شناسهٔ خبر: 22098797 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

واکنش‌ها به انتخاب منصور غلامی ‌و رضا اردکانیان ادامه دارد

صاحب‌خبر -

با معرفی منصور غلامی‌و رضا اردکانیان به مجلس شورای اسلامی‌لابی و مذاکرات بین بهارستان و پاستور آغاز شده است. عمده نظرها در رابطه با اردکانیان مثبت است اما نظرات راجع به منصور غلامی‌وزیر پیشنهادی علوم متفاوت است. دیروز تعدادی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه علامه در اعتراض به وزیر پیشنهادی علوم تجمع کردند. نظر مجلس هم نسبت به وزیر پیشنهادی علوم یک دست نیست. تعدادی از نمایندگان او را گزینه مثبتی می‌دانند و عده دیگری موضع خنثی یا منفی نسبت به او اتخاذ می‌کنند، شاید به همین خاطر است که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: «باید مواضعش را برای نمایندگان شفاف کند». غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با ایسنا درباره معرفی رضا اردکانیان به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس، گفت: ایشان فردی کارشناس هست، همچنان که آقای بیطرف هم همین‌طور بود اما آقای بیطرف نتوانست دغدغه مجلس را برطرف کند و به همین دلیل رای نیاورد ولی فکر می‌کنم آقای اردکانیان با توجه به سوابق بین‌المللی و تجربه آقای بیطرف در جلسات این هفته با نمایندگان مواضع فنی خود را مشخص کند و اگر دغدغه‌ای هست آن را رفع کند.
وی با بیان اینکه «اردکانیان از نظر فنی، سیاسی و اقتصادی نقصی ندارد» افزود: در مورد رای عدم اعتماد مجلس به آقای بیطرف ما 20 درصد و خود ایشان 80 درصد نقش داشت. ایشان تلاش نکرد با دیدگاه‌هایش مجلس را قانع کند و نطقش هم نقشی در تحریک مجلس نداشت و طبیعتا مجلس به ایشان رای نداد اما به نظرم آقای اردکانیان تجربه آقای بیطرف را می‌بیند. نماینده مردم گچساران در مجلس درباره وزیر پیشنهادی علوم نیز گفت: من شناخت زیادی نسبت به آقای غلامی‌ندارم و مجلس به جز برخی افراد کلا ایشان را نمی‌شناسد، لذا ایشان باید برای نمایندگان مواضعش را شفاف کند چرا که وزارت علوم یک وزارتخانه تاثیرگذار است و جامعه روی آن حساسیت زیادی دارد.
«منصور غلامی» برنامه خاصی برای وزارت علوم ندارد
یکی از اعضای کمیسیون آموزش می‌گوید: وزیر پیشنهادی علوم برنامه ششم توسعه را کپی و به عنوان برنامه خود به مجلس ارائه کرده است. سیدمحمدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به معرفی غلامی‌به عنوان وزیر پیشنهادی علوم گفت: وی مشی اصلاحاتی داشته و از حامیان معین در گذشته بوده است. وی ادامه داد: غلامی‌در چهار سال اخیر همان‌طور که حجت‌الاسلام روحانی می‌خواهد، مشی اعتدالی پیدا کرده است.
ابطحی افزود: مشی اعتدال و میانه‌روی در اقتصاد امکانپذیر است اما در سیاست حق و باطل حد وسط نداشته و نمی‌توان بندبازی کرد. نماینده مردم خمینی‌شهر با اشاره به برنامه‌های کاری غلامی‌اظهار کرد:وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات تنها برنامه ششم توسعه را در حیطه وظایف وزارت علوم کپی و به عنوان برنامه خود به مجلس ارائه کرده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: بحث تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها در برنامه ششم توسعه ذکر شده اما آقای غلامی‌هیچ‌گونه برنامه‌ای برای اجرای آن اعلام نکرده است، با این‌برنامه‌ها بنده هم می‌توانم وزیر علوم بشوم.
ابطحی بیان داشت: مشی بنده برای بررسی وزرای پیشنهادی دولت، بررسی برنامه‌های آنهاست و بر روی سوابق خانوادگی و سیاسی افراد تکیه نمی‌کنم. وی همچنین با اشاره به مخالفت اصلاح‌طلبان با وزیر پیشنهادی علوم نیز اذعان کرد: غلامی‌از سیاست‌های گذشته خود عدول کرده و این امر دلیل مخالفت اصلاح طلبان با وی است. نماینده مردم خمینی‌شهر خاطرنشان کرد: بعید نیست که غلامی‌روز یکشنبه رأی اعتماد لازم را کسب نکند زیرا اکنون چالش آنکه بار دیگر وزارت علوم تا سه ماه دیگر با سرپرست اداره شود، وجود دارد. اما عضو دیگر این کمیسیون معتقد است که وزیر پیشنهادی علوم «سوابق اجرایی خوبی اما به صورت خطی عمل می‌کند».
