شناسهٔ خبر: 22094396 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ضرورت بازنگری آموزش و پرورش در آموختن مهارتهای زندگی به دانش آموزان

صاحب‌خبر -

حسن عدالتجو روز دوشنبه در گردهمایی کارشناس مسئولان متوسطه نظری دوره دوم ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی در کاشمر افزود: دردوره حساسی از نظام تعلیم و تربیت و دوره گذر از نظام سنتی به نظام پویا و خلاق قرار داریم لذا اگر شرایط و مقتضیات نظام آموزشی جدید را نتوانیم درک کنیم شکست خواهیم خورد.
وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان باید مهارت زندگی کردن را یاد بگیرند و در آینده جامعه خوبی را تشکیل دهند، اظهار کرد: آموزش و پرورش برای رسیدن به این اهداف نیازمند بازنگری است به ویژه آن که امروزه دنیا در حال تغییرات اجتماعی، تجهیزات و الکترونیک است و باید خود را با این تغییرات هماهنگ کنیم و همراه با دنیا تغییرات را برای آینده جامعه مدنظر قرار دهیم.
وی گفت: باید بدانیم چگونه تهدیدها، مشکلات و موانع را به فرصت تبدیل کنیم و آسیب ها را کاهش دهیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این گردهمایی گفت: در چند سال اخیر آسیب جدی جایگزین شدن آموزش و پرورش غیر رسمی به جای آموزش و پرورش رسمی، این نهاد را تهدید کرده که در نواحی مشهد و نواحی قطب این مشکل بیشتر است.
رضا صابری افزود: مراکز غیر رسمی با شگردها و ترفندهای مختلف و با هدف اقتصادی نه تنها دانش ‌آموزان را به سوی خود جذب می ‌کنند بلکه مسیر فکری اولیا را نیز تغییر می ‌دهند تا جایی که دانش‌ آموزان از کتاب‌ های اصلی و رسمی خود فاصله گرفته و در کتاب ‌هایی که هر کس با نگاه و هدف خود آنها را به چاپ رسانده غرق شده‌ اند.
وی اظهار کرد: رفع این مشکل نیازمند کار فرهنگی و تغییر نگرش است و تمرکز دانش ‌آموزان باید بر روی کتاب ‌های درسی باشد.
وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش باید نقشه راه داشته باشیم گفت: در این راستا مدل تعالی مدیریت در دوره های متوسطه اول و دوم، کار و دانش و فنی و حرفه‌ای اجرایی می ‌شود.
صابری افزود: هرچند تغییر نظام ‌های آموزشی براساس شرایط خوب است اما اگر این تغییرات قبل از آماده شدن زیرساخت ‌ها باشد با مشکلات بسیار مواجه خواهیم شد.
وی اظهار کرد: در نظام 3 -3 -6 به جای اینکه ابتدا زیرساخت را تغییر دهند، ساختارها تغییر کرد که این بزرگ‌ ترین اشکال این نظام بود.
وی گفت: سختی ‌هایی که در ساماندهی نیروی انسانی، صدور ابلاغ ‌ها، هدایت تحصیلی و توسعه متوازن وجود دارد به دلیل آماده نشدن زیرساخت‌ ها در این نظام است.
صابری افزود: بسط و توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزشی و ارتقای مدیریت آموزشگاهی از اولویت های امسال حوزه آموزش متوسطه دوم است.
وی از کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش خواست ارتباط خود را با بدنه مدارس محکم کنند و به جای نشستن در اتاق و انجام کارهای روزانه به مدارس بروند و برنامه ‌های مدیران را کنترل و در راستای رسیدن به اهداف آنها را کمک کنند.
وی با تأکید بر تقویت گروههای آموزشی اظهار کرد: نبود منابع انسانی، مالی، امکانات و تجهیزات از چالش ‌های جدی آموزش و پرورش است.
وی نبود انگیزه بین دانش ‌آموزان و معلمان را خلاء جدی در آموزش و پرورش دانست و گفت: اگر به این مشکل توجه نشود، آسیب ‌های جدی بر پیکره آموزش و پرورش وارد خواهد شد.
صابری همچنین به توجه و تقویت حوزه نظارت و ارزیابی تاکید کرد.
7497 / 6053 خبرنگار: لیلا قرایی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

انتهای پیام /*

نظر شما