شناسهٔ خبر: 22100713 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مهرداد متانی، علی‌اکبر فرهنگی

انگیزه‌های مصرف شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان

هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی دلایل و انگیزه‌های مصرف شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان است.

صاحب‌خبر -

چکیده

هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی دلایل و انگیزه‌های مصرف شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان است. برای این منظور 458 نفر از شهروندان قائم‌شهری که بیننده شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بوده‌اند، به روش نمونه‌گیری هدفمند ‌انتخاب شده‌اند. روش تحقیق، از نوع پیمایشی و روش جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته بوده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که مخاطبان بیشتر از برنامه‌هایی که جنبه تفریحی‌ـ سرگرمی و آگاهی‌بخشی دارند، استفاده می‌کنند. ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مخاطبان نیز تأثیر زیادی بر میزان و نحوه استفاده از برنامه‌های ماهواره‌ای دارد؛ به گونه‌ای که مردان بیشتر از زنان، برای کسب آگاهی و اطلاع از اخبار و گزارش‌های سیاسی به تماشای ماهواره می‌پردازند؛ در حالی ‌که زنان بیشتر از مردان برای نیازهای اجتماعی خود از ماهواره استفاده می‌کنند. همچنین بر اساس یافته‌ها، اهمیت استفاده از ماهواره برای کسب اطلاعات شناختی و سیاسی، با بالا رفتن سن مخاطبان افزایش می‌یابد و خشنودی استفاده از ماهواره برای سرگرمی در سنین پایین و بالای 55 سال اهمیت بیشتری دارد اما از طرف دیگر، استفاده اجتماعی از برنامه‌های ماهواره‌ در نزد مخاطبان، با افزایش سن رو به کاهش می‌رود.

کلیدواژه ها: شبکه‌های ماهواره‌ای؛ استفاده و رضامندی؛ مخاطب‌شناسی؛ انگیزه

نویسندگان:

مهرداد متانی: دکترای مدیریت رسانه، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر

 علی‌اکبر فرهنگی: دکترای ارتباطات و مدیریت، استاد دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

فصلنامه پژوهش های ارتباطی - دوره 22، شماره 81، بهار 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما