شناسهٔ خبر: 22100672 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

خودرو‌های فرسوده؛ قاتل خاموش پنهان در پایتخت

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز،  الهام فخاری عضو شورای شهر تهران  با اشاره به این که سه راهکار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای جمع آوری و جایگزین کردن خودروهای فرسوده وجود دارد، افزود: در خصوص راهکار کوتاه مدت، باید علاوه بر ایجاد هماهنگی میانپلیس راهور، دولت و دستگاه های مرتبط، مکانیسم های تنبیهی برای صاحبان خودروهای فرسوده در نظر گرفته شود تا اقدام به بهینه سازی خودروی خود کنند تا آلودگی هوا تشدید نشود.

فخاری با توضیح در مورد روش میان مدت ادامه داد: در روش میان مدت، طی زمان بندی مشخصی می توان شرایط خودروهایی که چندان فرسوده نیستند را با انجام معاینه فنی خودرو و ارتقای استانداردهای معاینه فنی بهبود بخشید و دوباره از این خودروها استفاده کرد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که در بخش بلند مدت می توان به تدریج خودروهای هیبریدی، موتورهای برقی و دوچرخه را وارد معابر شهری کرد، اظهار کرد: پیش از ورود وسایط نقلیه جدید ابتدا ضروری است مناطق مشخصی را برای عبور و مرور آن ها در نظر گرفت و پس از آن و با انجام اقدامات فرهنگی لازم، مردم را با نحوه استفاده و مزایای این وسایط نقلیه آشنا کرد.

وی با اشاره به این که اجرای این راهکارها مستلزم صرف هزینه است، بیان کرد: الگوی هزینه کرد خانواده ها متفاوت است به راحتی نمی توان آن ها را مجاب کرد تا خودروی خود را تعویض کنند، چرا که بسیاری از مردم توان جایگزینی خودروی خود را ندارند و حتی برخی خانواده ها با استفاده از موتورسیکلتی که در اختیار دارند، هزینه های زندگی شان را تامین می کنند.

فخاری یادآور شد: در گذشته اقداماتی در راستای جایگزینی خودروهای فرسوده در شورای شهر صورت گرفته بود و مقرر شد تسهیلات تشویقی به مشتری، وارد کننده یا تولید کننده خودروهای برقی اختصاص پیدا کند که به دلیل برگزاری انتخابات شورای پنجم شهر تهران، این امر فعلا معلق مانده است، اما تلاش می کنیم این برنامه های شهری بزودی عملیاتی شود تا به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم.

بر اساس آمارها، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده در کشور وجود دارد. در این بین، بیش از ۱۰ درصد خودروهای پایتخت نیز فرسوده هستند که عامل ۸۳ درصد آلودگی هوای تهران به حساب می آیند.

منبع:سلامت آنلاین

نظر شما