شناسهٔ خبر: 22098138 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

حسینی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

همدلی دستگاه دیپلماسی با نهادهای نظامی محاسبه دشمن را به هم ریخت/ تا هویت انقلابی ما پا برجاست، دشمنی آمریکا ادامه خواهد داشت

سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه تا زمانی‌که هویت اسلامی و انقلابی ما پا برجاست، اقدامات خصومت‌آمیز آمریکایی‌ها علیه ما نیز ادامه خواهد داشت، گفت: همراهی و همدلی مسئولان سیاست خارجی کشورمان با فرماندهان نظامی در موضع‌گیری‌ها تمام محاسبات دشمنان را به هم ریخت.

صاحب‌خبر -
گروه بین‌الملل دفاع پرس: ترامپ در سخنرانی اخیر خود در مورد کشور ایران و توافق هسته‌ای جدیدترین استراتژی ایالات متحده را مطرح کرد و برجام را به سخره گرفت؛ توافقی که بین ایران و پنج کشور اروپایی و ایالات متحده آمریکا به  سرانجام رسیده است. توافقی که ماحصل 13 سال مذاکره سخت و پیچیده است و به عنوان یک الگو و مدل بزرگ دیپلماسی و مذاکره در نظام بین‌الملل در جهت حفظ صلح و امنیت در منطقه و جهان تعریف شده است. ترامپ با جملات و گفتمانی بدون منطق و خارج از عرف دیپلماتیک تلاش کرد این توافق بین‌المللی را با بدترین توافق نامه تاریخ آمریکا و جهان خواندن آن، زیر سئوال ببرد است. این اظهارات سخیفانه ترامپ علیه ایران بهانه‌ای شد تا خبرنگار دفاع پرس گفت‌وگویی تفصیلی در این زمینه با سیدمحمدعلی حسینی سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی، سفیر سابق ایران در ایتالیا و مشاور بین‌الملل دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  داشته باشد که در ادامه مشروح این گفت‌وگو از منظر مخاطبان می‌گذرد:

دفاع پرس: سخنرانی اخیر ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه ایران واکنش‌های مختلفی در داخل و خارج از کشورمان داشته است، بفرمایید تحلیل و ارزیابی شما از اینگونه مواضع خصمانه و البته تکراری دولتمردان آمریکا علیه ایران چیست؟ و چه اهدافی پشت اینگونه اظهارنظرها پنهان است؟

حسینی: صحبت‌های اخیر ترامپ تحت عنوان کلی به‌عنوان راهبرد جدید آمریکا درباره ایران مطرح شد؛ اما وقتی اظهارات وی را بررسی می‌کنیم، هیچ نشانه‌ای از راهبرد در آن نمی‌بینیم، در عین حال هیچ نکته جدیدی هم ملاحظه نمی‌شود. بسیاری از مطالبی که ترامپ مطرح کرد، جسته و گریخته در فرصت‌های مختلف آنها را گفته بود؛ اما در سخنرانی اخیر همه یاوه گویی‌های قبلی خود را به هم بافت و تکرار کرد.

نکته‌ای که به نظر من حائز اهمیت است، این است که ما باید تلاش کنیم صرفا توافق هسته‌ای در صحبت‌های ترامپ برجسته نشود، چراکه ترامپ به ملت ایران اهانت کرد و این مسئله ساده‌ای نیست که بتوان از کنار آن به راحتی عبور کرد. یک موضوع مسئله برجام بود که مطرح کرد، اما قبل از اینکه از این موضوع حرف بزند ملت ایران را تروریست نامید؛ ملتی که چند هزار سال تمدن مکتوب دارد، این در حالی است که کشوری که ترامپ در آن زندگی می‌کند 200 سال است که تازه به استقلال رسیده و از نظر فرهنگی و تمدنی چند هزار سال از ایران کوچکتر است.

