شناسهٔ خبر: 22100687 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرسودگی ۶۱ درصد مسکن روستایی

80001

در حال حاضر دو میلیون و ۱۰۰ هزار مسکن مقاوم روستایی وجود دارد که این رقم تنها ۳۹ درصد از کل واحدهای روستایی را شامل می‌شود به همین دلیل معاون اول رییس جمهور بر اولویت دولت در زمینه پرداخت تسهیلات نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در حال حاضر پنج میلیون و ۳۷۱ هزار واحد مسکن روستایی در کشور وجود دارد که ۶۱ درصد  آنها از دوام و کیفیت مناسبی برخوردار نیستند که قرار است تا سال ۱۴۰۵ تعداد واحدهای مقاوم به ۵۰ درصد برسد. از سوی دیگر تعداد خانوارهای روستایی شش میلیون و ۵۵ هزار خانوار است که نشان می‌دهد با کسری ۶۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی مواجهیم. همچنین تا ۱۴۰۵ بالغ بر ۹۵ هزار ازدواج در روستاها انجام می‌شود که لزوم تولید ۷۷۰ هزار واحد مسکونی روستایی را نشان می‌دهد.

در این خصوص معاون اول رییس جمهور در جلسه رفع موانع پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، تاکید کرد: ارائه تسهیلات برای نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی از مهمترین اولویت‌های دولت است.

اسحاق جهانگیری با اشاره به جایگاه روستا و روستاییان در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور، افزود: اجرای طرح ویژه مسکن روستایی با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی واحدهای مسکونی روستایی اقدامی ضروری است که باید تداوم یابد.

وی پیامدهای منفی عدم توجه به روستاها نظیر مهاجرت بی رویه و رشد آسیب های اجتماعی در کلان شهرها را یادآور شد و خاطرنشان کرد: ساخت مسکن مناسب و مقاوم سازی خانه ها در مناطقی از کشور که بیشتر در معرض سوانح طبیعی نظیر زلزله و سیل هستند، در دستور کار قرار گرفته و این روند تسریع خواهد شد.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات باید جمعا شش میلیون مسکن روستایی نوسازی و مقاوم سازی شود، خواستار هماهنگی بیشتر سازمان برنامه و بودجه، بانکها و بنیاد مسکن برای پیشبرد سریعتر این طرح شد.

جهانگیری تاکید کرد: نباید در اجرای این طرح هزینه اضافی از بابت قرارداد با بانک ها به روستاییان عزیز کشور تحمیل شود.

در این جلسه که وزیر راه و شهرسازی و رییس کل بانک مرکزی و نیز رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نیز روسای بانک‌ها حضور داشتند، پیرامون میزان پرداخت تسهیلات، نحوه باز پس‌گیری مطالبات و نیز پیشرفت کار در حوزه مسکن روستایی بحث و تبادل نظر شد.

یکی از مشکلاتی که هم اکنون در خصوص نوسازی مسکن روستایی وجود دارد عدم کفایت تسهیلات بانکی است. با این حال بانک‌ها در ۱۲ سال اخیر به‌رغم محدودیت‌های مالی که داشتند بنیاد مسکن را همراهی کردند ولی بعضا سخت‌گیری‌هایی دارند. در ماه‌های اخیر نیز مسوولان بنیاد مسکن جلسه‌ای با مسوولان بانک‌ها داشتند که بر تسهیل در پرداخت وام تاکید شد، زیرا در سال جاری از ۲۰۰ هزار واحد ۸۰ هزار ابلاغ شده بود و بانک‌ها موظف شدند ۱۲۰ هزار واحد دیگر را نیز ابلاغ کنند و سخت‌گیری کمتری داشته باشند، لذا قرار شد بانک‌ها مصوبه دولت مبنی بر سفته زنجیره‌ای را ملاک قرار دهند.

بنابراین گزارش، عمده روستاهای کشور به دلیل حوادثی همچون زلزله، سیل و به و طور روزمره با حوادث مواجهند و از طرفی خانه‌های روستایی به دلیل عدم به کارگیری مصالح مقاوم، دچار مخاطره می‌شوند.

از سال ۱۳۸۴ طرح جامع مسکن روستایی ابلاغ شد و دولت مصوب کرد که سالیانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی با تسهیلات ارزان قیمت ساخته شود. این طرح تحقق خوبی داشت و هر ساله انجام شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما