شناسهٔ خبر: 22101977 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نمایش آثار هنرمندی پس از 2 دهه در ایران

71544

گالری «بن» قصد دارد، مجموعه‌ای از آثار دستخط‌های عارفانه صادق بریرانی را به نمایش بگذارد.

صاحب‌خبر -

شبنم طلوع ـ مدیر گالری بن ـ در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این خبر گفت: استاد صادق بریرانی نزدیک ۲۴ سال است که در ایران نمایشگاه برگزار نکرده است؛ قرار است نمایشگاه آثار او از ۴ تا ۱۰ آبان در گالری «بن» به نمایش گذاشته شود؛ از آخرین نمایشگاه این هنرمند در ایران ۲۴ سال می‌گذرد.

او ادامه داد: آثاری که قرار است در این نمایشگاه به معرض دید گذاشته شود برگرفته از اشعار عرفانی و هنر شرق است که در قالبی مدرن خلق شده است؛ استاد بریرانی در سال ۱۳۰۲ در بندر انزلی به دنیا آمده و در حال حاضر یکی از پیشکسوتان گرافیک ایران است. او زمانی ریاست اداره هنر گرافیک هنرهای زیبای ایران را بر عهده داشته است. او فوق‌لیسانس خود را در دانشگاه ایندیانای آمریکا دریافت کرده و در کشورهای زیادی نمایشگاه برگزار کرده است.

به گزارش ایسنا، صادق بریرانی در سال ۱۳۲۶ وارد دانشکده هنرهای زیبا می‌شود. آنجا با سهراب سپهری،منوچهر شیبانی، بهجت صدر و چند هنرمند دیگر همکلاس می‌شود.

او پس از پایان دوره دانشگاه در سال ۱۳۳۱ لیسانس نقاشی را دریافت می‌کند و بعد از آن به عنوان رییس اداره هنر گرافیک در وزارت فرهنگ و هنر، فعالیتش را ادامه می‌دهد. 

صادق بریرانی برای ادامه تحصیل به آمریکا می‌رود و در ۱۳۳۸ مدرک فوق لیسانس گرافیک را از دانشگاه «ایندیانا» دریافت می‌کند و به کشور بازمی‌گردد.

او در سال ۱۳۳۹ برای تکمیل مطالعات هنری‌اش عازم اروپا می‌شود و در پاریس ، لندن ، رم و مونیخ هدفش را دنبال می‌کند. او در سال ۱۳۶۰ بازنشسته و پس از آن برای تدریس به دانشکده هنرهای زیبا ، دانشگاه آزاد و الزهرا دعوت می‌شود.

آثار او در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فراوانی به نمایش درآمده و گفته می‌شود منتقدان و هنرمندان را در مقطع نمایش به تحسین واداشته است.

میشل تاپیه ـ منتقد و تئوریسین فرانسوی ـ در توصیف نمایشگاه بریرانی در پاریس می‌نویسد: «در زمانی که هرج و مرج هنری به بسیاری از طراحان امکان می‌دهد سبک‌سرانه ما را به مسایل کاذب تصویر و سادگی مجعول هندسی دروغین و ساده‌لوحانه فریب دهند، مایه خوشبختی است که افرادی اصیل با آفرینش بسیار پیچیده خود که ذات تلطیف‌کننده هنر را به ما عرضه می‌کند، هم خود به کمال هنری دست می‌یابند و هم موجب کمال در هنر می‌شوند. بریرانی در این درجه از هنر والا، اطمینان‌بخش‌ترین قضایای کیفی را در برابر ما می‌نهد و از هنرمند واقعی و هنرمندی که خواهد بود، جز این انتظاری نداریم.»

بریرانی همچنین در چند بی‌ینال جهانی گرافیک از جمله بینال برونو (۱۳۵۵) و بینال گرافیک ایران (۱۳۷۱) عضو هیات داوران بوده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه ۵ تا ۱۰ آبان از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به درکه، خیابان احمدپور، پلاک ۶۰، گالری «بن» بروند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما