شناسهٔ خبر: 22098668 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

نوبخت: آمارها دستکاری نمی‌شود

رئیس جمهوری مخالف گرانی دلار است

صاحب‌خبر - محمد باقر نوبخت با بیان اینکه در آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار دستکاری رخ نمی‌دهد، گفت: قسم می خورم قبل از اعلام نتایج از آن بی‌خبرم.
به گزارش ایسنا، محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم روز ملی آمار گفت: آمارهای مهم تولید شده از سوی مرکز آمار، اول هر ماه برای من پیامک می شود و همان لحظه مستقیم به رئیس جمهوری هم پیامک می شود.
وی ادامه داد: به این ترتیب آمارهای تولیدی مرکز آمار برای ما بسیار مهم است. ما در سازمان برنامه و بودجه در ساختمان بهارستان، هر روز با مرکز آمار زندگی می کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای دومین بار رشد
سرمایه گذاری در زمستان و بهار مثبت شد که این تاثیر خود را بر ساختمان گذاشت، بنابراین این بخش هم در دو فصل گذشته مثبت شد؛ این در حالی است که اگر از افراد بیکار بپرسید آیا رشد مثبت در زندگی شما نمود دارد، حتما پاسخش منفی است و متاسفانه همین حرفها در صدا و سیما پخش می شود.
وی همچنین گفت: با اقداماتی که کردیم به ٢۵ هزار واحد تولیدی وام دادیم اکنون دیگر رشد آنها منفی نیست و از رهبری اجازه گرفتیم تا از خروج آبهای مرزی جلوگیری کنیم و چهارشنبه هفته گذشته نیز گزارش خوبی از آن دریافت شد.
نوبخت ادامه داد: اکنون برخی واحدها رونق گرفته‌اند، ولی بخشی دیگر هم هنوز مشکل دارند. در شناسایی مشکلات اطلاعات مرکز آمار به درد ما می خورد، بنابراین باید از آن حمایت کرد.
وی اظهار کرد: به جمعیت شاغل ٧٣ هزار نفر به حجم شاغلان اضافه شده‌اند و برای اولین بار همه کسانی که وارد بازار کار شدند، شغل پیدا کردند و لی هنوز هم سه میلیون نفر بیکارند.
رئیس شورای عالی آمار گفت:باید به مرکز آمار اعتماد کنیم و قسم یاد می‌کنم که قبل از انتشار، از آمار بی خبرم.
وی گفت: تورم شهری در مهرماه هشت درصد است، اینکه تصور شود که ما آمار را دستکاری می‌کنیم درست نیست و قسم یاد می‌کنم اینطور نیست.
قیمت نفت در بودجه ۹۷ مشخص نیست
نوبخت در حاشیه این مراسم نیز در جمع خبرنگاران در خصوص سناریوهای قیمت نفت در بودجه سال آینده گفت: هنوز سناریوهای قیمت نفت در بودجه سال ۱۳۹۷ قطعی نشده است. البته باید اعداد و ارقام را با مبانی موجود پیش بینی کنیم ولی هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نرسیده ایم. هنوز مطمئن نیستیم که قیمت نفت برای بودجه سال آینده به چه نحوی دیده شود، اما پیش بینی ما بر این است که روی اعداد مطمئن بودجه ریزی کنیم.
وی ادامه داد: در خصوص دلار نیز موضوع به همین گونه
برنامه ریزی خواهد شد؛ چرا که چند عدد در هم ضرب می‌شود تا درآمدهای نفتی را مشخص کند؛ به این معنا که یک عامل مقدار فروش نفت، دوم قیمت هر بشکه و در نهایت نرخ تسعیر است که با چه ضریبی دلار را به ریال تبدیل کنیم. با توجه به تاکیدی که بر جلوگیری از نوسانات قیمت دلار حتی در بازارهای آزاد داریم، بودجه نیز باید به نحوی طرح ریزی شود که در نرخ ارز مبادله ای در بانک مرکزی دقت لازم صورت گیرد، چرا که ممکن است بتوانیم با اعداد بیشتری دلار را به ریال تبدیل کنیم، ولی نباید این نکته را فراموش کنیم آثاری که این موضوع بر تورم و اقشار ضعیف جامعه خواهد داشت، منفی است.