 اهانت های دیگر ترامپ در این سخنرانی تعرض به انقلاب اسلامی و مردمی ایران، نظام مردمسالار جمهوری اسلامی و رهبریت این نظام بود. اضافه بر این  بسیاری از موضوعات را به دروغ مطرح کرد. اینکه یک مقام رسمی در جایگاه ریاست جمهوری آمریکا واقعیت‌ها را وارونه کند و اعلام کند که ایران در حادثه تروریستی 11 سپتامبر دخیل بوده و یا ایران در تشکیل القاعده و طالبان نقش داشته و به تروریست‌ها در استفاده از سلاح شیمیایی کمک کرده؛ همه این مواردی که ترامپ مدعی آن‌ شد، اتهامات سنگین و البته بی‌پایه‌ای است که نمی‌شود به راحتی از کنارش عبور کرد.  به نظر من باید مسئولان و سیاستمداران اهل تحلیل و اهل موضع به همه این موارد بپردازند.
 
تا هویت انقلابی ما پا برجاست، دشمنی آمریکا هم هست/ همدلی دستگاه دیپلماسی کشورمان با نهادهای نظامی محاسبه دشمن را به هم ریخت 

تا هویت اسلامی و انقلابی ما پا برجاست، خصومت آمریکایی‌ها هم است

هدف ترامپ از اینگونه اظهارنظرها ادامه سیاست‌های خصمانه آمریکاعلیه ایران است. ما اگر تصور کنیم که با رفتن یک دولت و آمدن دولت دیگری یا به قدرت رسیدن حزب دیگری از میزان خصومت آمریکایی‌ها نسبت به ایران کم می‌شود، ساده‌اندیش هستیم. طرف آمریکایی در مجلس، سنا و روسای جمهور از حزب دموکرات یا حزب جمهوری‌خواه هر وقت آمدند، روی پروژه براندازی و یا مهار و تغییر رفتار کشورمان  کار کردند و همه اتفاق نظر داشتند که تحریم‌ها علیه ایران باید تشدید شود.

بنابراین ترامپ در این خصوص چیز تازه‌ای نگفت، فقط ادبیاتش فرق می‌کرد؛ یعنی تا زمانی‌که هویت اسلامی و انقلابی ما پا برجا است، این خصومت را از طرف آمریکایی‌ها شاهد خواهیم بود.

ترامپ در زمان رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرد که برجام را پاره می‌کند و برجام بدترین توافق در تاریخ آمریکا است؛ به نظر من وی همان سیاست را دنبال می‌کند. ترامپ مصمم است که چنین کاری را انجام بدهد؛ اگر بتواند برجام را به زعم خود لغو می‌کند و از برجام خارج می‌شود و اگر نتواند از برجام خارج شود، برجام را به صورت کاملا ناکارآمد در خواهد آورد بویژه آن قسمتی را که به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

آمریکا منزوی‌تر می‌شود/ اعتبار بین‌المللی آمریکا کاهش می‌یابد

دفاع پرس: شما گفتید که ترامپ اگر بتواند برجام را لغو می‌کند، آیا آمریکا به‌تنهایی می‌تواند برجام را یک‌طرفه لغو کند؟

حسینی: خیر؛ آمریکا به لحاظ بین‌المللی نمی‌تواند برجام را یک طرفه لغو کند؛ ولی می‌تواند از برجام خارج شود و فشارهای جدیدی علیه ایران را تصویب و تا جایی که بتواند این توافق را کم رنگ و بی‌خاصیت سازد.

امروز در فضای بین‌المللی شاهد انزوای سیاسی آمریکا هستیم؛ اگر به آخرین سخنرانی ترامپ نگاه کنیم، فقط رژیم صهیونیستی و عربستان و یک روز بعد هم بحرین به نوعی سخنان ترامپ را تایید کردند. غیر از این کشورها کشور دیگری علاوه بر اینکه بی‌تفاوت نبودند، اعلام موضع هم کردند، این در فضای بین‌المللی خیلی اهمیت دارد. موگرینی بلافاصله بعد از سخنرانی ترامپ در مقابل رسانه‌ها ظاهر می شود و صریحا اعلام مخالفت می‌کند. این نشان دهنده انزاوی سیاسی آمریکایی‌ها تا این مرحله است، قطعا اگر آمریکا همین مسیر را دنبال کنند منزوی‌تر می‌شوند. اگر آمریکا از برجام خارج شود اعتبار بین‌المللی این کشور خدشه دار خواهد شد. هرچند آمریکایی‌ها از پیمان یونسکو و پیمان زیست محیطی  و برخی دیگر از پیمان‌های بین‌المللی خارج شده‌اند. کشوری که مدعی است و عضو دائم و ثابت شورای امنیت سازمان ملل است؛ اما در عین حال معاهدات بین‌المللی را علنا نقض می‌کند، قطعا آمریکا با این عهد شکنی‌ها اعتبار بین‌اللملی خود را به صفر نزدیک می کند و هیچ طرفی برای بستن پیمان با این کشور رغبت نشان نمی‌دهد، چون سابقه عهد شکنی دارد.

