شناسهٔ خبر: 22100686 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری آیین چهلمین سالگرد ارتحال آیت الله سید مصطفی خمینی درقم

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در این مراسم که حضرات آیات و مراجع عظام تقلید حسین نوری همدانی، سید محمد علی علوی گرگانی، عبدالله جوادی آملی، سید محمد سعیدی ، سید جعفر میرعظیمی و سایر شخصیت های علمی و حوزوی، برخی مدیران و مسئولان استان حضور داشتند، یاد و خاطره آن عالم ربانی گرامی داشته شد.
استاد حوزه علمیه قم در این مراسم با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت فقهی، علمی و سیاسی آیت الله سید مصطفی خمینی گفت: حضرت امام راحل 14 سال از عمر شریف خود را تبعید گذرانده که در این ایام حساس، مرحوم سید مصطفی خمینی نیز در کنار ایشان بوده و از وجود نورانی بنیانگذار انقلاب اسلامی نهایت استفاده را بردند.
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد افزود: امام راحل کتاب تحریرالوسیله که از نظر فقهی در سطح بالایی قرار دارد را در کشور ترکیه تالیف کردند و آیت الله سید مصطفی خمینی نیز در این ایام در کنار ایشان بوده و کسب فیض نمودند.
وی گفت: حدود پنج الی شش جلد تفسیر از آن مرحوم چاپ شده که مباحث بسیار ظریف و دقیقی در آن
وجود دارد که نشانه جایگاه علمی این شخصیت وارسته است.
نظری منفرد با اشاره به همراهی سید مصطفی خمینی با امام راحل و نقش ایشان در انقلاب اسلامی گفت: عوامل متعددی در پیروزی انقلاب اسلامی دخیل بوده که در راس آنها رهبری خردمندانه و ژرف اندیش امام راحل بوده است.
وی نقش مردم ولایتمدار و گوش به فرمان امام راحل و همچنین رحلت سید مصطفی خمینی را در پیروزی انقلاب بسیار پررنگ دانست واظهار داشت: رژیم شاه با امکانات گسترده خود، خفقان زیادی در جامعه ایجاد کرده بود ولی چون مردم یکجا و متحد به پا خاسته بودند، رژیم نتوانست در برابر موج انقلاب بایستد.
وی ادامه داد: رحلت شهادت گونه آیت الله سید مصطفی خمینی نیز از عوامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی بود، این رحلت برای امام راحل بسیار سنگین بود ولی ایشان دراطلاعیه ای این ضایعه را به عنوان یکی از الطاف خفیه الهی ذکر کردند.
نظری منفرد گفت: این رحلت در مردم نوعی حرکت و جرقه ای ایجاد کرده و مردم نیز در برابر رژیم ایستادند.
وی ادامه داد: اگر ایثار و از خودگذشتگی شهدا نبود ما در برابر هجمه ها شکست می خوردیم، آنها طاغوت را سرنگون و در جنگ هشت ساله در برابر دشمنان ایستادند و هم فتنه های داخلی را نیز خنثی نمودند.
سید مصطفی خمینی، اولین فرزند امام خمینی در 21 آذر 1309 دیده به جهان گشود و در اول آبان ماه 1356 به طرز مشکوکی در نجف اشرف دارفانی را وداع گفت.
ایشان از همان سنین کودکی تحت تأثیر محیط زندگی خانوادگی خود که به طور کامل مذهبی و علمی بود، رشد کرد و تحصیل را از مکتب خانه‏های محلی شروع کرد و پس از فراگیری آموزش های دوره ابتدایی در مدارس دولتی، به حوزۀ علمیۀ قم وارد شد و به فراگیری علوم و تحصیلات حوزوی پرداخت.
او پس از گذراندن دوره‏های مقدماتی، سطح و خارج در 27 سالگی به درجۀ اجتهاد نایل آمد و در کنار تحصیل و تدریس، تألیف را نیز شروع کرد که تا پایان حیاتش هیچ گاه متوقف نگردید و آثار متعددی را به یادگار گذاشتند.
وی در حوزه از محضر بزرگانی مانند امام راحل و آیات بروجردی، حجت، حسینی شاهرودی، محقق داماد، خویی، سید محسن حکیم ومحمد باقر زنجانی کسب وفیض کرده و دهها کتاب در حوزه علوم اسلامی و فقهی را تالیف نمود.
سید مصطفی با تأثیرپذیری از محیط حوزه علمیه قم و شخصیت و دیدگاه های امام‌خمینی(ره) به فعالیت های سیاسی نیز روی آورد و با شروع نهضت امام به‌طور جدی وارد آن شد و در مقاطع مختلف نهضت در ایران، تبعید در ترکیه و ادامۀ ‌تبعید در عراق تا اول آبان 1356 که به صورت مشکوکی رحلت کردند، به فعالیت های‌سیاسی خود ادامه داد و به عنوان یکی از ارکان نهضت اسلامی، فعالیت های دامنه‏داری را انجام داد.
7401/ 6133/ خبرنگار - بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی

انتهای پیام /*

نظر شما