شناسهٔ خبر: 22094511 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آبگیری آببندان های جویبارباپرداخت به موقع بدهی اب بهاازسوی کشاورزان

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، روستاهایی همچون میستان ، انارمرز ، روشندان ، شهنه کلا ، میان ده ، اسماعیل کلا و سید محله جویبار هر کدام به صورت مجزا دارای آببندان می باشند و در فصل پاییز این اببندانها باید ابگیری شوند.
برزگر از اهالی روستای انارمرز جویبار به نمایندگی از روستاهای پایین دست در خصوص آبگیری نشدن آببندان ها روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، گفت : اداره آب با این عنوان که کشاورزان بدهی معوقه دارند دهنه سد را بسته و حدود هزار هکتار ازآببندان های این روستاها که از اکنون برای فصل زراعی اینده باید آبگیری شوند با کم ابی مواجه شدند.
وی اظهار کرد اب بندانهای روستاهایی همچون میستان ، انارمرز ، روشندان ، شهنه کلا ، میان ده ، اسماعیل کلا و سید محله به دلیل آبگیری نشدن خشک شده است.
دارابی عضو شورای روستای روشندان با اعلام اینکه 300 خانوار این روستا بیشتر از راه کشاورزی امرار معاش می کنند ، تصریح کرد :اگر این مساله هر چه سریعتر رفع نشود شالیزارهای این روستاها در سال زراعی جدید با خشکسالی مواجه خواهند شد.
** اقدام سریع کشاورزان نسبت به پرداخت عوارض
بخشدار مرکزی جویبار در خصوص اعتراض روستاهای پایین دست برای آبگیری نشدن آببندان ها به خبرنگار ایرنا ، گفت : هم اکنون با پیگیری های انجام شده توسط معاونت فرمانداری این شهرستان ، کشاورزان این روستاها می توانند اقدامات اولیه برای آبگیری آببندان ها را انجام دهند.
محمد مدانلو با بیان اینکه این کشاورزان از سال 84 تاکنون نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام نکرده اند ، بیان کرد : طبق مصوبه آب منطقه ایی ، کشاورزان باید برای هر هکتار مبلغ 157 هزار تومان پرداخت کنند.
وی از کشاورزانی که از آب آببندان ها استفاده می کنند خواست تا هر چه سریعتر نسبت به پرداخت آب بهای خود اقدام کنند .
** صادر شدن فیش بدهی برای کشاورز بعد از آبگیری آببندان ها
مدیر امور آب شهرستان های قائمشهر و جویبار خشک شدن آببندان ها در روستاهای پایین دست را تائید کرد.
هادی نیک اختر با تائید بسته شدن اب سد برای آبگیری آببندان ها در هفت روستای جویبار به دلیل پرداخت نشدن به موقع بدهی به این اداره به خبرنگار ایرنا ، گفت که هم اکنون در راستای حل مشکلات کشاورزان برای آبگیری آببندان ها دهانه سدالبرز باز شده تا اهالی این روستاها نسبت به آبگیری آببندان اقدام کنند.
ابگیری اب بندانهای روستاهایی همچون میستان ، انارمرز ، روشندان ، شهنه کلا ، میان ده ، اسماعیل کلا و سید محله از طریق رودخانه تلار در شهرستان قائمشهر انجام می شود.
وی با تاکید براینکه بعد از آبگیری آببندان ها فیش بدهی برای کشاورز ارسال می شود گفت : کشاورز باید نسبت به امر پرداخت به موقع بدهی خود اقدام کند.
به گفته نیک اختر پرداخت نشدن به موقع عوارض سالانه باعث انباشته شدن بدهی کشاورزان به اداره آب شد.
هم اکنون 60 قطعه آببندان به مساحت 2 هزار و 200 هکتار با حجم آبگیری 6.2 میلیون متر مکعب اب حدود 700 هکتار از اراضی شهرستان جویباررا تامین می کند.
شهرستان جویبار 9 هزار و 850 هکتار اراضی شالیزاری دارد که آب مورد نیاز این اراضی در زمان کشت 98 میلیون متر مکعب است که از این میزان 25 میلیون متر مکعب از طریق سدهای البرز و شهید رجائی ، 20 میلیون متر مکعب از طریق چاهها ، 6.2 میلیون متر مکعب از طریق آببندانها ، 46.8 میلیون متر مکعب در صورت وجود آب از طریق رودخانه سیاهرود تامین می شود.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7334/1899

انتهای پیام /*

نظر شما