شناسهٔ خبر: 22096063 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

نقد و بررسی بازی ایرانی انگاره

طراحـی بازی با هندسـه

زمانی که ما در مدرسه از هندسه کلافه بودیم، مهدی بهرامی بازیساز مستقل کشور از آن ایده می‌گرفت، دنیای اطرافش در اصفهان را که از قضا با هندسه حسابی مانوس است، مطالعه می‌کرد و سال‌ها بعد ایده‌هایش را در موتور یونیتی پیاده‌سازی کرد. Engare یک بازی/ ابزار با محوریت شکل‌ها و قوانین هندسی است که هویت ایرانی آن نه تنها از ظاهر بلکه گیم‌پلی و تجربه‌ای که به مخاطب ارائه می‌دهد نیز هویدا است. به‌عنوان یک ایرانی به محض دیدن ظاهر بازی یاد معماری‌های دوره‌ اسلامی که مملو از اشکال هندسی و قوانین آن بوده‌اند می‌افتیم و اگر یک خارجی به بازی نگاه کند، با پازلی سرگرم‌کننده از دل فرهنگ شرقی و ایرانی مواجه می‌شود که بلافاصله همسو با تصورش از معماری ایرانی-اسلامی و تصاویری که از ایران دیده است تطابق می‌یابد. انگاره یک بازی ایرانی است که می‌توانید آن را به‌صورت اورجینال از فروشگاه استیم تهیه کنید.

صاحب‌خبر -

ترسیم شکل

«انگاره» یک بازی پازل کاملا مبتنی بر گیم‌پلی است که داستان، جایی در آن ندارد. سازنده، قسمت‌های نه‌چندان دوست‌داشتنی درس هندسه یعنی قوانین و محاسبات ریاضی‌ را برای مخاطب حذف کرده و خود در پشت پرده‌ بازی به مصاف آنها رفته تا لطمه‌ای به تجربه‌ لذتبخش رسم کردن اشکال هندسی برای مخاطب وارد نشود!

بازی به‌صورت کلی دارای شش فصل است که هر کدام مراحل متعددی دارند. در هر مرحله از شما خواسته می‌شود یک شکل یا الگوی ارائه شده را ترسیم کنید. برای ترسیم الگو باید به ابزارها یا نحوه‌ حرکت اشکال هندسی در صفحه‌ بازی دقت کرده و با نقطه‌ گذاشتن روی شکل‌ها تلاش کنید مسیر حرکت نقطه روی شکل مشابه الگوی داده شده شود.

به‌عنوان مثال اگر یک دایره روی خطی صاف حرکت کرده و بچرخد، مسیر حرکت مرکز دایره یک خط مستقیم خواهد بود، در حالی که نقطه‌های روی محیط دایره مسیر کاملا متفاوتی خواهند داشت. اساس بازی همین است، شما سعی می‌کنید الگو را پیدا کرده و با استفاده از آن خواسته‌ مرحله را برآورده کنید، با این حال متاسفانه در تعدادی از مراحل بازی بیشتر از آن‌که درگیر فکر کردن باشید، به آزمون و خطا می‌پردازید تا در نهایت به الگوی خواسته شده برسید. چون بازی جریمه‌ای برای این رفتار بازیکن در نظر نگرفته، وقتی ببینید با این شیوه به جواب می‌رسید در مراحل بعدی نیز به‌کرات آن را تکرار خواهید کرد.

همچنین چون در هر لحظه از بازی تنها یک مرحله برای‌تان در دسترس است و باید آن را تمام کنید تا به مرحله‌ بعد بروید، زمانی که در مراحل سخت‌تر به چالش کشیده می‌شوید ممکن است از ادامه‌ بازی صرف‌نظر کنید. البته وجود یک فصل مجزا در بازی که در واقع حکم ابزار طراحی را دارد به شما امکان می‌دهد کمی با شکل‌های هندسی و الگوهایی که می‌توانید به‌صورت دو بعدی و سه بعدی با آنها ترسیم کنید به خودتان استراحت داده و لذتی آرامش‌بخش را در کنار موسیقی سنتی ایرانی و بسیار شنیدنی بازی و گرافیک ساده، اما زیبا و هنری آن تجربه کنید. «انگاره» وقت زیادی از شما نخواهد گرفت و در کمتر از 2 ساعت می‌توانید بازی را تمام کنید.

Engare

سازنده مهدی بهرامی

ناشر مهدی بهرامی

پلتفرم PC

سبک پازل

رده سنی تمام سنین

گپـی با مهدی بهرامی سازنده‌ بازی انگاره

از چه سالی بازیسازی را شروع کردی؟

از بچگی به برنامه‌نویسی علاقه داشتم و بازی‌های ساده و کوچک طراحی می‌کردم تا این‌که به دانشگاه رفتم و رشته‌ نرم‌افزار خواندم، اما بعد از یک سال انصراف دادم و برای خواندن رشته‌ طراحی بازی به هلند رفتم، اما آنجا هم بعد از یک ماه به برنامه‌نویسی بازی تغییر رشته دادم و در این حین تعدادی بازی هم ساختم تا این‌که درسم تمام شد و الان هم مشغول پروژه‌های شخصی هستم.

در مصاحبه‌ قبلی با کلیک از شروع ایده انگاره صحبت کردی، لطفا بگو از چه زمانی برای ساخت این بازی مصمم شدی و چقدر طول کشید؟

بله ایده را‌ از مدت‌ها پیش داشتم، اما در چند مقطع چون هم درس می‌خواندم و هم روی پروژه‌های دیگر کار می‌کردم، امکانش نبود پیوسته و تمام وقت روی انگاره کار کنم تا 10 ماه پیش که به ایران بازگشتم.

انگاره اولین بازی ساخته توست که آن را به‌صورت رسمی توسط استیم منتشر می‌کنی. برنامه‌ای برای «Bo» و «فرش» هم داری؟

نه آن پروژه‌ها حالا زیادی قدیمی شده‌اند. ترجیح می‌دهم وقت و انرژی‌ام را روی ایده‌ها و پروژه‌های جدید بگذارم.

آن ویژگی خاص انگاره که می‌تواند باعث موفقیت مالی و اعتبار جایگاهی آن شود، از نظر خودت چیست؟

به نظرم مساله‌ ریاضی و شکل‌های هندسی که در بازی مطرح هستند به همراه بعد هنری بازی و ارتباطش با هنر اسلامی می‌تواند با هم تلاقی داشته و نقطه ویژگی خاص بازی باشد. ضمن این‌که از لحاظ فرهنگی هم تصویر جدیدی ارائه می‌دهد که برخلاف تفنگ، جنگ و خونریزی عجین شده با تصور مردم از خاورمیانه است. مجموع این عوامل تاکنون قبلا در کنار هم بیان نشده‌اند، اما تصوری در مورد این‌که چه تاثیری از لحاظ مالی یا اعتباری خواهند داشت ندارم.

نظرت راجع به موج ساخت بازی‌های موبایل در ایران چیست و چه پیشنهادی بخصوص برای بازیسازان مستقل داری؟

به نظرم سوار شدن روی این موج شاید یک مقدار مسیر گمراه‌کننده‌ای باشد و باعث شود بازیسازان بیشتر از این‌که به این فکر کنند که دوست دارند چه چیزی بسازند و بازی خوب طراحی کنند، مدام به فکر روش‌های پرداخت درون برنامه‌ای، تبلیغات و ... باشند.

مجید رحمانی

نظر شما