وی ادامه داد: اگر در این رقم بی دقتی شود اقشار کم درآمد ضعیف‌تر و اغنیا غنی‌تر می‌شوند و باعث ایجاد موج روانی در بازار می‌شود؛ پس دولت از ارزان کردن ریال خود در برابر دلار به شدت اجتناب می کند و ما به دنبال افزایش قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی هستیم.
نوبخت اطمینان داد که دولت اجازه نخواهد داد قیمت‌ها بی‌رویه افزایش پیدا کند و البته ابزارهای قانونی در اختیار دارد که بتواند از این نوسانات هیجانی جلوگیری کند؛ چراکه دولت جزو وظایف خود می داند که از مردم حمایت کند و به همین جهت نرخ دلار روز شنبه از ۳۹۰۰ تومان نیز پایین تر آمد و باز هم باید به همین ترتیب تلاش کنیم که جلوی نوسانات ارز را بگیریم.
نظر رئیس جمهور در خصوص نوسانات نرخ ارز
نوبخت در پاسخ به این سوال که برخی در دولت موافق افزایش نرخ دلار تا ۵۰۰۰ تومان هستند، گفت: واقعیت این است که دولت بر این باور است که باید نرخ را به صورت منطقی تعیین کرد و این در شرایطی است که در دولت افراد مختلفی نظرات متفاوتی دارند ولی واقعیت آن است که آنچه به عنوان برون‌داد و سیاست دولت در حوزه ارز بوده و رئیس جمهور نیز در نهایت آن را تایید می کند، به نحوی است که پول ملی باید تقویت شود و به افزایش قدرت خرید مردم بینجامد؛ به همین جهت با همه صحبت هایی که عده ای در خصوص تورم می کنند که دیگر کنترل آن کافی است و افزایش اندک مشکل ساز نیست، ما معتقد به کنترل تورم هستیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: با افزایش تورم، قدرت خرید مردم کاهش می یابد و اگر قیمت دلار بالا رود و ریال در برابر آن تضعیف شود، پول ملی ضعیف خواهد شد و آقای رئیس جمهور نسبت به هر دو موضوع بسیار حساس است.
نوبخت گفت: سازمان و نهادی که باید این موارد را به برنامه تبدیل کرده و بودجه را تامین کند، سازمان برنامه و بودجه است که طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی جزئی از اختیارات شخص رئیس جمهور است.
وی ادامه داد: ما ضمن اینکه خواستار روند طبیعی نرخ دلار و جلوگیری از نوسانات شدید آن هستیم، تلاش می کنیم که قیمت آن را غیرمنطقی تعیین نکنیم؛ چرا که اگر این قیمت غیرمنطقی تعیین شود اشکالات دیگری به وجود خواهد آمد؛ پس باید
زمینه های فراهم کردن آثار این سیاست را نه از راه دستوری ببینیم، بلکه باید از راه عملیاتی و منطقی استفاده کنیم.
سال ۹۷ شکاف کسری بودجه کاهش می یابد
نوبخت درباره بر کسری بودجه ۱۳۹۷ با توجه به بودجه ریزی عملیاتی اضافه کرد: تصور من این است که اگر بودجه ریزی عملیاتی اجرا شود، کسری بودجه به میزان منطقی تری رخ خواهد داد و بودجه سال آینده نسبت به بودجه ای که حتی در سال ۱۳۹۶ دیده شده بسیار منطقی‌تر بسته خواهد شد؛ به این معنا که قیمت نفت و درآمدهای مالیاتی منطقی تر دیده شده است. البته باید توجه داشت که ۳۱۹ هزار میلیارد تومان بودجه به مجلس رفت ولی از آنجا ۳۴۶ هزار میلیارد تومان بیرون آمد که از یک طرف باید منابع اضافه
می شد و از سوی دیگر مصارف نیز افزایش می‌یافت.
وی ادامه داد: وقتی مصارف بودجه افزایش پیدا می کند همه انتظار دارند که تخصیص بودجه بیشتر شود، در حالی که اعدادی که تصور می شد به اندازه درآمد دولت است، از سوی مجلس افزایش یافت و این رقمی معادل ۲۶ هزار میلیارد تومان بود و به همین جهت روش بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد که روشی سخت است، جلوی این کسری را می‌گیرد.