دفاع پرس: آقای حسینی از یک سو می‌بینیم که ترامپ از زمانی‌که روی کار آمده است، جنگ روانی راه انداخته است تا شرکت‌هایی که دوست دارند با ایران معامله کنند، دچار تعارض شده‌اند؛ اما از سوی دیگر شاهد اظهارنظرهای متفاوتی از برخی مسئولان کاخ سفید هستیم مثلا دو روز بعد از سخنرانی ترامپ موضع‌گیری‌ها در داخل کاخ سفید حکایت از چیز دیگری بود، آیا اینگونه موضع‌گیری‌ها نشان از دوگانگی در اتخاذ مواضع آمریکایی‌ها علیه ایران نیست؟

حسینی: بله؛ بلافاصله وقتی سخنرانی ترامپ تمام شد، برخی از قسمت‌های متن سخنرانی مثل خلیج فارس که از یک نام جعلی برای آن استفاده کرده بودند، اصلاح شد. شخصیت ترامپ فرق می‌کند. ترامپ خود را به دیوانگی زده است و و غیرقابل پیش‌بینی نشان می‌دهد البته این خودش یک نوع سیاست و نقشی است که برای گرفتن باج سیاسی و اقتصادی ایفا می‌کند. ترامپ اذهان کشورهایی که می‌خواهند با ایران کار کنند را نگران می‌کند. در زمان اوباما هم چنین سیاستی وجود داشت؛ مخصوصا از طرف وزارت خزانه داری آمریکا به کشورهای مختلفی که طرف معامله با ایران بودند سفر می‌کردند و تبعات و نکات منفی را که ممکن است در پی تجارت و معامله با ایران پیش بیاید را گوشزد می‌کردند.

ترامپ با شتاب بیشتری سیاست‌های قبلی اوباما را ادامه می‌دهد. با نقشی که به او واگذار کرده‌اند و با این ادبیات و رفتار نا متعادل و غیر منطقی که از خود بروز می‌دهد، دو هدف اساسی را دنبال می‌کند؛ یکی ایجاد ترس و نگرانی در  کشورهایی که می‌خواهند با ایران وارد معامله شوند. دوم باج‌گیری سیاسی و اقتصادی از سایرین است.

مسئولان کشور باید هوشیار باشند؛ مبادا تقسیم کاری بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها رخ دهد!

دفاع پرس: هدف اروپایی‌ها از تلاش بر عدم خروج آمریکا از برجام چه چیزی می‌تواند باشد؟ آیا واقعا اروپایی‌ها طرف ما قرار دارند یا نه یک نوع تقسیم کاری بین اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها صورت گرفته است؟

حسینی: اروپا و برخی از دولت‌های دیگر به دنبال این هستند که آمریکا را در برجام نگه دارند، در حالی که هدف اصلی این نیست، هدف اصلی پایبندی طرف آمریکایی به برجام است. نقض‌های مکرر رژیم آمریکا در متن و روح برجام نباید به فراموشی سپرده شود. ترامپ با هیاهویی که به راه انداخته است به دنبال این است که گرانفروشی کند؛ رهبران اروپایی هم به دنبال او راه افتاده‌اند تا او برجام را به هم نزند. بعضی رایزانی‌ها هم در داخل آمریکا انجام می‌شود که ترامپ در برجام باقی بماند؛ حالا اگر ترامپ برجام را بر هم نزد و به شکلی در آن باقی ماند و همچنان مرتکب نقض‌های مکرر در متن و روح برجام شد و با شتاب بیشتری هم جلو رفت تکلیف چیست و چه کار باید کرد؟
تا هویت انقلابی ما پا برجاست، دشمنی آمریکا هم هست/ همدلی دستگاه دیپلماسی کشورمان با نهادهای نظامی محاسبه دشمن را به هم ریخت 

