شناسهٔ خبر: 22101214 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مسعودی‌فرید تصریح کرد:

اطلاع رسانی موارد کودک آزاری وظیفه‌ای در حد وجوب نهی از منکر

گروه جامعه: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور موضوع مقابله با کودک آزاری را از جنس امر به معروف و نهی از منکر ارزیابی و عنوان کرد: کودک آزاری یک جرم عمومی است که نیاز به شاکی خصوصی ندارد و هر کس شاهد کودک آزاری باشد باید به مراجع قانونی اطلاع دهد.

صاحب‌خبر -
حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تبیین نحوه ارائه آموزش به کودکان در مهدهای کودک به منظور مقابله با کودک آزاری پرداخت و گفت: اولین قدم را با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها برداشته‌ایم تا با افزایش سطح آگاهی والدین، کودکان از محیط‌های پرخطر دور باشند.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه مربیان مهدهای کودک را نیز از دیگر اقدامات اجرایی برشمرد و گفت: به والدین و مربیان آموزش می‌دهیم تا به کودکان بیاموزند که چه رفتارهایی پرخطر است و در مواجهه با چنین شرایطی باید چه واکنشی نشان دهند. همچنین مشخصه‌هایی که در یک کودک مورد تعرض و خشونت قرار گرفته شده وجود دارد را بیان می‌کنیم تا مربیان بتوانند شرایط بحرانی را تشخیص دهند.

مسعودی‌فرید به نقش حائز اهمیت والدین برای کودکان پیش از دبستان اشاره و عنوان کرد: کودکان در این سن و سال قدرت و جرأت بیان ندارند و والدین باید زبان گویای آنان باشند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ارائه آموزش به کودکان در مهدها را محدودتر و با زبان کودکانه‌تر همچون ممنوعیت ارتباط گیری با غریبه‌ها، نپذیرفتن هدیه از سوی آنان و لمس نشدن بدن دانست.

وی موضوع مقابله با کودک آزاری را از جنس امر به معروف و نهی از منکر ارزیابی و عنوان کرد: در تعالیم دینی و سیره ائمه اطهار(ع) کودکان از جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند و توجه ویژه‌ای به آنان شده است. کودک آزاری یک جرم عمومی است که نیاز به شاکی خصوصی ندارد و هر کس شاهد کودک آزاری باشد باید به مراجع قانونی اطلاع دهد. شماره تلفن ۱۲۳ راهی برای این اطلاع رسانی به منظور دفاع از حقوق کودکان است.

مسعودی‌فرید به وضعیت کودکان کار نیز اشاره و سوءاستفاده به عنوان یک ابزار کار و یا آزارهای جنسی را مورد توجه قرار داد و گفت: بیش از ۹۶ درصد کودکان کار در کنار خانواده‌هایشان هستند و این ساماندهی باید از خانواده‌ها آغاز شود.

وی آمار ذکر شده در مورد تعرض جنسی به کودکان کار را غیرواقعی و درشت نمایی شده خواند و اظهار کرد: این کودکان در معرض خطر هستند و باید از آنان محافظت شود اما در برخی رسانه‌ها آمارهایی بیان می‌شود که واقعیت ندارد.

وی کارگاه‌های زیرزمینی که هیچ نام و نشانی ندارند را بیشتر از سطح جامعه برای کودکان کار خطرناک دانست و بیان کرد: کودکان کار در معرض خطر هستند و باید آموزش به آنان را نیز دنبال کنیم.

نظر شما