شناسهٔ خبر: 22094855 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

85 هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان ذخیره سازی شد

85 هزار نمونه خون بندناف از نقاط مختلف کشور در این بانک خون خصوصی ذخیره سازی شده است.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: 85 هزار نمونه خون بندناف از نقاط مختلف کشور در این بانک خون خصوصی ذخیره سازی شده است.
به گزارش شفا آنلاین،مرتضی ضرابی روز دوشنبه در نشست علمی تخصصی آخرین دستاوردهای سلول های بنیادی بانک خون بندناف در جمع متخصصان زنان و زایمان استان مرکزی در دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: 15 هزار نمونه خون بندناف در بانک عمومی بیمارستان شریعتی و سازمان انتقال خون تهران ذخیره شده است.

وی اظهار کرد: ظرف سه سال اخیر 20 پیوند سلول های بنیادی(Stem Cells) از خون بندناف در کشور انجام شده که 75 درصد آن ها موفقیت آمیز بوده است.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان گفت: دانش ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف در کشور بومی است و در خواست های متعددی از کشورهای همسایه برای ذخیره سازی وجود دارد. ضرابی افزود: بانک خون بندناف رویان با کشورهای عمان، لبنان، تاجیکستان، آذربایجان و عراق تفاهم نامه های جداگانه منعقد کرده که موضوع آنها راه اندازی بانک خون بندناف است.

وی اظهار کرد: در این زمینه یک دفتر بانک خون در اربیل اقلیم کردستان عراق، توسط ایران راه اندازی شده است. مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان گفت: مرحله اول کارآزمایی بالینی برای استفاده از سلول های بنیادی برای کودکان مبتلا به فلج مغزی توسط مرکز رویان کلید خورده و تاکنون 120 کودک فلج مغزی پنج تا سیزده سال تحت کارآزمایی بالینی قرار گرفته اند.

ضرابی افزود: ذخیره خون بندناف به 2 صورت عمومی و خصوصی انجام می شود و خون های اهدایی به این مرکز در بخش عمومی در اختیار بیماران نیازمند و خون های ذخیره شده به شیوه خصوصی برای اعضای خانواده ها است. وی گفت: 730 هزار نمونه خون بند ناف در بخش عمومی و سه میلیون نمونه در بخش خصوصی بانک خون درجهان ذخیره سازی شده است.

ضرابی با بیان اینکه خون بندناف برای درمان برخی بیماری های سخت درمان کارایی دارد، افزود: 80 بیمار کشور با استفاده از سلول های بنیادی ظرفیت لازم برای درمان دارند. وی اظهار کرد: نمونه خون بند ناف به مدت 25 سال در دمای منفی 196 درجه در گاز نیتروژن نگهداری می شود که نوسان برق هیچ تاثیری در کیفیت نگهداری آن ندارد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان توضیح داد: حجم خون موجود در بند ناف جنین حین زایمان بین 50 تا 200 سی سی است که برای نگهداری در بانک خون باید در شرایط بهداشتی و عاری از آلودگی دریافت شود.

مسئول مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این مرکز از سال 88 فعالیت خود را در اراک آغاز کرده و تاکنون 2 هزار نمونه خون بند ناف را ذخیره کرده است.

دکتر علی اصغر غفاری زاده افزود: سالانه 160 مورد ذخیره خون بندناف در این استان انجام می شود. وی اظهار کرد: یک دهم درصد خون بند ناف نوزادان استان مرکزی در بانک خون ذخیره می شود که از میانگین کشور پایین تر است.

مسئول مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی، مشکلات اقتصادی و بی اطلاعی خانواده ها را از دلایل کاهش استقبال از ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان در این استان عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست گفت: فرآیند ذخیره خون بند ناف در جهان از روش های موثر درمانی است و می تواند موجب نجات جان بیماران زیادی شود و امراض سخت درمان را کنترل کند.

دکترحسن طاهر احمدی افزود: حجم نمونه 2 هزار موردی خون بند ناف در استان مرکزی در فعالیت هشت سال مرکز رویان استان ناچیز است و باید این شاخص تا 15 برابر افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: ترغیب خانواده هایی که بضاعت اندک دارند به مشارکت در ذخیره خون بند ناف در استان باید با قوت دنبال شود. اولین پیوند خون در سال 1988 میلادی در فرانسه توسط دکتر گلوکمن به یک کودک مبتلا به کم خونی انجام گرفت.

طبق استاندارد جهانی خون بندناف تا 25 سال نمونه ذخیره شده قابل نگهداری است و بهترین زمان استفاده از آن در پنج سال اول ذخیره سازی است. مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان، دکتر مرتضی ضرابی در سفر یک روزه به استان مرکزی از مرکز تحقیقات درمان ناباروری اراک نیز دیدن کرد.

نظر شما