از یک جهت مسئولان داخلی و مسئولان اروپایی باید به این نکته توجه کنند که باقی ماندن آمریکا در برجام یک مرحله است؛ یک مرحله اساسی‌تر، پایبند کردن آمریکا به تعهدات و تکالیف خود است. از سوی دیگر ما باید هوشیار باشیم که یک وقتی مبادا تقسیم نقش بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها یا بخشی از اروپایی‌ها صورت گرفته باشد؛ یعنی این نقشی که ترامپ ایفا می‌کند مبنی بر این اینکه می‌خواهد برجام را بر هم بزند؛ در اینصورت اروپایی‌ها بیایند تلاش کنند تا اجازه ندهند که ترامپ برجام را بر هم بزند و بعد بگویند به هر شرایطی بود برجام را حفظ کردیم؛ از سوی دیگر برای جلب رضایت طرف آمریکایی‌، اروپایی‌ها بیایند مطرح کنند که بسیار خوب شما که نگران دخالت‌های منطقه‌ای و حمایت از تروریست‌ها،  حقوق بشر، موشک‌های بالستیک ایران هستید، ما هم نگران هستیم پس شما در برجام بمانید ما هم در مسائل دیگربا شماهمراه و در کنارتان هستیم  و روی آنها مذاکره خواهیم کرد. مسئولان ما باید خیلی نسبت به این تقسیم نقش حساس و هوشیار باشند.

در برخی از سخنان طرف‌های اروپایی شمه‌هایی ازاین نقش شنیده و دیده می‌شود. اروپایی‌ها باید بدانند همراهی با آمریکا و اعمال فشار و تحریم در حوزه‌های دیگر مساوی است با نقض برجام و در اینجا دیگر هیچ تفاوتی بین اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها وجود نخواهد داشت؛ لذا بهتر این است که ما الان که مقداری از هیاهوی سخنرانی ترامپ کاسته شده، این موارد را بررسی کنیم؛ یعنی انتظارات ما از برجام چی بوده و چی هست؟ نقشی که هم اکنون آمریکایی‌ها ایفا می‌کنند چگونه بوده و اقدامات متقابل ما چه خواهد بود و انتظارات ما از طرف اروپایی در این خصوص چیست؟ مبادا با مسامحه از این موارد غافل شویم و تقسیم نقشی بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها رخ داده شده باشد.

ایران از کنار تحریم سپاه از سوی آمریکا به راحتی عبور نمی‌کند/ تحریم سپاه نتیجه تاثیرگذاری این نهاد در مبارزه با داعش است

دفاع پرس: نظر شما در مورد اینکه آمریکا دست روی نیروهای مسلح کشورمان مخصوصا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در خط مقدم مبارزه با داعش قرار گرفته، گذاشته است و در صدد تحریم و حتی درج این نهاد انقلابی در زمره گروهک‌های تروریستی است، چیست؟

حسینی: اگر واشنگتن نیروهای مسلح ایران را گروه تروریستی بنامد، تهران نیز حق خواهد داشت در مورد نیروهای مسلح آمریکا  اقدام متقابلی انجام دهد. سپاه هم همین کار را به صورت تهدید ارتش آمریکا و اجتناب از حضور در شعاع 2 هزار کیلومتری مرزهای ایران و یکسان در نظر گرفتن نیروهای داعش و آمریکا انجام داد. اعلام موضع به موقع و قاطعانه سپاه دلیل اصلی صرف‌نظر آمریکا از درج نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی بود. با این حال تحریم‌هایی را علیه سپاه اعمال خواهند کرد. با این حال نباید به سادگی از کنار تحریم‌ نیروهای مسلح مانند سپاه گذشت و آن را بی‌هزینه برای رژیم آمریکا گذاشت.

درست است که اعمال فشارها و تحریم‌ها موجب تغییر مسیرهای راهبردی ما نخواهد شد؛ اما از آنجا که آمریکا در بعد بین‌المللی ابتدا اتهام وارد و سپس اعمال تحریم می‌کند ما نیز باید نقطه مقابل این حرکت آمریکا را شناسایی و از پیوستن دیگر کشورها به رژیم تحریم‌های درنظرگرفته شده از سوی آمریکا جلوگیری کنیم.

