شناسهٔ خبر: 22097499 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید کرد؛

ضرورت تشکیل انجمن مفاخر فرهنگی در سبزوار

سبزوار- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه شمار زیادی از مفاخر و بزرگان عرصه علم و ادب کشور از دیار سبزوار برخاسته اند، تشکیل انجمن مفاخر و آثار فرهنگی در این شهرستان ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سیدسعید سرابی دوشنبه شب در هفتمین همایش ملی بزرگداشت بیهقی در سبزوار افزود: این شهرستان زادگاه بزرگان و مفاخری چون ابوالفضل و ابوالحسن بیهقی، خواجه نظام الملک طوسی، عطاملک جوینی، حاج ملاهادی سبزواری، دکتر علی شریعتی، حمید سبزواری و مرجع عالیقدر آیت الله حاج عبدالاعلی سبزواری است که هر یک چون ستاره ای در پهنه آسمان علم و ادب ایران می درخشند.
وی ادامه داد: ثبت یک روز ملی در تقویم رسمی کشور به نام یکی از مفاخر این شهرستان ضروری است که بهترین شکل آن نامگذاری اول آبان ماه به نام ابوالفضل بیهقی، پدر بلامنازع نثر فارسی است.

* جایگاه رفیع بیهقی در بین تاجیک ها
رایزن فرهنگی جمهوری تاجیکستان در ایران نیز در این همایش در سخنانی گفت: ابوالفضل بیهقی، جایگاهی رفیع در میان مردم تاجیکستان دارد و 2 کشور دارای مشترکات فرهنگی زیادی هستند که این موضوع سبب ارتباط زیاد میان ایران و تاجیکستان شده است.
یوری بایف مرادجان افزود: کشورهای فارسی زبان نیز همچون جمهوری اسلامی ایران، باید با برگزاری همایش بزرگداشت بیهقی از خدمات پدر نثر فارسی پاسداری کنند.
وی ادامه داد: زیبایی زبان مادری در کتاب بیهقی نمایان است و مردم کشور تاجیکستان همانند مردم ایران مقام و منزلت بیهقی را گرامی می دارند.
در این مراسم از تمبر پیشنهادی یادبود ابوالفضل بیهقی رونمایی شد.
هفتمین همایش ملی بزرگداشت بیهقی که امروز در سبزوار آغاز شده، فردا نیز با حضور رایزنان فرهنگی افغانستان و تاجیکستان و شماری از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سبزوار ادامه می یابد.
ابوالفضل بیهقی، تاریخ نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی، از مورخان دوره غزنوی است که در سال 385 قمری در قریه حارث آباد بیهق (سبزوار امروزی) متولد شد.
وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد که تا عصر عزالدوله عبدالرشید در سال 440 قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد. بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا بسر برد و در سال 470 هجری قمری درگذشت.
شهرستان سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
8145/5132

انتهای پیام /*

نظر شما