شناسهٔ خبر: 22100490 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیامدهای خروج آمریکا از برجام فاجعه آمیز است

کنستانتین کساچف رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان روسیه پیامدهای خروج آمریکا از برجام را فاجعه آمیز دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه سی ان ان، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان روسیه پیامدهای خروج آمریکا از برجام را فاجعه آمیز دانست.
کنستانتین کساچف رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان روسیه در مصاحبه ای نادر با کریستین امانپور مجری سرشناس شبکه تلویزیونی سی ان ان، این هشدار را داد.

کریستین امانپور گفت، کنستانتین کساچوف می گوید با توجه به اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خارج کردن آمریکا از توافقنامه های تجاری، توافقنامه های تغییرات آب و هوایی و احتمالا حتی توافقنامه هسته ای تاریخی با ایران، اما ولادیمیر پوتین همچنان مثل همیشه در داخل و خارج روسیه قدرتمند است.
کنستانتین کساچف در آغاز این مصاحبه به پرسشی درباره آزادی الکسی ناوالنی رهبر مخالفان دولت پوتین پاسخ داد و گفت: به نظر من هیچ سیاستمداری در روسیه تهدیدی واقعی برای رئیس جمهور پوتین نیست، علت هم ساده است چون رئیس جمهور پوتین واقعا در روسیه محبوب است. وی از حمایت بیش از هشتاد درصدی مردم روسیه برخوردار است. قطعا این هشتاد درصد رقم ساختگی و جعلی نیست. ولادیمیر پوتین برای رفع نگرانی های شهروندان روسی واقعا پاسخ دارد.
کنستانتین کساچوف افزود: علت محبوبیت ولادیمیر پوتین در روسیه این نیست که وی در مقابل غرب موضع گیری می کند، بلکه ولادیمیر پوتین به اعاده کرامت ملی روس ها کمک کرد درحالیکه در روسیه در دهه های هشتاد و نود میلادی این کرامت ملی به شدت آسیب دیده بود و اصلاحات اولیه انجام شده در روسیه مدرن و امروزی در دهه نود میلادی، نیز خوب جواب نداده بود! علت محبوبیت پوتین این موضع گیری ها نیست. علت اصلی این است که ولادیمیر توانسته است ثبات اقتصادی و اجتماعی را به روسیه بیاورد. در مورد روابط ما با غرب باید گفت که ما نمی توانیم متکی به اشتباهاتی باشیم که آمریکا و غرب انجام می دهند! این اشتباهات به منافع ملی ما صدمه می زند. پس موضوع این نیست که پوتین با شخص خاصی یا کشور خاصی مقابله می کند بلکه موضوع این است که ولادیمیر پوتین با سیاست های نادرست موافقت نمی کند. سیاست های نادرست نه تنها مشکلات را حل نمی کنند بلکه بیشتر هم می کنند.
کریستین امانپور در ادامه این مصاحبه گفت: آیا به نظر شما خودداری رئیس جمهور ترامپ از تائید دوباره توافقنامه هسته ای ، باعث صدمه زدن به جامعه بین المللی خواهد شد؟
کنستانتین کساچف گفت: توافقنامه ها باید مورد حمایت قرار گیرند و باید رعایت شوند. این یک اصل در قانون بین الملل است. این وضعیت یعنی رعایت قانون بین الملل نمی تواند منوط به این باشد که چه فردی رئیس جمهور آمریکا است! ما در مورد ایران به یک توافقنامه چند جانبه دست یافتیم، این توافقنامه یکی از معدود موفقیت هایی بود که ما توانسته ایم به آن دست یابیم. بنابراین پیامدها فاجعه آمیز خواهد بود!
وی افزود: به اعتقاد من، نه تنها روسیه بلکه هر کشور مشارکت کننده ی دیگر در این توافقنامه، شامل آلمان، انگلیس ، فرانسه و چین، همه شان مخالف تصمیم آمریکا برای بیرون رفتن از این توافقنامه هستند. این (چنین خروجی) یک فاجعه کامل است. این کشورها نمی توانند درک کنند که چرا کنگره آمریکا در این مقطع زمانی و در این وضعیت به نوعی در حال حمایت کردن از نیات رئیس جمهور ترامپ است.
وی در بخش دیگری از مصاحبه خود از نبود ارتباط بین آمریکا و روسیه انتقاد کرد و گفت روسیه و آمریکا از نبود تماس و ارتباط بین یکدیگر رنج می برند.

نظر شما