این اتفاق در زمانی در حال وقوع است که سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان و نیروهای مقاومت اثرگذارترین نقش را در تحولات میدانی چشمگیر در زمینه مبارزه با تروریسم و آزادسازی مناطق اشغالی در عراق و سوریه ایفا کرده است.

این مسأله چندان عجیب نیست؛ زیرا نیروی هوایی آمریکا بارها طی عملیات‌های ارتش و نیروهای مردمی عراق و سوریه، اقدام به مانع‌تراشی بر سر راه این نیروها یا حتی در مواردی اقدام به بمباران مواضع این نیروها به نفع گروهک‌های تروریستی کرد. هم ما از این موضوع و جزئیات مکانی و زمانی این اقدامات مطلع هستیم و هم خود آمریکایی از این مسأله آگاهی کامل دارند. به همین خاطر باید گفت که اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعلام حمایت رسمی این کشور از گروه‌های تروریستی بویژه داعش است.

هیچ‌یک از اهداف آمریکایی‌ها در غرب آسیا محقق نشده است

از سوی دیگر، آمریکایی‌ها علاوه بر حمایت‌های مستمر خود از تروریست‌های تکفیری در عراق و سوریه، گروه‌هایی مانند طالبان، القاعده و امثال آن‌ها را، که دست‌پرورده خودشان هستند، به دروغ ساخته دست جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند.

تمام این حوادث ناشی از شکست سنگین آمریکا و ائتلاف به اصطلاح ضدتروریستی تحت فرماندهی این کشور از ائتلاف ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزب‌الله لبنان دارد؛ زیرا تا امروز هیچ‌یک از اهداف این جریان در غرب آسیا محقق نشده است. از آنجا که آمریکایی‌ها از این شکست به شدت عصبانی هستند، کاملا مشخص است که به سراغ متهم اصلی مورد نظر خود یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیایند و آن را تا جای ممکن تهدید یا تحریم کنند.

این تحریم‌ها کاملا با نص برجام در تضاد است. همچنین ناقض روح برجام است؛ چرا که کاری که آمریکا به دنبال آن است بازگرداندن دوباره فضای تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران است. شرط وقوع اتفاقات خوب در پرتو اجرای برجام، تغییر فضای امنیتی و از بین رفتن حالت تهدید علیه ایران است. با این حال، آمریکایی‌ها تلاش کرده اند این حالت را همچنان حفظ کنند. به همین دلیل این کار را باید نقض روح برجام دانست.

دلیل دیگر اعمال فشارها بر نیروهای مسلح بویژه سپاه این است که شما می‌بینید زمانی که دشمن هر از گاهی مطابق فرصتی که فراهم شود، نظریه براندازی را مطرح می‌کند. این نشان می‌دهد که آن‌ها هرگز نظریه براندازی را رها نکرده‌اند. حتی زمانی که صحبت از تغییر رفتار جمهوری اسلامی می‌شود، داستان هیچ فرقی با براندازی ندارد. هدف غرب تهی کردن نظام جمهوری اسلامی از ماهیت و هویت اصلی آن، البته بدون استفاده از سلاح و ابزارهای سخت و با تکیه بر عوامل نرم و استفاده از تحریم در صورت نیاز، است.

آمریکایی‌ها هنگام استفاده از این رویکردها و ابزارها به خوبی توجه می‌کنند که بینند چه ارکان و عواملی در داخل ایران در برابر آنان مقاومت می‌کنند.

یکی از عوامل و ارکان مهم  سد راه آمریکا در برابر ایران، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هستند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان محافظ انقلاب، تمامیت سرزمینی، استقلال، هویت ملی و تأمین امنیت برای ایران و تولید امنیت برای کشورهای منطقه یکی از مهم‌ترین عواملی است که آمریکا در پی تضعیف آن است.