جزئیات دستورکار جلسه تیم اقتصادی دولت
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برگزاری جلسات مرتب رئیس جمهور با تیم اقتصادی دولت به صورت هفتگی گفت: پیش از برگزاری جلسه با رئیس جمهور، پیش جلساتی نیز میان وزرای اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار می‌شود تا بتوان درخصوص جلسه هفتگی با رئیس دولت تصمیم سازی کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: جلسه که در این سازمان با حضور تیم اقتصادی دولت تشکیل می شود عمدتا معطوف به تغییر شیوه بودجه ریزی جاری کشور است که بتوان از روش سنتی افزایشی که سالهای سال اجرایی می شد به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد حرکت کنیم؛ به همین جهت برای تمامی دستگاهها قیمت تمام شده به ویژه هزینه واحد فعالیت را محاسبه کرده و به هر دستگاه بر اساس هزینه واحد مشخصی که دارد، بودجه تخصیص می‌دهیم؛ به نحوی که بر این اساس برای سال ۱۳۹۷ مشخص است چه کمیتی را باید یک سازمان انجام دهد و قیمت آن چقدر است، پس این دو را در هم ضرب کرده و به یک بودجه عملیاتی می رسیم.
نوبخت ادامه داد: امسال دیگر این گونه نخواهد بود که بودجه یک دستگاه بر اساس آنچه که سال گذشته مصوب شده افزایش یابد و عددی در لایحه گنجانده شود؛ بلکه در بودجه ای که ۱۵ آذرماه به مجلس ارائه خواهیم داد، اعداد و ارقام هر دستگاه بر اساس هزینه واحد خدمات و مقدار تعیین شده کمی لحاظ خواهد شد؛ ضمن اینکه پیش بینی شده صرفه جویی هایی نیز در این رابطه صورت گیرد.
سخنگوی دولت صرفه جویی در بودجه دولتی را یکی از
سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: باید مشخص کنیم که در سال آینده نسبت به سال جاری چقدر صرفه جویی صورت خواهیم داد؛ به خصوص اینکه هر چقدر صرفه جویی شود باید صرف سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی شود.
وی با بیان اینکه برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمند انجام سالانه ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم، خاطرنشان کرد: دولت باید حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از این رقم را در طرح های عمرانی هزینه کند و اگر قرار باشد هر منبع درآمدی از مالیات، نفت و اوراق خزانه داریم را صرف هزینه های جاری کنیم، امکان سرمایه گذاری در طرح های عمرانی از بین می رود.
نوبخت همچنین افزود: در هفت ماهه ابتدای سال جاری ۳۰ هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص داده شده که یک بخشی از آن نقدی و بخشی دیگر به صورت اوراق است. این در شرایطی است که امسال می خواهیم ۴۴ هزار میلیارد تومان
سرمایه گذاری در طرح های عمرانی داشته باشیم که ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به اسناد اوراق خزانه است و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از بودجه تخصیص داده می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که ۹۰ درصد از بودجه صرف هزینه های جاری شده و سهمی برای عمران باقی نمی ماند، گفت: این نگرانی کاملا به جا است و تمام تلاش ما هم این است که بتوانیم بودجه جاری را کمتر کنیم و بودجه عمرانی را افزایش دهیم اما باید توجه داشت که قیمت نفت و درآمدهای دولت از محل آن از سال ۱۳۹۲ تا به حال به نصف رسیده؛ چراکه هر بشکه نفت ۱۰۴ دلار بوده و اکنون عملکرد متوسط شش ماهه نشان می‌دهد که این رقم ۴۷ دلار در هر بشکه است؛ البته پیش بینی می شود که با افزایش قیمت نفت به طور متوسط ۵۰ دلار از فروش هر بشکه به دست آوریم اما به هر حال منابع کاهش یافته است.
نوبخت گفت: برای اینکه بتوانیم به طرح های عمرانی تحرک بخشیم از مکانیزم اسناد خزانه استفاده کرده ایم و هر کسی که آن را دریافت کند باید بعد از دو سال ۱۸ تا ۱۹ درصد از دولت سود بگیرد؛ به این ترتیب ما می توانیم بخشی از نقدینگی بازار را جذب کنیم، اما باید ۱۸ درصد سود بدهیم که البته این یک روش دائمی نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما