شناسهٔ خبر: 22100617 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدعیان دروغین طب اسلامی عامل ضربه به سلامت و دین مردم/ انجمن علمی طب سنتی آماده مناظره با مدعیان طب اسلامی

حسینی یکتا گفت: انجمن علمی طب سنتی آمادگی خود را برای مناظره علمی با اين مدعيان اعلام می‌كند.

صاحب‌خبر -

مدعیان دروغین طب اسلامی عامل ضربه به سلامت و دین مردم/ طب سنتی آماده مناظره با مدعیان طب اسلامیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها طب اسلامی به موضوعی جنجالی در جامعه پزشکی تبدیل شده است. اکنون افرادی مدعی هستند که می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها را با طب به اصلاح اسلامی درمان کنند. این افراد که انتقادهای بزرگی به نظام سلامت کشور و طب کلاسیک دارند، طب غربی را ناکارآمد و مضر می‌دانند و  داروهایی، با نام های اسلامی برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ها معرفی می‌کنند، از سوی دیگر اما وزارت بهداشت و اساتید طب سنتی دانشکده‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی نظر متفاوتی با این افراد دارند.

نفیسه حسینی یکتا، رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران در گفت‌و‌گو خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با انتقاد از عملکرد مدعیان طب اسلامی گفت: در حال حاضر جريانی نام طب اسلامی را يدك  می‌كشد که افراد آن بدون آشنایی با ساختار و قوانين حاكم بر بدن و با برداشت و تحلیل‌های شخصی از ظاهر روایات و احادیث، به درمان مردم می‌پردازند. 

وی با اشاره به اینکه آنچه اين روزها از آن به عنوان ”طب اسلامی» ياد می‌شود بنا به ادعای پديد آورندگان آن جدا از طب سنتی ايران و طب كلاسيک است خاطرنشان کرد: ایشان مبنای پيشگيری، تشخیص، درمان و غیره را تنها روایات می‌دانند. همچنین ادعا می‌کنند درمان تمام بيماری ها را از روايات استخراج كرده و نياز به هيچ مكتب درمانی ديگری ندارند. 

حسینی‌یکتا اظهار داشت: در دین اسلام همانند تمامی حوزه‌ها، در حوزه طب هم مطالب مفيدی در آيات و روايات وجود دارد كه گاه احادیث طبی نامیده می‌شوند، پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) از همه علوم بهره‌مند بودند که علم طب نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، اما فلسفه دین ورود به حرفه پزشكی نبوده، فلذا هيچگاه ائمه(ع) بساط طبابت به راه نيانداختند.

وی با بیان اینکه در بيانات گهربار ائمه(ع)، علم به دو دسته علم دين و علم بدن تقسيم شده است خاطرنشان کرد: جدا کردن فقه (دین‌شناسی) از طب (پزشکی) و کار فقها از اطبا، شاهدی بر جدا بودن این دو مقوله است.

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران با اشاره به احادیثی که در حوزه طب آمده بیان کرد: احادیث طبی سه دسته هستند، دسته‌ اول اشاره به معجزات دارد، كه بيماران با عنايت ائمه(ع) شفا یافته‌اند. دسته دوم درخصوص پیشگیری از بیماری ها و سبك زندگي است. این دسته از احادیث اغلب با موازین علمی منطبق هستند. رواج این روایات اگر سند قوی‌‌ای هم نداشته باشند، خطری برای سلامت جامعه ایجاد نمی‌کند. مانند رواياتی که برای حفظ بهداشت يا آداب غذا خوردن وارده شده است.

وی افزود: دسته سوم این احادیث در مورد درمان هستند؛ این گروه از احادیث نبايد بدون تحقيق مورد استفاده قرار گیرند. 

 

استفاده بدون تحقيق از روایات طبی، مشکلات سلامتی ایجاد می‌كند

حسینی‌یکتا با بیان اینکه بايد احادیث مربوط به درمان را مورد ارزیابی و تحقیق قرار داد گفت: با ملاحظاتی که شیخ صدوق در کتاب الاعتقادات در مورد احادیث طبی بیان کرده‌اند، بهره‌گيری بدون تحقيق و پژوهش از روایات طبی، در حوزه درمان، می‌تواند مشکلات زیادی در سلامت جامعه ایجاد كند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا طب سنتی از علوم و احادیث اسلامی هم به شیوه درست استفاده می کند یا خیر، گفت: قطعا، آموزه های دينی در صورتی كه به صورت صحيح استفاده شود، دريچه هايی هستند به روی دنيای علم و می توانند سبب جهش علمی شوند.