حضور مستشاری سپاه در سوریه و عراق مانع از سقوط دمشق و بغداد شد

الان برای حجم وسیعی از افکار عمومی در سطح منطقه و جهان روشن  شده اگر حضور مستشاری سپاه در عراق و سوریه نبود، امروز بغداد و دمشق به دست تروریست‌های تکفیری خصوصا داعش افتاده بود. این تهدید حتی شامل کشورهای همسایه این دو کشور نیز بود. شما لبنان را دست‌کم نگیرید. اگر تروریست‌ها می‌توانستند بر دمشق مسلط شوند قطعا دست‌درازی به لبنان برای آن‌ها کار دشواری به حساب نمی‌آمد. همین موضوع در مورد عراق و کشورهای کوچک همجوار یا نزدیک به آن نیز صدق می‌کند.

خب این موفقیت برای آمریکا و هم پیمانان کوته بین اش قابل تحمل نیست و آرام نخواهند نشست. لذا مشاهده می کنید که آقای ترامپ در سخنرانی خود، دست به یک عوام‌فریبی خفت بار می زند و تلاش می کند ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی را در مقابل یکدیگر قرار دهد و این طور به مردم ایران القا کند که پولی که باید توسط حکومت در راه پیشرفت و توسعه ایران هزینه شود، در اختیار سپاه گذاشته می‌شود تا به دست به زعم او «تروریست‌ها» برسد.

موضع مشترک دستگاه دیپلماسی و فرماندهان ارشد محاسبات دشمن را به هم می‌ریزد

دفاع پرس: چرا آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند شکافی بین سپاه که به عنوان بازوی نظامی در مبارزه با تروریسم است با وزرات امور خارجه که تمام تلاش خود را می‌کند که بحران‌های منطقه از راه مسالمت‌آمیز حل و فصل شود؟ آیا آنها نگران همراهی و همدلی بین مسئولان دستگاه دیپلماسی و مسئولان نظامی کشورمان هستند؟

حسینی: آمریکا تلاش می‌کند تا از تفاوت نقش دیپلماسی دولت و توان سپاه در منطقه سوءاستفاده کند. مقامات و رسانه‌های آمریکایی با توجه به جزئیات عملکرد وزارت امور خارجه و سپاه، به دنبال تحریک هر یک از دو نهاد علیه یکدیگر هستند. ما باید توجه داشته باشیم که همانطور که داشتن یک نیروی نظامی قدرتمند برای اقتدار ملی کشور و دفع تهدیدات لازم است، دارا بودن یک دیپلماسی قدرتمند و فعال نیز برای تقویت قدرت ملی و دفع تهدیدات ضرورت دارد.  
تا هویت انقلابی ما پا برجاست، دشمنی آمریکا هم هست/ همدلی دستگاه دیپلماسی کشورمان با نهادهای نظامی محاسبه دشمن را به هم ریخت 

طی روزهای گذشته مواضع خوبی از سوی فرماندهی عالی سپاه و هم از سوی وزیر محترم امور خارجه و آقای رئیس‌جمهور اتخاذ شد. موضعگیری‌هایی از این دست مانند تیری است که با قوت به سوی مواضع دشمن شلیک می‌شود و تمام محاسبات آن‌ها را به هم می‌ریزد.

علت اصلی تلاش آمریکا علیه مردم و نهادهای حکومتی، انقلابی و نظامی در ایران طی 40 سال اخیر، این است که فکر می‌کنند می‌توانند مردم را از نظام و نظام را از مردم جدا کنند. از آنجا که این پیوند همچنان برقرار است، تلاش آمریکا نیز همچنان ادامه دارد.

دفاع پرس: چرا ترامپ کشور ما را که هم‌ انقلاب آن و هم نظام آن از روز اول با رأی مردم انتخاب شده است، دیکتاتوری خواند؟

حسینی: شما می‌بینید که قبل از هر انتخابات، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی جلوگیری کنند؛ اما هر بار مردم با مشارکت بالا در پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند. این یک مردم‌سالاری نمونه در جهان است. به همین خاطر است که آقای ترامپ این مردم‌سالاری را می‌کوبد و این کشوری که هم‌ انقلاب آن و هم نظام آن از روز اول با رأی مردم انتخاب شده است، دیکتاتوری می‌خواند.

