برزگر،یکی از توزیع کنندگان محصولات و کالاهای حوزه IT و رایانه در غرب استان تهران در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به امکان تولید برخی از محصولات مرتبط با آی تی در داخل کشور گفت:به هر حال انتظار نقش آفرینی ایرانی در تولید تمامی کالاها و محصولات IT در کوتاه مدت تا حدودی آرمان گرایانه و احساسی به نظر می رسد اما در بسیاری از اقلام با حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر،بضاعت و بنیه موجود داخلی،جوابگوی تامین نیاز بازار خواهد بود.

وی افزود:با عنایت به ضریب تقاضایی که برای محصولات اینچنینی وجود دارد،با نقش آفرینی هر چه بیشتر تولید داخلی،علاوه بر اشتغالزایی مضاعف،به صرفه جویی ارزی قابل توجهی نیز نائل خواهیم شد.

برزگر گفت:وابستگی شدید ایران به کالاهایIT خارجی،موضوع نگران کننده ای است که باید برای رفع و کاهش آن چاره اندیشی شود و قطعا با تعریف و طراحی برنامه های اصولی،قادر خواهیم بود حجم بیشتری از نیاز بازار را از طریق فعالیتِ مراکز تولید داخلی و با همیاری متخصصانِ بومی تامین نماییم.

وی افزود:البته رکود در اقتصاد کشور،بازار IT و رایانه را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده و متاسفانه گرایش بازار به خرید و فروش محصولات دست دوم به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که این موضوع ریشه در کاهش قدرت خرید مردم و دغدغه های اقتصادی دهک های پایین جامعه و اقشار متوسط دارد.

این توزیع کننده محصولات و اقلام و ادوات IT و رایانه در ادامه گفت:اساسا خرید کالاهای دست دوم برقی، از سوی کارشناسان امر،توصیه نمی شود و این موضوع و لزوم اجتناب از خرید و فروش محصولات اینچنینی در بخش رایانه و IT به مراتب بیش تر از اقلام دیگر می باشد زیرا عموما چنین معاملاتی با ریسک بالایی همراه است و هیچگونه تضمینی به کارکرد مطلوب و استاندارد محصولات اینچنینی وجود ندارد.

تعرفه بالای واردات قانونی محصولات IT بستر قاچاق را هموار می کند

چندی پیش،مهدی میر مهدی (رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران) در این خصوص(قاچاق کالاها و اقلام مرتبط با حوزه رایانه)گفت:70 درصد از کالاهای وارداتی حوزه IT ، از طریق قاچاق یا شبه قاچاق روانه بازار می شوند.

وی می گوید:زمانی که سخن از شبه قاچاق به میان می آید،بدون تردید محصولات اینچنینی از گمرک وارد کشور می شوند.

میر مهدی با اشاره به برگزاری جلسه ای با مسئولان مربوطه در این خصوص،عنوان می کند:یکی از دلایل بالا بودن ضریب قاچاق در این بخش،به تعرفه بالایی معطوف می شود که از سوی دولت تعریف شده که به نظر می رسد هدف از این میزان تعرفه تعیین شده،درآمدزایی هر چه بیشتر است،اما در واقع امر،با این رویکرد،به نوعی(ناخواسته) از قاچاقچیان حمایت می شود و درآمد دولت نیز به یک سوم کاهش می یابد.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران می گوید:"زمانی که وارد کنندگان محصول را به کشور می آورند،باید عوارض گمرک،ارزش افزوده و تعرفه از سوی واردکنندگان پرداخت شود(با واردات قاچاق و غیرمجاز و غیر قانونیِ محصولات فوق،دیگر ضرورتی برای پرداخت این هزینه ها وجود ندارد.)

وقتی بروکراسی اداری،هزینه تمامی شده را افزایش می دهد

برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه،معتقدند،در طول سالیان اخیر،گام های نسبتا مطلوبی برای بهبود وضعیت مذکور و کاهش ضریب قاچاق کالا در بخشIT برداشته شده اما میزان قاچاق کالا در این بخش آنچنان شدید و بالاست که گام های برداشته شده آنچنان که باید خود را نشان نمی دهد.

عده ای از کارشناسان بازار رایانه معتقدند،ناهماهنگی ها میان گمرکات اجرایی و اقدامات جزیره ای از نارسایی هایی است که باعث بروز این مشکل می شود و هر آنچه برای حل و فصلِ مطلوب تر این عارضه اقدام شود،شاهد توفیق موثرتری در این خصوص(کاهش میزان قاچاق محصولاتIT)خواهیم بود.

نظر شما