شناسهٔ خبر: 22099287 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

الگوی مردمی

بیابان‌زدایی از 100 هکتار زمین توسط یک خانواده جهادگر

عبدالله یوسفی، ساکن شهرستان زرین دشت از توابع استان فارس، مردی است عاشق طبیعت که دست به کاری خارق العاده و بسیار ارزشمند زده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج سازندگی، او درباره علت ورودش به عرصه بیابان‌زدایی می‌گوید: دوست داشتم یک یادگاری جاودانه از خودم برجا بگذارم و خدمتی به نسل آینده بکنم. من می‌توانستم این سرمایه زمانی و اقتصادی را در عرصه‌ای درآمدزا صرف کنم، اما عشق به طبیعت این حرف‌ها را نمی‌شناسد. با انجام این طرح با خدا معامله کردم و از دولت و سایر نهادها هیچ انتظاری ندارم.

او می‌افزاید: در شروع کار به فکر افتادیم تا از اراضی بلااستفاده‌ای که منشا بحران‌های زیست‌محیطی، فرسایش خاک، هدر رفت آب و ریزگردها هستند، استفاده کنیم. در پی این تصمیم، طرح بیابان‌زدایی را در زمین‌های شور شهرستان زرین دشت اجرا کردیم و نتیجه مطلوبی هم از این فعالیت حاصل شد. ابتدا مساحت کوچکی را با یک حرکت جهادی خانوادگی احیا کردیم. در ادامه به کارمان وسعت دادیم و زمین‌های زیادتری را برای اجرای این طرح انتخاب کردیم.

آقای یوسفی از رزمندگان دفاع مقدس است. او با بیان این که دولت مسئول بیابان‌زدایی در کشور است، می‌گوید: متاسفانه دولت به دلایل گوناگون در بیابان‌زدایی موفق نبوده است. هدف ما از اجرای جهادی و خودجوش طرح بیابان‌زدایی، ترویج این شیوه از آبادسازی در سایر استان‌های کشور بود. در حال حاضر بیابان‌های استان خوزستان منشأ اصلی ریزگردها در این استان هستند و رفع این معضل نیازمند حرکتی جهادی و مردمی است.

او خاطر نشان می‌کند: اجرای پروژه بیابان‌زدایی از 100 هکتار زمین توسط مردم و در قالب اردوی جهادی، لبیکی به فرمایش و خواسته رهبر معظم انقلاب درباره حفاظت از محیط‌زیست و بیابان‌زدایی بود. امیدواریم مسئولان اجرایی کشور نیز دست به کار شوند و برای مبارزه با ریزگردها کمر همت ببندند. طرح ما می‌تواند یاری‌دهنده طرح‌های اقتصاد مقاومتی در کشور باشد، چراکه اقتصاد مقاومتی بدون حمایت و توجه به محیط‌زیست امکان‌پذیر نیست. محیط زیست مقدمه حیات و زندگی است و باید به آن اهمیت دهیم. بسیج که نمود مشارکت‌های مردمی است، بخوبی می‌تواند از این ماموریت سربلند بیرون بیاید، همچنان که در واکسیناسیون دام‌ها در کشور دیدیم که جهادگران بسیجی گل کاشتند و ظرف کمتر از 10 روز، 13 میلیون قطعه دام و طیور را واکسیناسیون کردند.

آقای یوسفی با تاکید بر نقش رسانه ملی در بیابان‌زدایی، خاطرنشان می‌کند: کشور ما در منطقه‌ای خشک و کویری قرار گرفته و آمار بیکاری و معضلات اجتماعی در آن بالاست. ما می‌توانیم با احیای اراضی، اشتغال‌زایی کنیم و تولید را بالا ببریم. ما باید جنگل‌ها را احیا کنیم. مجلس شورای اسلامی به مدت 10 سال به جنگل‌های شمال تنفس داده است، یعنی ظرف این مدت 10 ساله حتی یک درخت نباید قطع شود و در مقابل واردات چوب را آزاد کرده‌اند و از واردکنندگان چوب هیچ گمرکی دریافت نمی‌شود. از این مدل قوانین باید به نفع بیابان‌زدایی و جنگلکاری هم تصویب شود. رسانه ملی باید به کمک بیابان‌زدایی بشتابد و با ساخت مستندهای زیبا، فرهنگ بیابان‌زدایی را گسترش دهد.

این فعال جهادی با تاکید بر نقش بیابان‌زدایی در اشتغال‌زایی برای جوانان، می‌گوید: طرح بیابان‌زدایی، یکی از زمینه‌های اصلی برای اشتغال‌زایی جوانان است. استفاده از فرصت‌های خدادادی و بکرِ طبیعت به طور قطع می‌تواند راهگشا باشد. ما آب و زمین در اختیار داریم. کافی است مردم پای کار باشند و دولت از آنها حمایت کند تا مشکلات مرتفع شود. بیابان‌زدایی باید به یکی از سیاست‌های اصلی نظام تبدیل شود و دو سوم از خاک کشور که بلااستفاده است، با بیابان‌زدایی جان بگیرد. تهدیدهای خطرناکی چون فرسایش خاک، ریزگردها، هدررفت آب، مهاجرت، گرما، سیلاب و نشست زمین به خاطر بی توجهی به طبیعت و بیابان‌زایی ایجاد شده است.

او می‌افزاید: بیابان‌زدایی موجب تحول بنیادین و عظیمی در کشورمان خواهد شد. متاسفانه ایران یک‌سوم میانگین جهانی بارندگی دارد. بخش عمده‌ای از بارندگی در ایران به دلیل فقدان مدیریت، هدر می‌رود و این اتفاقات، وظیفه ما را سنگین تر می‌کند. ما بیشتر از حد مجاز از سفره‌های زیرزمینی استفاده کرده‌ایم و بسیاری از روستاها خالی از سکنه شده‌اند. نزدیک به 15 میلیون حاشیه‌نشین داریم که یک خطر اجتماعی بزرگ به حساب می‌آید. بسیج سازندگی تا حدی در این زمینه وارد عمل شده، اما ادامه این حرکت نیازمند حمایت دولت در سطحی وسیع است.

نظر شما