پیوند میان مردم و نهادهای انقلابی در ایران محکم است

نکته جالب این است که ترامپ برخلاف اظهارات خود علیه ملت، حاکمیت و انقلاب اسلامی ایران، با برخی از حاکمان عربی که هر یک نمونه‌ای از دیکتاتوری در منطقه و جهان هستند، رابطه دوستانه دارد تا جایی که در سفر به کشورهای آن‌ها، با مقامات این کشورها در مراسم رقص شمشیر شرکت می‌کند.

آنچه مشخص است، این است که پیوند میان مردم و نهادهای حکومتی، انقلابی و نظامی در ایران محکم است؛ اما گاهی اوقات لازم است که این پیوندها به نمایش دربیاید.

موضع‌گیری ظریف و سردار جعفری تعیین کننده بود

تصویر دکتر ظریف با سردار جعفری تعیین کننده بود. یک عکس بود؛ ولی بسیار تاثیر گذار بود. یا اعلام موضع این دو بزرگوار شاید چهار جمله بیشتر نباشد، ولی این چهار جمله تعیین کننده بود.

همه‌پرسی اقلیم کردستان مشکلات اکراد را دو چندان می‌کند

دفاع پرس:  داعش و گروهای تکفیری در حال فروپاشی هستند، حامیان این گروها هم وقتی می‌بینند که پروژه آنها در منطقه که در راستای تجزیه منطقه بود، در حال شکست است، به دنبال پروژه‌های بعدی هستند، پروژه بعدی را به نظر می‌رسد که همه پرسی اقلیم کردستان است، به نظر شما این همه‌پرسی در شرایط کنونی چه تبعاتی برای منطقه خواهد داشت؟

حسینی: ایجاد بحران، نا امنی و اختلافات قومی و مذهبی از سیاست‌های راهبردی آمریکایی‌ها در منطقه است؛ آمریکایی‌ها در این منطقه به دنبال تامین حداکثری امنیت رژیم صهیونیستی هستند، غیر از مسائل مربوط به تامین انرژی و فروش سلاح آمریکایی و غربی به کشورهای نفتی؛ هر آنچه که کمک کند امنیت رژیم تروریستی اسرائیل بیشتر تامین و تضمین شود، آنها به دنبال آن هستند؛ لذا تضعیف و تحریم ایران و تقسیم کشورهای منطقه و همچنین تخریب کشوری مثل سوریه که یکی از اضلاع مهم محور مقاومت بوده است، در این چارچوب قرار می‌گیرد.

همه‌پرسی اقلیم کردستان زمانی می‌افتد که داعش در حال شکست و اضمحلال کامل در خاک عراق و سوریه است. یعنی آن توطئه و ترفند قبلی صهیونیسم بین‌الملل و آمریکا ناکارآمدی خود را کاملا به اثبات رسانده و این پیروزی‌ها یکی پس از دیگری در حال تحقق است. اما در کردستان، جاه طلبی بعضی از رهبران گل می‌کند و توطئه جدیدی را در منطقه رقم می‌زند. برگزاری همه پرسی مطرح و اجرا می‌شود که به‌هیچ‌وجه به نفع هیچ‌ یک از کشورها و ملت‌های منطقه از جمله اکراد عزیز هم نیست. این همه‌پرسی امنیت، ثبات، توسعه سیاسی و اقتصادی کردستان را هم با تهدید مواجه می‌کند.

هیچ‌یک از کشورهای همسایه و منطقه الا رژیم غاصب صهیونیستی از این همه پرسی حمایت نکردند. نه ترکیه زیر بار میرود؛  نه جمهوری اسلامی؛ نه عراق بعنوان دولت اصلی و دولت مرکزی آن سرزمین. آقای بارزانی به دنبال چیست؟ می خواهد با همه طرف‌های پیرامونی خود درگیر شود و برای مردم کرد انبوهی از مشکلات را ایجاد کند؟  آیا این خیانت آشکار به اکراد عزیز و سایر ملت‌های منطقه نیست؟

دفاع پرس: آقای حسینی، از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید، بسیار سپاسگزاریم.

حسینی: خواهش می‌کنم.
 
گفت‌وگو از سیروس فتح الله

انتهای پیام/ 411

نظر شما