شناسهٔ خبر: 22093477 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اعتیاد، عامل شیوع هپاتیت C در کشور/ یک میلیون و 400 هزار ایرانی، مبتلا به هپاتیت B

رئیس شبکه هپاتیت ایران از میزان آمار مبتلایان به هپاتیت و علل شیوع آن در ایران خبر داد.

صاحب‌خبر -

مؤید علویان، مشاورمدیر عامل سازمان انتقال خون در امر سلامت خون و رئیس شبکه هپاتیت ایران در گفت و گو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آمار مبتلایان به هپاتیت B و C در ایران به مناسبت آغاز هفته اطلاع رسانی هپاتیت گفت:  اکنون حدود یک میلیون و 400 هزار نفر در ایران مبتلا به هپاتیت B و 200 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C هستند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه واکسیناسیون نوزادان از سال 73 سبب شده است تا شیوع هپاتیت B در افراد زیر ٢٣ سال مطرح نباشد، بیان کرد: بیشترین مبتلایان به هپاتیت B در کشور در سنین ٢٧ تا ٥٠ سال قرار دارند و شیوع هپاتیت B در چند سال گذشته 5 درصد بود و اکنون به جز در استان های گلستان و سیستان و بلوچستان به کمتر از 2 درصد رسیده است.

علویان ادامه داد: اخیرا واکسیناسیون آرایشگرها، مسئولین جمع آورى پسماند در شهردارى، کودکان کار و زندانیان آغاز شده است و پیش بینی می شود سالانه 200 تا 300 هزار زندانی در کشور علیه هپاتیت B واکسینه شوند و موارد مبتلا به هپاتیت C نیز پیگیری و درمان شوند.

وی  با اشاره به علل شیوع هپاتیت C در ایران تصریح کرد: مطالعات متعدد نشان می دهد شیوع این بیماری در ایران که غالبا از طریق استفاده از سوزن و سرنگ مشترک در میان معتادان تزریقی است به زیر نیم درصد و کمتر از کشورهاى همسایه رسیده است که این مرهون تلاش شبکه بهداشت و درمان و سازمان انتقال خون ایران است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران افزود: با ورود داروهای جدید ایرانی درمان قطعی هپاتیت C برنامه ریزی شده است تا سال 1410 شاهد ریشه کنی این بیماری در کشور باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه بقیه الله با اشاره به بیماران خاص مبتلا به هپاتیت C تصریح کرد: در کشور آمار بیماران مبتلا به هپاتیت C در میان مبتلایان به بیماری های هموفیلى، تالاسمی و دیالیزى در مجموع زیرهزار نفر است که امیدواریم تا سال 1400 شاهد ریشه کنی هپاتیت C در بیماران خاص نیز باشیم.

علویان با بیان اینکه ایران الگوی سلامت خون در منطقه است، گفت: در طی سالهای متمادی با اجرای برنامه های مناسب پیشگیرانه در کشور توانسته ایم تا بار بیماری های کبدی ناشی از هپاتیت های ویروسی B و C کاهش پیدا کند همچنین به کمک غربالگری خون از نظر هپاتیت، انتخاب مناسب افراد و رعایت استانداردهای لازم در هنگام اهدای خون ایران توانسته تا به الگوی سلامت خون در منطقه تبدیل گردد.

انتهای پیام/

آمار مبتلایان به هپاتیت B و C در ایران

نظر شما