شناسهٔ خبر: 22093452 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

زن ۲۱ ساله‌‌ای که خون عرق می‌کند

بر اساس مقاله‌ای که به تازگی در در مجله پزشکی CMAJ منتشر شده، یک خانم ۲۱ ساله به بیمارستان مراجعه کرده بود که مشکل عجیبی داشت. این زن، به جای ترشح عرق عادی از صورت و کف دست‌هایش، ترشحی خونی داشت.

صاحب‌خبر -
 گروهی از پزشکان ایتالیایی به تازگی با مورد عجیبی از یک بیماری مواجه شدند.

 بر اساس مقاله‌ای که به تازگی در در مجله پزشکی CMAJ منتشر شده، یک خانم ۲۱ ساله به بیمارستان مراجعه کرده بود که مشکل عجیبی داشت. این زن، به جای ترشح عرق عادی از صورت و کف دست‌هایش، ترشحی خونی داشت.

بنا بر این گزارش، او سه سال تمام بود که این مشکل را داشت و هیچ عاملی را که مسبب شروع این بیماری باشد، به یاد نمی‌آورد. او چه در حالت استراحت و چه در حالت فعالیت، عرق خونی داشت.

البته هنگامی که او استرس داشت، این مشکل تشدید می‌شد و بین یک تا پنج دقیقه طول می‌کشید.

دکتر روبرتو ماژلی، متخصص پوست دانشگاه فلورانس که یکی از نویسندگان این مقاله است، گفته است که پزشکان ابتدا آزمایشات خونی زن را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که تست‌های شمارش سلولی و انعقادی او طبیعی است.

این خانم به خاطر این مشکل ناهنجار، از نظر اجتماعی محدود شده بود و درجاتی از افسردگی را داشت.

پزشکان در گام بعد شک کردند که نکند، این مشکل، یک مشکل «ساختگی» باشد، یعنی این زن با تمهیدی، این مشکل را برای خودش ایجاد می‌کند و قصد فریب پزشکان را دارد. اما بعد از بررسی، این شک هم برطرف شد.

اینجا بود که یک تشخیص خیلی نادر به نام هماتوهیدروز مطرح شد که معنی‌اش همان ترشح عرق خونی می‌شود. جالب است که در نقاطی از بدن که غدد عرق هم ندارند، رخ می‌دهد و در این مشکل، پوست یا مجاری عرق آسیب‌ندیده هستند.

البته ماهیت هماتوهیدروز، هنوز ناشناخته مانده است و مشخص نیست با چه مکانیسمی این خون در عرق ترشح می‌شود.

یک متخصص خون کانادایی در این مورد اظهار نظر کرده که احتمالا این زن، یک مشکل آناتومیکی میکروسکوپی، احتمالا در سطح مجاری عرق دارد.

حالا جالب است که از نظر تاریخ مذهب و ادبی، این حالت به صورت ترشح خون از کف دست افراد که اشاره به واقعه به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح دارد. اما به غیر از این موارد در قرن شانزدهم و نیز در زمان ارسطو، گزارش موردهایی وجود داشته است.

نادر بودن این اختلال باعث می‌شود که تحقیق در مورد آن یا شیوه مداوای آن دشوار بشود. فعلا پزشکان برای این بیمار داروی پروپرانولول تجویز کرده‌اند که شدت بیماری او را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش داده است.

نظر شما