 

تحلیل‌های شخصی جريان به اصلاح طب اسلامی برای درمان مردم 

وی با بیان اینکه در حال حاضر جريانی نام طب اسلامي را يدك  می‌‌كشد که فعالان آن بدون آشنایی با ساختار و قوانين حاكم بر بدن و با برداشت و تحلیل‌های شخصی از ظاهر روایات و احادیث به درمان مردم می‌پردازند افزود: این افراد در بسياری از موارد، علاوه بر آنکه تداخلات دارویی را نمی‌شناسند، حتی با خواص گياهان دارويی نیز آشنایی ندارند.

رئیس انجمن طب سنتی ایران خاطرنشان کرد: ایشان که با حداقل‌های دانش طب آشنايی ندارند، جسورانه تمامی درمان‌های فرد را قطع می‌كنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما اكنون با بيمارانی روبرو هستیم كه بر اثر اعتقادات مذهبی خود و استيصال ناشی از بيماری، به اين افراد مراجعه می‌کنند گفت: اما این بیماران پس از شکست در درمان با عوارض ناشی از قطع درمان اصولی و همچنین تمام شدن فرصت طلايی درمان، در بيماری‌های صعب العلاج، به پیش پزشکان می‌روند.

حسینی‌یکتا بیان کرد: در برخی موارد فقط می‌توانيم آهی از سينه بكشيم و با تاثر بيمارمان را ببينيم كه نااميد از درمان جسمش، زخمی هم نیز بر اعتقادات مذهبی اش باقی مانده است.

 

بی‌توجهی جریان به اصلاح طب اسلامی به انتقادات مراجع

وی با اشاره به اهانت متوليان جریان به اصلاح اسلامی به هركسی که  ديدگاه‌های آن‌ها را نقد کند، گفت: متاسفانه شاهد اهانت سردمداران اين جريان به هركس كه رويكردشان را نقد كند، اعم از مراجع عظام، علمای بزرگ حوزه و انديشمندان دانشگاه هستيم.  

رئیس انجمن طب سنتی ایران تاکید کرد: كار به آنجا رسيده است كه بعد از اظهار نظر يكی از مراجع عظام در نقد رويكرد اين آقايان، اين افراد در تقليد آن بزرگوار شك وارد كرده اند.

وی افزود: وقتی جسورانه حرمت چهره‌های شناخته شده حوزه، كه ملبس به لباس مقدس روحانيت هستند را نگاه نمی‌دارند ديگر تكليف افراد برخاسته از دانشگاه معلوم است. 

حسینی یکتا اظهار کرد: صدافسوس كه گاه عموم جامعه و يا حتی افراد اهل علم، عملكرد غيرعلمی و غيرتخصصی اين جريان را به حساب طب ايراني می‌گذارند.

 

انجمن طب سنتی آماده مناظره با مدعیان طب اسلامی

وی بیان کرد: بنده مجددا تاكيد مي‌كنم گنجينه طب سنتی اصيل ايرانی از اين آرايه‌ها پيراسته و مقتدر در كنار طب نوين در حال ريشه دوانيدن در نظام سلامت كشور است. شاهد اين مدعا رضايت بیماران و تعدد مقالات علمی حاصل عملكرد دانشكده های طب ايرانی در چند سال اخير است. 

رئیس انجمن طب سنتی ایران با بیان اینکه انجمن علمی حاضر به مناظره با این افراد است گفت: انجمن علمی طب سنتی برای چندمين بار آمادگی خود را برای مناظره علمی با اين مدعيان اعلام می‌كند. تاكنون بارها برای مناظره از ايشان دعوت كرده‌ايم اما پاسخی نديديم. اين بار نيز مصرانه بر مناظره علمی پافشاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ادعای درمان تمام بیماری‌ها و منع بيماران از جراحی در اورژانس‌های پزشكي نمونه‌ای از رويكرد مدعیان طب اسلام است گفت: ادعای درمان بيماري هاي ژنتيكي مانند سندروم داون و همچنین درمان سرطان مانند سرماخوردگی نیز از ادعاهاي روزمره ايشان است. 

وی تاکید کرد: اعلام آمادگی می‎کنیم تا در صورت معرفی بيماران مبتلا به ”سندروم داون» كه ادعا می كنند درمان نموده اند و حتی می گویند چهره بیمار نیز طبيعی شده است، با ارائه مدارک قبل و بعد درمان، اين مورد را در بهترين مجلات علمی دنيا با نام فرد درمانگر به چاپ رسانيم.

وی یادآور شد: با توجه به ادعاي ايشان در درمان آسان سرطان، قاعدتا هم اكنون خيل عظيمی از شفايافتگان وجود دارند. اعلام آمادگي می‌كنيم در صورت معرفی این افراد با ارائه مدرك قبل و بعد از درمان، كنگره‌ای با حضور تمام متخصصين پزشكی مرتبط با بيماری سرطان ترتيب دهيم، تا اين افراد توانمندی‌هايشان را گزارش كنند.

انتهای پیام/

نظر شما