محمد قمی‌عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به معرفی منصور غلامی‌به عنوان وزیر پیشنهادی علوم گفت: روحانی یک اعتدالگراست و به دنبال افرادی معتدل برای حضور در دولت است. وی ادامه داد: غلامی‌فردی باسواد و دارای سوابق اجرایی خوب است، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که با دانشجویان برخورد خوبی نداشته و به صورت خطی عمل می‌کند.
قمی‌همچنین در واکنش به مخالفت برخی اصلاح‌طلبان با غلامی‌به عنوان وزیر پیشنهادی علوم هم تأکید کرد: غلامی‌یک چهره اصولگراست که با سیاست‌های اعتدالی ذکر شده به وسیله روحانی همخوانی ندارد. عضو فراکسیون امید خاطرنشان کرد: اکنون در مجلس آراء نسبت به وزیر پیشنهادی علوم به صورت 50-50 است و احتمالا روز یکشنبه رأی اعتماد نمایندگان را کسب کند. رمضانعلی سبحانی‌فر عضو دیگر فراکسیون امید معتقد است که «وزیر پیشنهادی علوم، گزینه خوبی است.» این عضو فراکسیون امید  در گفت‌وگو با آنا، با اشاره به معرفی منصور غلامی‌به عنوان وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزیر معرفی شده، خوب است و امیدواریم رای آورده تا وزارت خانه‌ها هر چه زوتر سر و سامان یابد. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی‌ با بیان اینکه با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها، باید هر چه زودتر وضعیت وزارت علوم سر و سامان یابد، توضیح داد: دلایل مخالفت برخی دانشجویان با وزیر علوم باید متقن باشد و تنها در این صورت بر رای نمایندگان تاثیر خواهد گذاشت.
جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به جلسه انتهای هفته اخیر چند نماینده اصلاح‌طلب مجلس با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری که در دفتر محمدرضا عارف برگزار شد، با تاکید بر این‌که منصور غلامی‌ از مدیران دانشگاهی اصلاح‌طلب، با اخلاق و توانمند است، گفت: نکته حائز اهمیت این است که به هر حال هیچ وزیری، قرار نیست همه امور را به‌تنهایی پیش ببرد و باید ببینیم اولاً برای اداره وزارت علوم چه برنامه‌ای دارد و در ثانی ببینیم چه رویکردی در انتصابات خود خواهد داشت.
اما هنوز نظر فراکسیون امید به صورت رسمی‌و کلی در رابطه با هیچ کدام از وزرای پیشنهادی اعلام نشده و قرار است که اردکانیان و غلامی‌مهمان فراکسیون امید باشند.
در همین رابطه بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به برنامه‌های فراکسیون امید در مسیر بررسی کارنامه و سوابق وزرای پیشنهادی علوم و نیرو اعلام کرد: اعضای کمیته ارزیابی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو صبح دیروز در فراکسیون امید نشستی را با حضور آقای اردکانیان داشتند که سوالات و نقطه‌نظرات خود را از ایشان مطرح کردند و آقای اردکانیان هم دیدگاه‌های خود را برای نمایندگان تشریح کرد.
نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس همچنین درباره وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آقای اردکانیان، توانمندی، علم و تجربه کافی برای اداره وزارت نیرو را دارد و سوابق کاری‌اش نیز نشان می‌دهد که می‌تواند در موقعیت فعلی که کشور به‌لحاظ بحران آب با مشکل مواجه است، گره‌گشا باشد. سخنگوی فراکسیون مجمع عمومی ‌فراکسیون امید همچنین از برگزاری جلسه مجمع عمومی‌این فراکسیون در روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: نشست مجمع عمومی‌فراکسیون از ساعت ۱۶ تا ۱۸ روز سه‌شنبه و با حضور وزرای پیشنهادی علوم و نیرو برگزار خواهد شد.
 

نظر شما