شناسهٔ خبر: 22097921 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل:

برنامه موشکی ایران برای تأمین نیازهای دفاعی و امنیتی کشور ایجاد شده است

اسحاق آل حبیب در سخنرانی خود در نشست دوشنبه کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی این سازمان، بر حق ذاتی تمامی کشورها برای تولید، واردات و داشتن سلاح‌های متعارف برای دفاع مشروع و تأمین نیازهای امنیتی خود تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل برنامه موشکی ایران را دفاعی و غیرقابل مذاکره خواند.

اسحاق آل حبیب در سخنرانی خود در نشست دوشنبه کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی این سازمان، بر حق ذاتی تمامی کشورها برای تولید، واردات و داشتن سلاح‌های متعارف برای دفاع مشروع و تأمین نیازهای امنیتی خود تأکید کرد.

معاون نمایندگی ایران نسبت به افزایش هزینه‌های نظامی در جهان ابراز نگرانی کرد و افزود: این روند در خاورمیانه هشدار دهنده‌تر از سایر مناطق است.

وی اضافه کرد: سلاح‌های هسته‌ای و دیگر تسلیحات کشتار جمعی و نیز زرادخانه بزرگ سلاح‌های متعارف پیچیده و تهاجمی رژیم اسرائیل کماکان صلح و امنیت این منطقه و حتی فراتر از آن را تهدید می‌کند ولی در سال‌های اخیر اوضاع امنیتی پیشاپیش پیچیده خاورمیانه، وخیم‌تر نیز شده است.

آل حبیب یکی از دلایل این وضعیت را افزایش چند برابری بودجه‌های نظامی و واردات گسترده تسلیحات توسط برخی کشورهای نفت خیز خلیج فارس، دانست و با اشاره به امضای قرارداد خرید نظامی ۱۱۰ میلیارد دلاری یکی از این کشورها با امریکا در سال ۲۰۱۷ که متفاوت از یک قراداد ۱۰ ساله آن کشور با آمریکا در همان سال به مبلغ ۳۵۰ میلیارد دلار است، گفت این مشتی نمونه از خروار هزینه‌های نظامی و واردات تسلیحات در این منطقه است.

نماینده ایران اضافه کرد: در چنین شرایطی، برخی کشورها ایران را به خاطر آزمایش چند موشک که منحصراً برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی شده و نیز متناسب با فضای امنیتی ایران است، مورد انتقاد قرار می‌دهند.

وی گفت: برنامه موشکی ایران برای تأمین نیازهای دفاعی و امنیتی کشور ایجاد شده و در مورد آن نمی‌توان بدون مد نظر قرار دادن محیط امنیتی ایران اظهار نظر کرد.

آل حبیب به دوران دفاع مقدس و تجاوز صدام علیه ایران اشاره کرد و افزود: در آن زمان، نه تنها آمریکا و متحدان منطقه ای آن کمک‌های نظامی، اطلاعاتی، پشتیبانی، اقتصادی و سیاسی به صدام ارائه و از حملات شیمیایی وی نیز حمایت کرده یا در مقابل آن سکوت پیشه کردند، بلکه هر اقدامی را که می‌توانستند انجام دادند تا مانع از دستیابی ایران حتی به ابتدایی‌ترین توانمندی‌های دفاعی شوند.

نماینده ایران تأکید کرد: با این تجربه ایران آموخت که برای حفاظت از ملت، تضمین استقلال و امنیت و دفاع از شرف ملی‌اش، باید به ظرفیت‌های ملی خود تکیه کرده و نباید لحظه‌ای در توسعه ظرفیت‌های لازم برای تامین نیازهای دفاعی و امنیت خویش تردید کند.  

وی با اشاره به سیاست‌های "خصمانه" امریکا و متحدان منطقه‌ای آن، به ویژه رژیم صهیونیستی و همچنین انتقال صدها میلیارد دلار تسلیحات به این منطقه که آن را به گفته او به بشکه باروت تبدیل کرده است، اعلام کرد: در چنین شرایطی چرا ایران باید نسبت به تأمین نیازهای امنیتی خود تعلل کند؟

وی تأکید کرد: زمانی که متحدان امریکا در منطقه که کل جمعیت آنها روی هم رفته به مراتب کمتر از جمعیت ایران است و هزینه نظامی هر یک از آنها به مراتب بیشتر از ایران است، ایران که طی 300 سال اخیر نه تنها به هیچ کشوری تجاوز نکرده بلکه برعکس، قربانی تجاوز مورد حمایت امریکا و متحدانش نیز بوده است، چرا نباید از توان بازدارندگی لازم در برابر تهدید مداوم تجاوزکاران برخوردار باشد؟

این دیپلمات ایران با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی هزینه‌های نظامی کشورهای خاورمیانه در فاصله زمانی سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶، اعلام کرد: طی همین دوره، هزینه‌های نظامی ایران فقط ۷.۳ درصد افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: این واقعیت به تنهایی ثابت می‌کند که ایران تا چه اندازه برابر چالش‌های فزاینده امنیتی در منطقه نهایت خویشتنداری را از خود نشان می‌دهد.

نماینده ایران تأکید کرد که البته این وضعیت مبتنی بر یک برداشت عمیق نیز هست که امنیت ما با تکیه بر ملت و نه هزینه کردن میلیاردها دلار برای واردات سلاح، تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه موشکی ایران صرفاً ماهیت دفاعی و بازدارندگی داشته و برد و دقت موشک‌های آن نیز متناسب با فضای امنیتی و تهدیدات پیش‌رو است.

آل حبیب گفت: بر اساس این واقعیات و برداشت‌ها ایران همواره تاکید کرده که فعالیت‌های موشکی‌اش با تمام قدرت و براساس برنامه دفاع ملی خود ادامه خواهد داشت و هرگز قابل مذاکره نبوده و نخواهد بود.

وی همچنین با اشاره به برخی استدلال‌ها در مورد مغایرت آزمایشات موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز اعلام کرد که این قطعنامه از ایران درخواست می‌کند که هیچگونه فعالیت مرتبط با موشکهای بالستیک قابل حمل سلاح‌های هسته‌ای را انجام ندهد و ایران نیز همواره تأکید کرده که هیچ یک از موشک‌های بالستیکش برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این استدلالها بر اساس متن قطعنامه ۱۹۲۹ است که با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت لغو شد، به منتقدان توصیه کرد برای داشتن درک صحیح از متن قطعنامه ۲۲۳۱ در این مورد، عبارات ذیربط این دو قطعنامه را با هم مقایسه کنند.

وی در عین حال افزود: حتی طبق خود گزارش‌های شورای امنیت، در مورد اینکه آزمایش موشک‌های بالستیک توسط ایران تحت پوشش قطعنامه ۲۲۳۱ قرار می‌گیرد یا نه، در بین اعضای این شورا هیچ اجماعی وجود ندارد.

انتهای پیام

نظر شما